Hvordan ved jeg, om han virkelig er lidt lun på mig?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva.. Jeg håber virkelig, I kan hjælpe mig med det her... og det ikke bliver for forvirrende at læse..

Der er denne dreng, som jeg går på samme linje med. Jeg har nu været lun på ham i et stykke tid, jeg får tit lyst til at skrive til ham, bare være i kontakt med ham, et eller andet! Men synes, det er lidt svært... og specielt, når han konstant er online på facebook, msn og skype, for jeg vil jo heller ikke være for træls, og gå for meget på, men alligevel så har jeg taget chancen og skrevet til ham, og det gør jeg stadig ind i mellem, ja nogen gange kan jeg få et lidt tomt svar, og andre gange kan han skrive lidt tynde beskeder, og nogen gange føler jeg lidt, han skriver lidt tynde beskeder bare for at ryste mig af? Synes selv, det er lidt forvirrende.

Jeg synes, han er meget sød.. jeg ved ikke lige, hvordan jeg skal sige det her, for der er så meget! Men tit i skolen og sådan, kan han lige komme hen og drille mig lidt, og puffe lidt til mig og sådan, og andre gange, kan han finde på slet ikke at komme hen til mig, som om han ikke gider, det så svært at finde ud af. Jeg er så skide jaloux.. hvis han går hen og snakker med andre piger, så kigger jeg helt vildt.. jeg ved ikke, om det er for at få min opmærksomhed, for jeg ved heller ikke, om han måske kunne være lidt lun på mig? Og tit, kommer jeg til at kigge lidt for længe, og så går jeg altid væk. Jeg tænker for meget over tingene... synes bare, han virker så sød mod mig, som fx en episode jeg havde på skolen en dag... som gjorde det til en træls dag.. han kom hen og tog mig lidt på skulderen, og sagde op med humøret og sådan nogen ting, og da jeg kom hjem, skrev han igen og sagde, jeg ikke skulle tænke over det, og bare glemme det osv.. har ikke oplevet ret mange drenge, der er sådan der.. og vi kender jo slet ikke hinanden særlig godt.. jeg ved ikke, om det er fordi, han bare er meget god mod folk, og lidt ældre type, i 20 års alderen.. eller hvad det er.. Han kommer nogen gange hen til mig, og lige smiler til mig.. eller går forbi mig, men fordi jeg ikke rigtig tør at se ham i øjnene, og bare går videre, føler jeg lidt, at jeg afviser ham på en måde.. og det vil jeg heller ikke ha' at han skal tro.. han gør tit ting, som får mig til at grine, eller opføre mig barnligt.. og det vil jeg bare ikke... vil også have han skal se en anden side af mig, at jeg ikke kun er den meget hyperaktive tøs, der hele tiden skal lave noget... tit kommer jeg dog selv til at flirte med andre drenge.. men kun for at få hans opmærksomhed .. og jeg ved, det er forkert..

AdamogEva, jeg håber, I har et bedre forslag til, hvad jeg kan gøre, og hvad jeg skal gøre, for han ikke tror, jeg afviser ham? Håber virkelig, I kan hjælpe mig (:

Anonym pige, 18 år

SVAR:

Kære fortvivlede pige

Ingen er tankelæsere

Jeg har ingen idé om, hvad denne dreng tænker eller, hvad nogen som helst andre end jeg selv tænker. Det får jeg kun at vide, hvis jeg spørger dem, og der kan jeg så alligevel ikke altid vide, om de taler sandt. Så på det punkt kan jeg ikke hjælpe dig.

Vi kan ikke styre, hvad andre tænker

Det, jeg kan gøre, er måske i stedet at hjælpe dig med at finde ud af, hvem du selv er. Du er fyldt af mange spekulationer om, hvordan andre ser dig, og tænker om dig. Andre mennesker kan tænke hvad som helst, og vi kan ikke gøre noget ved det. Derfor at det langt vigtigere, at du finder ud af, hvem du er, og hvad du står for. Derefter skal du stå ved det, så er der ikke så mange, der kan være i tvivl om, hvordan du er.

Der hvor du går galt i byen er, når du vil prøve at tilpasse dig dét, som du tror, han gerne vil have. Så bliver du forvirret, og kommer til at opføre dig på en måde, som du slet ikke er. Du skriver flere gange,: ”sådan er jeg slet ikke, eller sådan skal han ikke tro, jeg er”.

Vær dig selv – du er unik

Når vi kommer til at opføre os på måder, der ikke er sådan, som vi normalt er, er det fordi, vi er i gang med at spille skuespil – lade som om, vi er noget andet. Denne rolle er vi ikke så øvede i, og så går det galt. Så bliver vi usikre på os selv. Herefter kommer der endnu en slem følgesvend, og det er jalousien. Jalousien styrer den usikre. Når du er usikker på, om du er noget værd, så bliver du jaloux på dine veninder, din kæreste og de mennesker, du regner med skal vise dig opmærksomhed.

Du skal ikke tilpasse dig

Du skal lade dig optage af, hvad der betyder noget for dig, hvad du holder af, hvad du synes om og hvad du mener. Hvis du hele tiden prøver at tilpasse dig, hvad du TROR, andre kan lide, kommer du på overarbejde.

De andre kan nemlig lide noget vidt forskelligt. Nogle kan lide at blive kontaktet meget på Skype, MSN og FB, andre kan bedst lide selv at bestemme, hvornår de vil kontaktes. Nogle kan lide at drille, når de er forelskede, andre trækker sig ind i sig selv og bliver generte, når de er forelskede.

Du kan ikke gætte det, og det kan ikke betale sig, at du bruger tid på at lege gættelege og spille roller, der ikke er dig.

… men vise hvem du virkelig er

Jeg vil opfordre dig til at få arbejdet med, hvem du er, og hvordan du kan stå ved dig selv, så usikkerhed og jalousi ikke skal være din følgesvend. Der er aldrig kommet gode, trygge kærlighedsforhold ud af at prøve at gøre hinanden jaloux ved at flirte med andre. Det skaber KUN usikkerhed og endnu mere jalousi.

Hvis du skal have ham, sker det kun, hvis han kan lide den, du er, når du er dig selv. Du kan ikke VINDE ham. Han er ikke en pokal eller et trofæ. Han er et menneske, hvis holdninger, smag og adfærd måske kan kombineres på en hel fantastisk måde med dine holdninger, smag og adfærd. Men det kan også være at det ikke sker.

Hent også inspiration ved at læse disse artkler og svar:

Hvad er jeg værd?

Kærestepotentiale… eller en god ven?

Traf den sødeste pige. Hvordan fortælle at jeg er forelsket?

Den eneste ene

Det er rigtig dejligt, du skriver, for der er mange ligesom dig, der kæmper rundt i forskellige roller, for at tilpasse sig den, de gerne vil have kontakt med, men det er ødelæggende for selvværdet.

Anja