Hvorfor er jeg så svimmel?

Vis spørgsmål

Jeg har i et stykke tid nu, eller i hvert fald i nogle uger, været meget svimmel, hver gang jeg har sat mig op fra om morgenen, hvor jeg stod op.. Jeg kan næsten ikke se noget og alt er helt sløret og sort. Mine ben begynder nogle gange at ryste, og det varer cirka i et halv minut til et minut. Jeg ryger og drikker ikke.

Min mor har fortalt mig, at jeg skal drikke mere vand, og det er jeg så begyndt på, men det har ikke hjulpet. Håber at i kan svare mig på, hvad jeg skal gøre ved det og hvad det er. :) En dag var det så slemt, at jeg blev nødt til at lægge mig tilbage i min seng, fordi jeg var sikker på, at jeg var ved at besvime.

Meline, 13 år

SVAR:

Hej Meline

Tak for dit spørgsmål til A og E. Hvor er det godt, du får spurgt om det, du bekymrer dig om.

Jeg tror, det problem, du beskriver, er et problem, rigtig mange andre også har oplevet.

Udbrændt

En meget god forklaring på dit problem kan være, at din krop er ”ubrændt”, når du står op om morgenen, fordi det er så mange timer siden, du sidst har spist. Måske spiser du ikke noget, fra du spiser aftensmad, til du står op om morgenen. Dette er der nogen, der kan blive ret utilpasse af.

Tilmed er du i pubertet, hvilket også påvirker kroppen rigtig meget..

Spiser du for lidt?

Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på, om du måske gennem hele dagen spiser for lidt, måske fordi du er optaget af, at ville tabe dig.. Når du så rejser dig op om morgenen, kan din krop mærke at den mangler mad.

Under alle omstændigheder synes jeg, det er vigtigt, at du sammen med din mor får en snak med lægen. Sådan, som du beskriver det, er det ikke meningen, man skal have det.

Jeg håber, du finder ud af, hvad det er. God bedring

Kærlig hilsen

Marianne