Hvorfor bliver sex ved at gøre ondt?
Hej. Jeg har efter tre gange med meget lang tid imellem skullet ha' sex; men det blir altid til mislykket sex. Jeg blir alt for stram efter forspillet; når han skal trænge op, giver det den vildeste smerte, så jeg må sige stop. Det er yderst pinligt, og det er ikke galt, når jeg får finger. Men vil sige: Tror stadig, der sidder noget hinde – er ikke sikker; men det ligner det lidt.
Skal der glidecreme til, så det kan virke?? Jeg orker ikke at “skuffe” – ellers får jeg jo aldrig et ordentligt sexliv.
Vh A, 22 år

SVAR:
Kære A
Det lyder til, at det ikke er helt enkelt for dig at få et sexliv til at fungere tilfredsstillende – du skriver, at det “altid bliver mislykket sex”.
God sex kræver et godt forhold
Jeg mener, det kræver en stor grad af tryghed og tillid til ens partner at få et godt sexliv. Vores forestillinger om sex påvirkes negativt af den fremstilling, vi hele tiden møder på fx på tv, hvor det hele går let og smertefrit – et billede, der sjældent holder i virkeligheden.
Faktisk er gentagelsens styrke på dette område ret stor. Samtidig tænker jeg, at der er flere ting, der spiller ind. Udover den fysiske del spiller psyken også i høj grad med, for at sexlivet kan fungere tilfredsstillende.
Det kan tage tid at “gøre plads”
Der kan godt gå et stykke tid, før selve skedeindgangen udvider sig og giver mere plads til en penis. Indtil da kan det godt gøre lidt ondt, og det er det, jeg tror, du oplever
Tryghed – det vigtigste
Hvor vellykket sexlivet er eller kan blive, hænger nøje sammen med kærligheden, tilliden og trygheden i jeres forhold. Her er ikke tale om at skulle præstere noget, og derfor er der også plads til at dele glæden over hinanden – og ligeledes det, der er svært eller smertefuldt, så der fra partneren kan tages de nødvendige hensyn.
Helt konkret har du allerede et rigtigt godt forslag med at bruge glidecreme som hjælpemiddel – og det er fint. Samtidigt er trygheden i forholdet med til at kunne slappe mere af og give slip på kontrollen, også det vil give “mere plads” med tiden. Angst og nervøsitet betyder, at man spænder, og det kan forstærke snæverheden – og når du så samtidig også udtrykker angst for fiasko og skuffelse, er det hårde odds for et vellykket sexliv.
Din læge
En anden mulighed kan være at tale med din læge om det og blive undersøgt, hvis du ikke oplever, det ændrer sig væsentligt, og det fortsat er et stort problem for dig. Lægen kan vurdere, om det er normalt, det du oplever, og fx udvide dig forneden, hvis det er løsningen.
Du skriver ikke noget om jeres forhold. Men jeg håber, du ud af det her svar kan se, at det er noget, I må tale om, og I må hjælpe hinanden med at føle jer trygge, så ingen af jer føler, I skal præstere noget i sengen for at bevise noget.
Måske kan I få hjælp i artiklerne Vejen til god sex og Sex den første tid – i praksis.
I kan også læse svaret Hvordan får vi samlejet til at lykkes?
Jeg ønske dig alt godt med kærligheden og håber, glæden ved sex må overvinde smerten og de negative konsekvenser – så giv aldrig op!
Kærlig hilsen
Else Ø. Andersen