Pas godt på dit sexliv
Hvor går grænsen for nærhed med en kæreste? Hvorfor kan det give god mening at sætte en grænse før sex? Hvordan skal du behandle en eks-kæreste?

SVAR:
At have en kæreste er at have fællesskab med et menneske, du nyder at være sammen med og ønsker at gøre alt muligt godt for. En kæreste får dig til at føle dig betydningsfuld, værdifuld, tryg og glad og giver dig mod på livet og smag på kærligheden. Så det er dejligt at have en kæreste og bruge en masse tid sammen, gøre ting sammen, overraske hinanden, opdage hinanden, lære hinanden bedre og bedre at kende og dele planer og drømme med hinanden.
Når du tænker på din kæreste, bliver du sikkert varm indeni, og du ved, at der er én, der også tænker varmt om dig. Der er en, der bliver glad, når det går dig godt, og ønsker at hjælpe dig, når der er noget, der ikke går godt. Din kæreste er det menneske, du vil passe allermest på ikke at såre, og som du ønsker det bedste for.
Tæt og godt
Hvis du har det rigtig godt med din kæreste, så vil alt, der kan føre jer tættere sammen føles godt og rigtigt – men jo tættere, I er på hinanden, des mere sårbare gør I jer også for hinanden. Måske har du fortalt din kæreste noget, du aldrig ville drømme om at fortælle andre. Men fordi I har tillid til hinanden, er I også trygge ved, at det, som I ønsker, kun skal blive mellem jer, det kommer heller ikke videre. Heller ikke, hvis I en dag ikke længere er kærester.
Hvis I har holdt rigtig meget af hinanden, så skylder I hinanden at holde på de hemmeligheder, som I delte, da I var sammen som kærester. Det er ikke sjovt at opdage, at de private ting, du har delt med din kæreste, siver ud til andre. Lige præcis det gør mange rigtig utrygge, kede af det, ulykkelige og ind imellem vrede efter bruddet med en kæreste. Hvis I ikke er meget opmærksomme på at vise hinanden respekt bagefter, så kan I komme til at ødelægge rigtig meget for hinanden. Så bliver meget af det gode, I havde sammen, i stedet noget, der gør meget ondt at tænke på. Det gælder ikke mindst de billeder, I har taget af jer selv og hinanden – især hvis det er nøgenbilleder. Du kan se mere om, hvor meget nøgenbilleder kan ødelægge i tv-udsendelsen Ung, nøgen og udstillet.
Der er en grænse
Derfor skal I trække en grænse for, hvor tæt I går på hinanden som kærester. Og grænsen går ved det seksuelle. Sex er mange ting. Det at kæle, kysse og kramme hinanden er også en vigtig del af vores seksualitet, hvor vi viser med vores kroppe, at vi nyder at være tæt på hinanden. Men det tætteste er samlejet. Tættere kan vi ikke komme hinanden, og det er det, jeg i denne artikel kalder sex. Vi må trække en meget vigtig grænse for, hvem vi har sex med.
Du må se i øjnene, at selvom du er rigtig glad for din kæreste, kan det godt være, at I ikke kommer til at være sammen resten af jeres liv. I skal være sammen i noget tid (sandsynligvis nogle år), inden I når dertil, hvor I tør forpligte jer på hinanden og love hinanden livslang troskab og kærlighed. Sexlivet hører til i de rammer, hvor vi er trygge ved hinanden og ikke har hinanden “på prøve”. Sexlivet udfolder sig optimalt mellem to mennesker, der tør give sig selv hen 100%. Da er sexlivet med til at knytte de to sammen på et dybt plan i en samhørighed, vi ikke kan udtrykke i ord, men netop gennem det kærlighedssprog, som de to udvikler gennem deres seksuelle samliv.
Vejen til god sex
Når du er glad for din kæreste, vil du også være med til at beskytte ham/hende på en måde, så hans/hendes evne til at give sig hen i et trygt sexliv ikke tager skade. Vi har et stort ansvar for hinanden, især dem vi er tættest på. Der er desværre rigtig mange, der er blevet sårede og skuffede, forvirrede og utrygge ved deres egen seksualitet, fordi de har dyrket sex uden at kunne forholde sig til, hvad det gjorde ved dem på længere sigt – især efter, at forholdet gik i stykker. Det er, som om man har givet noget væk, man ikke kan få tilbage.
Mange oplever det svært at give sig selv hen i et nyt forhold, når det kommer til det seksuelle. Det forvirrer, sårer og gør utryg at opdage, at sex ikke blot er en sjov og hyggelig aktivitet, som alle øver sig i at dyrke og gøre sig erfaringer med, når lejligheden byder sig. Det er desværre sådan, vi nemt kan opfatte sex, hvis vi nøjes med de billeder, vi ser i medierne, film og reklamer m.m. Men det er billeder, der ikke svarer til virkeligheden. I virkelighedens verden er sex ikke bare en stemningsfyldt scene eller et romantisk billede. Når vi selv har sex, rører det ved de dybeste og fineste følelser i os, og vi skal turde give os selv med hud og hår og ALT. Det er smukt og stærkt men også risikofyldt, hvis vi ikke viser hinanden og os selv tilstrækkelig omsorg og respekt.
Vi snyder ikke os selv for god sex ved ikke at gå i seng med vores kæreste. Vi passer derimod på hinandens evne til senere at kunne nyde god sex. Derfor er sex værd at vente på – du viser både dig selv og din kæreste den omsorg og respekt, I fortjener. Og I giver jeres fremtidige sexliv de bedste vilkår, hvad enten det bliver jer to, der kommer til at dele livet med hinanden, eller I senere hver for sig finder sammen med en anden.