Hvordan venter vi med sex til vi bliver gift?
Hej. Vi er to, som har været sammen i 3½ måned. Det lyder ikke som så lang tid, men for os føles det sådan. Vi kan let snakke 12-14 timer og kender hinanden utrolig godt. Og bliver ved med at lære. Vi vil det her. Mere end noget andet. Vi er begge kristne og ønsker at have Gud med i det. Vi beder sammen, og fra første dag var vi enige om, at det, at vente med samleje, til vi bliver gift, er helt rigtig. Vi kan sagtens se det gode og fantastiske i det. Men nu har vi jo så fundet ud af, at det ikke er så let igen.
Vi har lavet nogle regler/grænser, for at det skal blive lettere. F. eks. ikke kysse på øret, ikke at ligge oven på hinanden, kysse hinanden, når vi ligger ned osv. Vi er ikke gået så langt, som jeg kan læse nogen er her på siden, men tror på, at det er klogt allerede fra starten ikke at gå for langt. For det kan være svært at gå tilbage igen. Muligvis bliver vi først gift om 4 år, når vi er færdige med gymnasiet. Så hellere kunne vente og udforske hvert et lille trin, for så bliver de små ting noget så utrolig dejlige, hvis man tager sig tid til at udforske det.
Men det er svært. Vi er virkelig tiltrukket og især for ham er det svært, muligvis pga hans situation som dreng. Vi vil gerne have nogle helt konkrete ting, vi kan bruge. Vi har snakket med en på et sommerkursus, om hvordan han og hans kone kunne vente, og han sagde at nogle af hans venner havde brugt den med at høre det nye testamente på lydbog, mens de var sammen, så havde de simpelthen ikke samvittighed til at gå videre ;) Men den idé syntes vi ikke helt så meget om, så har I andre? For bare det at sætte grænser er ikke længere nok, når de er så svære at holde. Håber I kan hjælpe. Vi vil det så gerne.
Tusind tak, og hvis ikke I svarer, så bare for at have oprettet denne hjemmeside.
M & D, 16 år

SVAR:
Tak for din henvendelse!
Når jeg læser dit brev om din kæreste og dig, vækker I stor sympati hos mig. I er et ungt par, som på kort tid – 3 ½ måneder – er kommet til at kende hinanden rigtig godt og som holder meget af hinanden. I er seriøse omkring jeres forhold og ønsker at leve efter Guds Ord.
Tiltrækningen er Guds store gave
I er tiltrukket af hinanden – også seksuelt – og det er lige præcis, som det skal være. Gud har skabt jer som mand og kvinde, og det er Ham, der har udtænkt og skabt den seksuelle tiltrækning mellem kønnene. At have lyst til sin kærestes – og måske kommende mands – krop er vigtigt for et godt parforhold og ægteskab.
Tiltrækningen er en stor udfordring
I vil hinanden og jeres forhold, og I er indstillet på at være kærester i 4 år, og så gifte jer, når I begge er omkring 20 år. Jeg tror, det er vigtigt for jer – og for jeres forhold – at I ikke tænker om de kommende 4 år som bare en ventetid. Nyd jeres kærestetid og alle de muligheder, det indebærer at være ung.
Ud fra det, du skriver, vil jeg foreslå jer, at I er opmærksomme på også at være sammen med jeres venner – sammen og hver for sig. Det er super, at I to nyder at være sammen og snakker med hinanden, men det vil både være godt for jeres forhold og for jer hver især at dyrke jeres venskaber med andre. Måske er I allerede opmærksom på det.
Flere konkrete forslag
Du skriver, at I gerne vil have forslag helt konkrete ting, som I kan bruge.
I har allerede lavet nogle regler for jeres måde at være sammen på og snakket om, hvor grænserne skal være for jeres kærtegn af hinanden. Det har jeg stor respekt for, og jeg er helt sikker på, I der har truffet en god og vigtig beslutning. Samtidig tror jeg, det er vigtigt for jer, at I med mellemrum snakker jeres regler og grænser igennem. Også om, hvordan I hver især oplever det at indrette jer med dem. Det er med til at holde jer selv fast på jeres gode beslutning, og det har I brug for.
Helt konkret vil det, jeg skriver ovenfor – om at sørge for at dyrke jeres venskaber med andre – også være en hjælp for jer med hensyn til den udfordring, som du skriver om. Hvis I er rigtig meget sammen bare jer to, kan det blive en meget svær udfordring ikke at gå længere på det seksuelle område, end I har aftalt. Også af den grund vil det være godt for jer hver især og for jeres forhold, at I dyrker jeres venskaber med andre.
Ud over at være sammen og snakke sammen, skal I gøre ting sammen. Vandreture i skoven, idræt, være kreative med jeres hænder sammen, eller hvad I nu har interesse for.
Og så tror jeg, det er væsentligt, at I holder det helt klart for jer, at det ikke er for at drille jer eller for at tage noget godt fra jer, at Gud har givet jer – og alle andre – nogle begrænsninger for, hvor og hvordan vi udlever vores lyst til intimitet og vores sexliv. Når lysten til sex med hinanden er stor hos jer, kan den tanke nemlig sagtens snige sig ind.
Jeg er overbevist om, at Bibelens vejledning også for dette område af vores liv er givet os, fordi Gud ønsker os et godt liv, og fordi Han ved, det er bedst for os at indrette os efter Hans Ord. Hvis nogen ved noget om menneskelivet, og hvordan vi mennesker bruger det bedst, så er det jo Ham, som selv har udtænkt og skabt os.
Læs mere om det her:
Sex i Bibelen – på den gode måde
Værd at vente på
Indstil jer på kamp!
Jeg håber selvfølgelig, at I kan have hjælp af de ting, jeg har skrevet overfor. Men der findes ikke så gode og konkrete forslag, at de kan gøre det, som er jeres store udfordring til en let. Det er I nødt til at være indstillet på. Sandsynligvis – og forhåbentlig! – vil jeres lyst til sex med hinanden vare ved hele jeres kærestetid, og når I eventuelt en dag bliver gift.
Derfor må I være indstillet på at kæmpe den kamp, det vil være, at leve det ud, som I begge tror, er godt for jer.
Den udfordring, som I på grundlag af jeres tro på Guds kærlighed har stillet jer selv, er god. Den er ikke umulig at leve op til. Den kræver en bevidst indsats og stor vilje fra jeres side. Jeg er ikke i tvivl om, at det vil være langt det bedste – også for jer – at vente med at gå i seng med hinanden.
Måske kan I også have glæde af at læse svar til andre, som har samme ønske som jer. Her er et eksempel, og I kan selv finde flere:
Hvor går grænsen, når vi ikke ønsker samleje før vi er gift?
Og glem så ikke – samtidig med at I bliver i denne store udfordring, som I har givet jer selv – at nyde jeres kærestetid og jeres ungdom.
Flemming Harpøth Møller