Hvorfor er jeg jaloux, når jeg ikke vil være kæreste med ham?
Hej
Jeg er en pige på 14, der ikke rigtig ved, hvad jeg skal gøre angående en dreng i min klasse ...
Han har skrevet til mig (og ret mange andre piger, blandt andet min bedste veninde), og før sommerferien havde vi det rigtig godt sammen.
Men da han skrev “Jeg elsker dig” til mig, begyndte det at blive lidt underligt, da vi så hinanden i skolen.
På den ene side følte jeg, at han var helt vildt sød og vidste, at han måske ville spørge, om vi skulle komme sammen, men på den anden side havde jeg slet ikke lyst til at være kæreste med ham.
Jeg skrev så til ham, at jeg syntes, det ville ødelægge vores venskab. Det forstod han godt.
Men lige siden sommerferien startede, har jeg fortrudt, at jeg sagde det. Han skriver eller snakker ikke rigtigt til mig, og jeg savner det faktisk. Jeg bliver også lidt jaloux, når jeg ser ham med andre piger, og jeg synes, at det er helt vildt irriterende, at jeg føler sådan, for det er jo mig selv, der har afsluttet det.
Men han skrev så til mig for nogle dage siden, og der havde jeg det bare sådan lidt: “Hold op med at skrive til mig!” for jeg ved, at han skriver næsten præcis det samme til nogle fra parallelklassen, og han hænger ret meget op ad piger.
Jeg håber virkelig, at I har nogle gode ideer til, hvad jeg kan gøre.
Knus, mig

SVAR:
Hej pige på 14 år
Det kan være en udfordring at være ung og have følelser for drenge. Nogle dage er man ikke engang klar over, hvad man selv mener, og så kan det også være svært at tolke, hvad den anden mener og siger. Du beskriver, at du har været noget splittet i forhold til dine følelser for denne dreng, du skriver sammen med. På den ene side synes du, han er sød, men på den anden side tænker du ikke, at du ville være kærester med ham, og bliver lidt mistænksom, når du ved, at han også skriver søde sms'er til andre piger.
Bliv afklaret om dine følelser
Først er det vigtigt, at du selv er afklaret om, hvad du føler for ham. Føler du bare, at han er en ven og skal forblive det, som du først forklarede ham, eller har du inderst inde lyst til at være mere end ven med ham? Du skriver, du har fortrudt, at du fortalte ham, at I bare skulle forblive venner, fordi du bliver jaloux, når du ser ham snakke med andre piger. Men jalousi behøver ikke at være en tegn på, at du har kærestefølelser for ham.
Jalousi handler om angsten for at miste det, man har sammen. Når han snakker med andre piger, kan du nemt komme til at føle, at jeres venskab er i fare, fordi han også viser interesse for andre. Måske savner du de søde ord, han skrev til dig engang, og er bange for at miste det. Men at være bange for at miste et venskab, er ikke det samme som at være forelsket i en.
Du kan måske få hjælp ved at læse svar til en anden i en situation, der ligner din: 12 år og forvirret – slog op, men savner ham. Hvad gør jeg?
Giv ham plads og tid
Når du skriver, at han skriver og sender sms'er til flere piger, så siger det mig, at han måske ikke er helt sikker på, om han vil have en kæreste nu, og er forvirret over hans egne følelser. Jeg tror, det er bedst for dig at tage et skridt tilbage og give ham plads til at finde ud af, hvad han vil. Brug tiden på at finde ud af dine egne følelser for ham. Som hans ven kunne det være en idé at fortælle ham, hvad det gør ved dig, at han snakker “sødt” med så mange forskellige piger, og at det forvirrer dig.
Du kan læse mere om venskaber og kæresteforhold i de her artikler: Pigevenner og drengevenner og Et trin ad gangen er det mest sikre.
Tak for dit brev. Jeg håber du får lidt hjælp af svaret.
Mvh
Mary A. Madsen