Hvorfor dukker ekskæresten hele tiden op i tankerne?
Hej. Jeg er lige kommet ud af et forhold som varede 3½ år. Jeg var sammen med min kæreste fra starten af gymnasiet og derefter et halvt år ind i mit sabbatår, efter at jeg blev student. Jeg tog ud at rejse i 5 måneder, og inden det var min kæreste og jeg blevet enige om at slå op, og så derefter se, hvad der skete, efter jeg kom hjem igen.
Vi elskede stadig hinanden, men særligt jeg (det var også mig, der først tog initiativ til ideen), havde meget behov for at prøve noget andet, og jeg kunne ikke forestille mig at være sammen med min kæreste resten af livet uden at prøve noget andet i mellemtiden.
Nu er jeg kommet hjem igen og er startet på studie. Da jeg så min ekskæreste igen efter syv måneder, var jeg i en meget turbulent periode - jeg var flyttet hjemmefra samme uge, som jeg startede på helt nyt studie, der var pludselig opstået en masse sygdom i min familie, og der var også andet "støj på linien". Det endte med, at jeg besluttede at give det en chance med ham igen; men jeg havde slet ikke lyst til ham seksuelt, og det føltes ikke "rigtigt", når han kyssede mig og andre ting i den dur. Det endte med, at jeg tog beslutningen om at fortælle det til ham, at det ikke gik, og at jeg håbede, at vi stadig kunne være venner. Det sagde han ja til, men han blev også meget ked af det og sagde, at han ikke følte, at jeg havde givet det en fair chance, efter at jeg var kommet hjem, og det var meget hårdt at få at vide, da jeg selv følte, at det havde jeg.
Nu er det knap en måned siden, at jeg "slog rigtigt" op, og jeg har egentlig haft det fint med det, og jeg har også set en anden fyr en del, som jeg er blevet rigtig glad for. Dog popper min ekskæreste for tiden HELE tiden op i mit hoved, og jeg bliver konstant mindet om ham, når jeg hører en særlig sang eller ser noget bestemt etc.
Jeg er så bange for at fortryde det, jeg har gjort, at vågne op om et halvt år, hvor han har fundet en ny pige og så føle, at det var den dummeste beslutning i mit liv. Jeg ved godt, at det er irrationelt at tænke sådan; men jeg kan ikke forstå, hvorfor han lige pludselig EFTER, at jeg egentlig havde det fint en uges tid efter, jeg slog op, hele tiden dukker op. Betyder det, at det var det forkerte at gøre? Bliver jeg nogensinde glad uden ham? Er det normalt at tvivle så meget? Hvordan kan jeg håndtere de her følelser? Jeg har som sagt en anden fyr, jeg ser, og som jeg er rigtig glad for, måske også endda lidt forelsket i - der burde jeg jo have svaret - at jeg ikke har gjort det forkerte, når jeg kan få de "rigtige kæreste-følelser" for en anden, men HVORFOR dukker ekskæresten så stadig op?
Hilsen Vædderen

SVAR:
Kære Vædderen
Hvorfor dukker ekskæresten stadig op i tankerne?
Ja, det gør han, fordi han var en stor del af dit liv i 3½ år. Du elskede ham. I elskede hinanden. I havde det godt sammen.
Giv ex-kæresten lov til at være i minderne
Det ville faktisk være mærkeligt, hvis du ikke skænkede ham en tanke engang imellem. Der vil være dufte, sange, smag der minder dig om noget, I to har oplevet sammen. Det er helt naturligt. Det betyder ikke nødvendigvis, at du har valgt forkert i forhold til at slå op.
Følelserne om, at du synes, det føltes forkert at kysse/elske med ham, er for mig klarere indikationer på, at der var noget galt i forholdet.
Det kan sagtens være, at du en dag om 5 år møder ham igen, og så springer dit hjerte et slag over, fordi han ser endnu bedre ud nu, end da I var sammen. Du genkender hans duft eller hans dejlige smil. Stadig behøver det ikke at handle om, at du har valgt forkert.
De mennesker, vi har elsket i vores liv, har en særlig plads hos os. Vi har ingen ret længere til at blande os i deres liv og deres valg; men vi føler os på én eller anden måde forbundet.
Når du så har haft lidt hjertebanken og oplevet en tanke a la: Hvad tænkte jeg dog på? Hvorfor lod jeg ham gå? - så kommer fornuften måske tilbage.
Kærlighed er "hele pakken"
Den, der er vores kæreste, indeholder jo ikke bare et charmerende smil, nogle gode minder og nogle dejlige kys. Der er jo tale om hele pakken.
Har vi kærlighed og tillid til hinanden, har vi noget at være fælles om, kan vi se os selv som partnere, kan vi udvikle os sammen?
Når du skal vælge din eneste ene, så må du se på helheden. Der vil være små forskellige ting, som du måske havde i en tidligere kæreste, men som du ikke kan få ved din eneste ene. Sådan er det.
Vi skal ikke lave vores kæreste om i håbet om, at han kan komme til at være en perfekt cocktail af alt det gode, vi ønsker. Det kommer ikke til at lykkes.
Du må finde ham, som må få lov til at være sig selv, som du kan være dig selv med, og som du mærker kærlighed til. Og så glæd dig over, at du fik lov til at opleve 3½ år, som du i dag kan tænke tilbage på med gode minder i tankerne.
Livet skal mærkes, følelser skal mærkes. Nogle bringer tårer med sig, andre smil – det er LIVET. Du har elsket, og du vil komme til at elske igen. Din ekskæreste har været med i et par kapitler i dit liv. Han skal ikke slettes. Han vil altid være en del af din historie, og det er helt naturligt.
Søg det, du savner, hos din kæreste"
Jeg bliver nødt til at stikke lidt til dig i forhold til en ting, du skrev i dit spørgsmål. ”Jeg kunne ikke forestille mig at være sammen med min kæreste resten af livet uden at prøve noget andet i mellemtiden”. Når du vælger at udleve et behov, er der altid en konsekvens ved det, du gør. Du kan også komme til opleve det samme behov, når du har været gift i 10 år. Pludselig en dag tænker du måske: Er det dét? Skal det fortsætte ind til vi dør?
Hvis du har behov, ønsker og drømme, så tal med din partner om, hvordan I kan udvikle jer sammen, så det bliver spændende – også mange år frem.
Kærlig hilsen
Anja