Hvorfor har jeg endnu ikke fået menstruation?
Jeg er en tænksom pige på 15 år. Jeg begyndte at udvikle mig og få udflåd for omkring 2-3 år siden. For omkring et år siden kom der nogle dråber blod i mine trusser i nogle dage, men så stoppede det, og jeg har ikke haft det siden.
Det er meget periodevis, om jeg har meget eller lidt udflåd. Kan det være tegn på menstruation? Hvis ja, er det så underligt, at jeg ikke har fået det endnu?
Hilsen mig

SVAR:
Kære du
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, du undrer dig over, at din krop er begyndt at udvikle sig, mens du ikke har fået din menstruation endnu. Ihvertfald ikke regelmæssigt.
Det lyder normalt
Umiddelbart synes jeg dog, det du beskriver, lyder helt normalt. Du skriver, du for omkring et år siden oplevede, at der kom lidt blod i underbukserne over nogle dage. Det kan sagtens have været din første menstruation. De første år efter den første menstruation er det meget normalt, at der kan gå meget længe imellem, og at der ikke er noget regelmæssigt mønster i blødningerne.
Det udflåd, du efterhånden har haft noget tid, er bestemt et tegn på, at din pubertet er begyndt, men det behøver ikke nødvendigvis være relateret til din menstruation. De første menstruationer kan dog også optræde som mørkt brunligt udflåd. Du kan læse lidt mere om den første menstruation i vores artikel Den første menstruation.
Ingen grund til bekymring
Jeg tænker altså ikke, der er nogen grund til bekymring. Mon ikke din menstruation dukker op igen på et tidspunkt? Hvis du stadig er bekymret, vil jeg anbefale dig at tage en snak med sundhedsplejersken på din skole. Du kan også prøve at spørge din mor, hvornår og hvordan hun fik sin første menstruation. Den slags er nemlig ofte arveligt betinget.
Jeg håber, du fik svar på dit spørgsmål.
Kærlig hilsen
Johanne