Hvorfor er min menstruation stoppet?
Hejsa!
Jeg er en pige på 21 år og fik min menstruation som 15-årig. I starten var den regelmæssig, men så har jeg efter nogle år fået den to gange om måneden i ca. et års tid.
Men i løbet af de sidste 6-7 måneder har jeg kun haft menstruation én gang; den varede fire dage, og der var intet rødt blod, kun lidt mørkebrunt blod. Hvordan kan det være? Jeg vil gerne have den igen, da jeg tolker dette som et usundt tegn fra min krop.
Herudover er jeg 168 cm høj, og jeg vejer 50 kg. Så jeg er selvfølgelig klar over, jeg har en lav BMI, men har altid være spinkelt bygget og ligget i den lave ende af normalvægtig.
PS: Kan ikke være gravid, da jeg ikke er seksuelt aktiv.
Mvh. kvinde, 21 år

SVAR:
Kære kvinde
Mange tak for dit brev og dit spørgsmål.
Gå til din læge
Jeg kan høre, du er frustreret og går med tanker om at have en usund krop. Der kan være flere grunde til, at din menstruation pludselig er udeblevet. Jeg vil prøve at beskrive lidt. Inden da vil jeg dog allerede nu opfordre dig til at gå til din egen læge. Manglende menstruationer kan let gå ud over dit velbefindende og humør; derfor synes jeg, du skal have hjælp.
Mulige årsager
De hyppigste årsager til, at menstruationen pludselig udebliver, er anoreksi eller lav BMI, overdreven idræt, stress eller anden psykisk ustabilitet. Herefter kommer nogle mere hormonmæssige årsager, som fx en stofskiftelidelse.
Din læge kan være rigtig god at tale med og kan hjælpe med at undersøge, om der er nogle stressende udfordringer i dit liv lige nu, der faktisk kan gøre, at dine blødninger ikke længere kommer. Når det er sagt, så kommer menstruationen tilbage igen helt af sig selv indenfor et år hos 75% af kvinder, der oplever, at menstruationen er stoppet.
Regelmæssige menstruationer er afhængige af hormonet østrogen. Dette hormon har brug for en vis fedtprocent i kroppen, og denne er lav hos dig med din højde og vægt. Forklaringen kan altså godt findes her.
Du kan læse mere i vores artikel Menstruationen udebliver – mulige årsager.
Behandling
Jeg vil igen opfordre dig til at søge læge. Afhængigt af, hvad I sammen finder ud af, kan en mulig behandling være p-piller. Her vil du få tilført østrogen til din krop i passende mængder.
Håber, du kan bruge svaret til lidt afklaring.
Venlig hilsen
Ninna