Hvorfor bliver stress ved at forfølge mig - skal jeg til psykolog?

Vis spørgsmål

Jeg er typen, der har lært succes og penge ikke bare kommer til en, men man må yde hårdt arbejde for at nå det. Tilbage i Gymnaset fik jeg arbejde på McDonald's. Selvom jeg kun havde 60 timer på kontrakt, kunne jeg havde helt op til 24-32 timer i ugen og på et tidspunkt i 2.g var min arbejdsuge altid minimum 24 timer. Udover det havde jeg også gymnasiet, det sociale liv og fitness ved siden af. En af dagene kunne nemt se ud som; Skole kl 08:00-15:00 hvor jeg derefter tager på arbejde fra kl 16:00-00:30. Når jeg havde fri og lukket restauranten, nåede jeg hverken at læse på mine lektier eller forberede mig til næste dag. Weekenderne var som regel nattearbejde som smadrede min døgnrytme. På et tidspunkt fik jeg endnu et job hvor det hele kolliderede.

Mine stress symptomer var rigtige tydelige, men mine forældre fandt først ud af det sent, da jeg aldrig var hjemme. Jeg fik tildelt en psykolog i samarbejde med lægen og mit gymnasie. Jeg var kun 18 år.

Jeg har altid haft tanken om at psykologer ikke ville gavne og den negative holdning gik jeg også ind med. Jeg hørte ikke rigtig efter, da jeg synes, det var plat med de meditere øjeblikke. Efter nogle gange fik hun åbnet op for mig og det viste sig, at jeg var til rådighed 72 timer om ugen, hvilket svare til hele 2 fuldtidsjob. I de timer var der inkluderet arbejde, skole, lektier, mange afleveringer, transport tid til skole og fitness. Hun var chokeret og jeg fik endnu mere hjælp. Jeg havde søvnproblemer, fik højest 3-4 om natten, indlæringen var ikke god, den dygtige pige faldt nu meget ned i karakter, da jeg ikke havde overskud til mine lektier og afleveringer, spiste ikke, havde mavesmerter og hukommelsestab.

Vi aftalte, jeg skulle gå ned i timer på arbejdet, men det havde jeg meget svært ved, da mit image altid har været mit dyre tøjstil osv. Da jeg nu havde erkendt, jeg var ramt af stress, hvilket også var det sværeste, gik jeg med til at gå ned i timer. Udover det var der en masse andre ting, vi løste sammen, som hjalp og efter 6 måneder følte vi begge, at nu var jeg færdig med behandlingen.

Da jeg startede i 3.g, følte jeg det gik i udbrud igen, men jeg havde lært ting, som jeg skulle prioritere af psykologen og de stress symptomer svingede. Nu et halvt år efter jeg har afsluttet min studentereksamen, er jeg fuldtids manager på McDonald's, samtidig med jeg har arbejde som tjener. Ved siden af er jeg i gang med at etablere egen virksomhed, som der er meget fremgang i.

De sidste uger har jeg haft det rigtig dårlig. Som manager har du ansvaret for det hele og det er rigtig hårdt, når man er på arbejde 9-10 timer ad gangen. Det dræner alt min energi og jeg har ingen overskud til noget, når jeg kommer hjem. Min virksomhed går i stå, men jeg vil jo gerne tjene penge, da der ingen penge kommer ud af min forretning endnu... Jeg har stærke mavesmerter, kan græde pludseligt og min hukommelse er helt væk. Jeg skal tænke mig om længe, før jeg lige kan huske, hvad jeg egentlig lavede i går og i forgårs, men jeg viser overskud og ingen skal se, jeg har det sådan, for jeg vil kunne klare det her. Selv almindelige dagligting glemmer jeg. Jeg gik til lægen, da jeg havde smerte i hovedet i "hjernen", hvor jeg fik tryk ind på, han mente, det var stress og valgte bare at sige, jeg skulle passe på.

Hvordan kan det være stress bliver ved med at forfølge mig? Andre topledere, chefer osv. har arbejdet lige så meget. Arbejder jeg virkelig så meget, eller har det aldrig nogen sinde forladt mig, da det startede første gang? Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre længere. Min familie er meget bekymret.

Skal jeg snakke med en psykolog igen jeg er kun 19 år?

SVAR:

Kære dig

Tak for din mail til Adamogeva. Jeg vil prøve at give dig svar på det, du spørger om.

Stress er ikke udtryk for svaghed

Du spørger til, hvordan det kan være at stress bliver ved med at forfølge dig. Det korte svar er, at det er fordi, du fortsat overbelaster dig selv. Stress er ikke et udtryk for svaghed. Stress er kroppens og psykens reaktion på en overbelastning. Præcis ligesom at du vil opleve smerter, hvis der kører en bil op på din fod. Smerten er ubehagelig, men den er samtidig en hjælp til at blive klar over, at min fod er i gang med at blive ødelagt af bilens vægt. Så smerten skal hjælpe mig til at blive klar over den alvorlige overbelastning. På samme måde med stress og stressreaktioner. De skal fortælle mig om alvoren i overbelastningen.

Meget presset hverdag

Når jeg ser på, hvad du forsøger at klare i hverdagen, så kan jeg helt miste pusten. Jeg oplever, at du stiller enormt store krav til dig selv og giver dig selv nogle meget store belastninger. Du er kun 19 år gammel, men skal klare et lederansvar i mange timer og har ud over det et andet arbejde og en virksomhed under opstart. Derfor tænker jeg, at når din krop og psyke reagerer med stress, så er det en sund reaktion på en overbelastning.

Hvad er det der jagter dig?

Du skriver lidt om noget af det, som får dig til at arbejde så meget, bla at du skal have råd til at købe dyrt tøj. Jeg har på fornemmelsen, at det også handler om, at dit selvbillede er bygget en del på at kunne præstere og klare rigtig meget. Det virker næsten til, at du skal klare noget overmenneskeligt for at få lov at være til. Det er enormt anstrengende for os mennesker, hvis vores selvforståelse og vores værdi er betinget af, at vi præsterer en hel masse. Her på Adamogeva tror vi på, at hvert menneske er skabt værdifuldt, som den det ER, og ikke som den, det GØR (præsterer). Jeg er bekymret for, om du kommer til at bygge din selvforståelse på det, som du gør og præsterer. Og når du samtidig har meget høje krav til dig selv, så bliver det et kæmpemæssigt pres, du kommer til at pålægge dig selv. Vel at mærke uden at du selv tænker det som et kæmpemæssigt pres.

Sammenligningsfælden

For mig virker det også til, at du er faldet i det, vi kalder sammenligningsfælden. Sammenligningsfælden handler om, at vi mennesker har det med at sammenligne os med andre mennesker. Men det særligt alvorlige er, at vi altid sammenligner os med dem, som vi tænker er bedre end os selv. Og i denne sammenligning kommer vi altid til den konklusion, at vi ikke slår til (fælden). Du sammenligner dig med andre topchefer og ledere. Men rigtig mange af dem er noget ældre end dig og har dermed noget mere erfaring, som er vigtig ved lederjobs og chefjobs. Og desuden er der også mange chefer og ledere, som er stressede, uden at du ved det. Er det fx alle dem under dig, som ved, hvor stresset du er? Antageligt ikke. Og derfor kan du også falde i sammenligningsfælden ved at sammenligne dig med nogen, som du tror kan mere. Det giver et voldsomt indre pres.

Lyt til din krop

Din krop og dit system sender nogle vigtige signaler. Det er meget afgørende, at du tager dem alvorligt. Jeg vil derfor kraftigt opfordre til, at du passer bedre på dig selv. Og hvorfor så det? Fordi du er det værd. Du er værdifuld, som den du er, og derfor er du værd at passe på. Hvis ikke du passer på dig selv og din krop, så risikerer du, at nedslide dig selv alt, alt for tidligt.

Søg hjælp

Hvis det lige nu er umuligt eller for vanskeligt at lave de nødvendige ændringer i dit liv, så vil jeg klart anbefale dig at søge hjælp hos en psykolog. Det lyder til, at det blev et godt forløb sidste gang hos psykologen. Og det er på ingen måder en svaghed at søge hjælp igen. Det er i stedet udtryk for styrke, at du indhenter hjælp til at sikre, at du passer på dig selv. For du er værdifuld, som den du er, uden at skulle præstere dig selv i stykker. Du er kun 19 år og netop derfor skal du passe rigtig godt på dig selv.

Læs også artiklen: Hvad er jeg værd?

Kærlig hilsen
Ole Rabjerg, psykolog