Hvorfor bange for hun finder en ny, når jeg selv slog op?
Hej adamogeva.
Det er nu næsten 2 uger siden, jeg valgte at slå op med min eks-kæreste. Jeg slog op med hende grundet, at jeg ikke følte så meget for hende mere, og at jeg ikke rigtig troede på hende. Jeg havde nemlig den fornemmelse, at hun var sådan en pige, der kunne finde på at være mig utro, hvilket er en utrolig dårlig fornemmelse at have.
Efter noget tid har jeg snakket med mine venner, som har fortalt mig nogle ting om hende, og jeg har udover det også fundet ud af, at hun har holdt noget skjult for mig.
Som f.eks.:
- Hun tilbød blowjobs til folk, da hun var i byen en nat.
- Hun forsøgte at lave en aftale med en af mine gode venner, om at de skulle sove sammen. (Hun spurgte mig allerførst, om hun måtte, hvor jeg så svarede nej. Dog forsøgte hun stadig.)
- Og her for nogle dage siden har jeg fundet ud af, at hun har kysset med en af mine helt tredje venner, dog før vi blev kærester.
Jeg fortalte hende alt det her for nogle dage siden, og hun blev meget sur på mig, og jeg fik dertil at vide, at jeg var et dumt svin, og at hun har fortrudt hele sin tid sammen med mig.
Jeg har det problem, at jeg har svært ved at glemme hende. Jeg har cuttet det meste af kontakten til hende. Men det er som om, jeg stadig er bange for, at hun skal få en ny kæreste? Hvad skal jeg gøre for at slippe af med denne her kæmpe bekymring? Jeg burde jo egentlig være ligeglad med, om hun fik en ny kæreste? :( :(
A, 16 år

SVAR:
Hej A
Mange tak for dit brev. Det er altid svært, når et forhold ender. Man har mange minder med eks-kæresten, og det er svært at slippe det hele med det samme. Det tager tid at opbygge et forhold, og det tager også tid til at komme videre.
Brug tiden til at reflektere
Du skriver, at du har slået op med hende og fortæller om nogle af dine begrundelser. Jeg fornemmer, at du er afklaret med, at det var den bedste beslutning. Men som sagt tager det tid, før du ikke har hende i tankerne så tit længere. Du er vant til at tænke på hende hver dag og nok også være i kontakt med hende hver dag. Så det er en omvæltning, som bliver nemmere efterhånden. Men det er en god ting, at det tager tid, så du også har tid til at reflektere over jeres tid sammen. Du kan lære meget af både de gode og svære oplevelser, I har haft sammen. Denne læring kan du tage med videre i livet og til et evt. forhold i fremtiden.
Når ord gør ondt
Jeg kan godt forstå, at det gør ondt at høre om nogle ting, som din eks-kæreste har holdt skjult for dig, og at hun også fortæller dig, at hun har fortrudt det hele med dig. Efter min mening lyder det som, at hun har nogle ting med sig selv, hun arbejder med. Det er aldrig sjovt at blive konfronteret af en anden, og måske har hun selv haft det svært med de ting, hun har gjort og så bliver det endnu sværere, når du konfronterer hende med det.
Jeg tror, det er vigtigt at give hende plads til at komme videre selv. Hun har også lige mistet sin kæreste, som du har, og har brug for tid til at tænke over det.
Tænk på hvad du har brug for
Du skriver, at du er bange for, at din ekskæreste finder en ny kæreste, og du ønsker, at du bare kunne være ligeglad. Men som sagt, tager det hele tid. Du skal prøve at tænke på, hvad du har brug for og lade hende bearbejde tingene på hendes måde. Det kan godt være, at du ikke bryder dig om hendes måde at tackle det på, men det er nu hendes ansvar. Prøv i stedet at bruge dine kræfter på selv at komme videre med dine egne følelser.
Du skriver, at du har cuttet kontakten, og det, tror jeg , kan være en god ting for både dig selv og hende. Det er vigtigt, at man giver sig selv tid til at komme videre, inden man begynder et nyt forhold. På den måde bliver man klar til at starte forfra med lidt mere erfaring og med et endnu bedre grundlag for et nyt forhold.
Du kan evt. læse mere om at slå op og føle jalousi i vores tema Kærestesorg.
Jeg håber, dette svar kan give dig noget at tænke på og være en hjælp til at slippe de bekymringer, du går med.
Mvh Mary A. Madsen