Hvordan undgå stress og dårligt selvværd?
Jeg har siden jul fået det dårligere og dårligere. Jeg har brugt rigtig meget af min fritid på skole og lektier, og jeg følte mig ret stresset i godt 2 måneder, altså frem til starten af marts ca. Efterfølgende er det taget lidt af, men det kommer dog nogle gange, de dage jeg skal nå meget. Jeg har prøvet at vælge nogle ting fra, som fritidsaktiviteter for ikke at gøre mig selv mere stresset end højst nødvendigt.
Jeg har en teori om, at jeg lider af meget lavt selvværd. Jeg var ikke selv klar over det før min kæreste lånte en bog omkring lavt selvværd, og alt det, der stod, passede på hvordan, jeg har det.
Jeg har før haft en let depression og jeg er meget bange for, at det kan udvikle sig til det igen. Jeg prøver at finde frem til, hvad det er, der giver mig lavt selvværd, da jeg altid har haft det godt i min familie, og jeg har altid haft mange venner og været den "populære" type.
Det påvirker MEGET min hverdag. Specielt mine skoledage. Jeg bliver meget nemt ked af det, og jeg har haft nogle uger, hvor jeg faktisk har grædt hver aften. Jeg viser det dog ikke til nogle, da jeg ikke føler, jeg har ret til at være så ked af det. Har jeg ret til det? Det ville være rart med nogle råd til, hvad jeg kunne gøre, for jeg vil helst ikke ende ud i endnu en depression.
Anonym, 17 år

SVAR:
Kære dig.
Stor ros til dig, fordi du tager dig selv alvorlig og vil gøre noget ved, at du ikke har det godt. Det er flot og modent gjort af dig. Jeg giver dig et varmt og opmuntrende smil :-)
Ting tager tid!!
At gå i skole og læse lektier tager meget tid, bruger du også tid på transport? Måske er din skole/lektie-arbejdsdag på 8 timer excl. transport. Så har du nogle fritidsaktiviteter, som du gerne vil overkomme og sikkert også nogle pligter derhjemme. Du nævner også, at du har en kæreste og ham vil du sikkert også gerne bruge tid sammen med. Og for at kunne indlære skal du have ca. 8 timers søvn.
Hvor mange timer er der så tilbage i dit døgn? Eller mangler du timer???
.... vi må prioritere!!
Når jeg føler mig presset og stresset over, at jeg ikke kan nå det, jeg gerne vil, har jeg god erfaring med, at skrive det hele på en liste, og skrive hvor lang tid hvert punkt vil tage. Derefter prioriterer jeg. Der kan være noget, som SKAL gøres, og noget jeg meget gerne vil. Det giver mig et realistisk billede af, om der er for mange punkter, noget kan måske vente til senere.. Samtidig giver det mig energi, når jeg kan strege et punkt ud, efter det er udført.
Det er godt, du vælger nogle ting fra, for ikke at stresse dig. Måske skal du vurdere, hvad der giver dig glæde og overskud, for ikke at vælge det fra.
Jeg tænker, du måske er meget pligtopfyldende og har store krav til dig selv. Det er der ikke noget forkert i, men det er slidsomt. Du kan ikke lige ændre det sådan 1-2-3, men laver du dine lektier godt - nok, så er det både godt og nok! Det kan du øve dig i at være tilfreds med. Alting kan altid gøres bedre, hvis der bruges mere tid eller flere penge på det.
Hvad giver dig glæde og energi ?
Måske kan du prøve, om du hver dag kan gøre noget, som giver dig glæde ex. løbe en tur, høre musik, bage, se film, være sammen med venner, gå tur med hunden eller naboens hund osv
Måske har du lavt selvværd, det har rigtig mange mennesker desværre, og har du et sind, som kan blive depressivt, fortæller den dig sikkert alt det, du burde, men ikke kan, og du kan få en følelse af at være utilstrækkelig.
Hvis du tror på Gud, kan du måske finde hvile og glæde i, at han har skabt dig, og elsker dig så højt, at han lod sin søn dø, for at give dig mulighed for at komme med hjem i Himlen.
Hvad får dig til at føle dig elsket?
Dine forældre elsker dig også vildt meget, kig fotos sammen med dem, og læg mærke til, hvor glade de ser ud og lyder, når de fortæller om dig som nyfødt og om din barndom. Dine bedsteforældre vil med glæde gøre det samme, og ved at I bruger tid sammen, og du hører, hvad du betyder for dem, kan det øge dit selvværd. Måske kan din kæreste fortælle, hvad han sætter pris på og er glad for ved dig.
Jeg vil opfordre dig til at læse en bog, som hedder: Kærlighedens 5 sprog, af Gary Champman, (den kan lånes på biblioteket) snak med din kæreste og dine forældre om indholdet, eller få dem til at læse den, det er værdifuld læsning, som vejleder i, på hvilke måder, vi kan sige: ”jeg holder af dig, du er værdifuld for mig,” og det bygger positivt på dit selvværd.
Stress og depression
Langvarig stress kan udløse en depression, og da du har haft en depression, kender du smerten og mørket i den sygdom, derfor er det naturligt at være bange for, at en ny depression kan udløses. Angsten vil nok følge dig en tid endnu, men det betyder ikke, at du får en depression igen!!
Dyrk motion - gør noget godt for dig selv
Når du bliver stresset udløser din krop kortisol (et dårligt stress hormon), det kan du reducere ved at udøve sport, en løbetur er rigtig godt, men al motion især udenfor i solskin modvirker depression.
Samtidig vil jeg udfordre dig til at tænke på gode og glade ting/oplevelser og at skrive dagbog, og deri fortælle om en god oplevelse / glæde fra dagen.
Du er 17 år, det er en både dejlig og besværlig alder, husker jeg. Du er ikke et barn mere, hvor dine forældre tager alle afgørelser og kan løse alle problemer. Du er ved at blive voksen, og det kan ind imellem være skræmmende at tænke på det ansvar, der følger med. Det vil være godt for dig at snakke med dine forældre eller en anden voksen, som du har tillid til om dine tanker, bekymringer og angst.
Følelser er aldrig forkerte
Du har ret til at være ked af det, og du har også ret til at være glad, begge dele er følelser, og dine følelser er ikke forkerte. Du er ked af det, og derfor græder du.
Kan du fortælle om, hvad du er ked af??? Ved du det? Hjælper det dig at græde, bliver du lettet af det?
Det er umenneskeligt at gå alene med de svære følelser
Du har lov til at være ked af det, og græde, men det er ensomt at græde alene, kan du dele det med dine forældre, de vil så gerne hjælpe dig, men de kan ikke læse dine tanker, og du har en alder, hvor dine forældre sikkert trækker sig lidt i baggrunden, og ikke blander sig i alt, for at lade dig blive mere og mere selvstændig, men de står helt sikkert klar til at støtte og hjælpe dig, når du spørger om det. Du skal ikke klare alt selv, det kan ingen.
Dine forældre vil også føle sig værdsat => øger deres selvværd, når du beder dem om hjælp.
Jeg ønsker for dig, at du får en glad og god ungdomstid.
Kærlig hilsen
Birgit