Hvorfor er det alligevel svært, når jeg har fundet mit livs kærlighed?
Hej. Jeg er en dreng på 14 år, jeg har fundet mit livs kærlighed, men når jeg taler med hende alene, så er det lige som om, jeg er en anden, en der bare vil af med hende! Nogen der kender den følelse, men jeg elsker hende over alt på jorden, og hun siger "jeg har de smukkeste øjne, og hvis vi skulle gå hver til sit, så vil hun købe dem" og det er jo rart, men jeg kan bare ikke sige noget igen, men jeg har en liste på 1000 ting, men jeg kan ikke sige det, men jeg kan sige det for mig selv.
Plzz, 14 år

SVAR:
Kære Plzz.
Tillykke med at du har fundet dit livs kærlighed, det må være en skøn følelse for dig. Samtidig kan jeg læse, at du alligevel er lidt frustreret over din egen reaktion overfor pigen. Jeg vil give dig nogle af de tanker, som jeg får, når jeg læser dit spørgsmål. Jeg håber, du kan bruge det til at komme videre i dine overvejelser.
Svigende følelser
Jeg tænker, at du har en alder, hvor der sker rigtig meget med dig udviklingsmæssigt. Du er sikkert ved at finde ud af, hvem du er som person. Lige nu tror jeg, at dine svingende følelser overfor hende mest handler om, at du er ved at lære dig selv og dine følelser at kende. Følelser kan svinge rigtig meget, især i din alder, hvor du er ved at lære din personlighed at kende.
Du skriver, at du det ene øjeblik oplever, at du elsker hende overalt på jorden, når I ikke er sammen. Men i det næste øjeblik, når I er alene sammen, så har du en følelse af, at du ikke har lyst til at være sammen med hende. Det som du mærker, når I ikke er sammen, tror jeg handler om, at du på en eller anden måde har en forestilling om, hvordan hun er, hvilket giver dig forelskelsesfølelser. Når I så er sammen, så tror jeg, at du bliver forvirret på dine følelser, fordi hun og hendes personlighed ikke helt er ligesom dine forestillinger om hende. Det er normalt, at når man er forelsket, så kan det være svært at finde ud af, hvilke forestillinger om hende der er rigtige, og hvilke forestillinger der mest handler om, hvad jeg kunne tænke/ønske mig var hendes personlighed.
Kæresteforhold udspringer af et godt venskab
Jeg tror, at det vil være godt, hvis jeres samvær med hinanden primært handler om, at jeres venskab skal vokse og udvikle sig, sådan at I lærer hinanden godt at kende. Derved vil jeg opfordre dig til at prøve på at have fokus på at udvikle jeres venskab, frem for at udvikle et kæresteforhold. Et godt kæresteforhold udspringer ofte af et godt venskab, hvor man kender hinanden godt inden, man beslutter sig for at være kærester. Hvis det er meningen, at hun skal være dit livs kærlighed, så vil det være en god investering at få et godt kendskab til hinanden, inden I bliver kærester. Hvis hun er dit livs kærlighed, så vil dit forhold til hende udvikle sig stille og roligt. Det er vigtigt, at I ikke har travlt med at blive kærester, da I begge kan risikere, at I får rigtig svært ved at finde ud af, hvem I hver især er. Brug tid på at finde ud af, hvem du selv er i relation til dig selv, din familie og dine venner.
Nyd din ungdom og dine venner
Jeg synes, at du skal huske at nyde din ungdom og dyrke nogle gode fritidsinteresser. Det er vigtigt, at du har fokus på at udvikle nogle gode venskaber til både piger og drenge gennem socialt samvær. Hvis hun er dit livs kærlighed, så vil dine følelser også komme på plads med tiden, det er jeg ret overbevist om. Brug tid på at være sammen med vennerne. Det er en god ide, at når du er sammen med pigen, at I så også er sammen med andre, da det også giver jer mulighed for at se andre sider af hinanden.
Læs artiklerne:
Pigevenner og drengevenner
Den eneste ene
Jeg vil ønske dig held og lykke i din proces med at finde ud af, hvem du selv er.
Kærlig hilsen
Linda Valbjørn