Hvordan undgå at blive styret af præstationsangst?
Hej
Jeg har et stort problem, som jeg håber, I kan hjælpe mig med.
Det er sådan, at jeg har fået ret mange model tilbud bl.a. hos Unique Models. Jeg vil SÅ gerne være model, men jeg har bare det problem, at når jeg får taget billeder, så begynder mit ansigt at ryste. Jeg tror, at det er pga. det skarpe lys ( blitz) eller noget, der bliver det i hvert fald slemt. Er jeg mon den eneste, der gør det? Og jeg synes, det er rigtig irriterende.
Det begyndte første gang, jeg fik et tilbud hos Unique Models, og jeg ved ikke, om jeg tør at tage til et møde hos et nyt model bureau, fordi jeg er så bange for, at jeg ydmyger mig selv.
Det er faktisk ikke kun, når jeg får taget billeder men også fremlæggelser i klassen. Så jeg tror, det er noget præsentationsangst, og jeg ved godt det der med, at det er en lille trold, der sidder på ens skuldre og siger " du kan ikke", og at man skal prøve at skubbe den væk. Jeg har nemlig gået til psykolog før med noget OCD, jeg havde. Men det hjæler bare ikke.
Jeg vil så gerne være model, jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre, for det er ikke sååå slemt, når mine veninder tager billeder, kun lidt. Det holder mig bare fra så mange ting, og jeg ydmyger mig selv fra gang til gang.
Min mors kæreste har givet mig en bog med noget, der kunne hjælpe mod præsentationsangst i konfirmations gave, men hvad hvis det ikke hjælper? Det er noget, der hedder TFT.
Hvad, hvis de ikke kan bruge mig som model, hvis jeg ryster? Kan de leve med det? Måske skal jeg blive tryg med dem først, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal sige det til dem. HJÆLP.
Kh mig, 15 år

SVAR:
Kære dig på 15
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva. Jeg vil forsøge at give dig et svar, som jeg håber kan blive til hjælp for dig.
Der er håb og muligheder
Først vil jeg gerne understrege, at jeg godt kan forstå, at det er ubehageligt for dig. Når vi oplever angst, så skaber det rigtig megen ubehag i os. Og vi kan ofte føle os fanget i noget, som ikke er rart og bare ønske, at vi kunne komme ud af det.
Dernæst vil jeg gerne sige, at der er masser af håb og gode muligheder for dig. Og muligheder for at du kan få arbejdet med dette, så det ikke er angsten, som afgør, hvad du kan og ikke kan.
Om angsten og angstens væsen
Jeg vil gerne lige skrive lidt omkring angst som baggrund for mine råd. Vi er alle født med evnen til at reagere med angst, når vi oplever en trussel på livet. Denne evne er en vigtig del af vores beredskab og har været en afgørende overlevelsesmekanisme for menneskeheden i mange år, særligt for stenaldermanden. Men i vor moderne samfund og i særdeleshed i vort fredelige land, så er der meget få ting, som udgør en egentlig livstrussel for os. Alligevel kan der være ting i vores hverdag, som kan aktivere denne angstmekanisme, og vi kan reagere, som om vi er truet på livet. Og det skyldes bla. at angstberedskabet ikke skelner mellem, om det er en sand eller en falsk alarm. Det betyder, at vi kan reagere med angst, selvom vi egentlig ikke er truet. Det er grunden til, at vi kan få angstproblemer på områder, hvor vi på ingen måder er i livsfare.
Det er dog ikke det samme som, at angst bare er noget pjat, og at man bare skal tage sig sammen. Hvis man tænker sådan, så er det fordi, man ikke ved noget om angst. Angst er en stærk reaktion og en stærk mekanisme, og det handler ikke om svaghed, når nogen kæmper med angst.
Om din angst
Jeg tror, du har ret i, at din angst handler om præsentationsangst eller præstationsangst, som vi oftest kalder det. Og måske er der også noget af det, vi kalder social angst i det. Hvis vi skal prøve at forstå noget om angstens mekanismer i det, du kæmper med, så skal vi kigge efter det, der kan være den indre trussel. Den indre trussel vil for mange i denne situation handle om oplevelsen af at blive afsløret i noget, fx en oplevelse af at blive afsløret i ikke at slå til, afsløret i ikke at have styr på tingene, afsløret i ikke at have kontrol over ting, osv.,osv. Disse indre trusseloplevelser kan medføre, at der bliver et stærkt fokus på egne reaktioner. Dermed vil du også meget let komme til at fokusere på dine kropslige reaktioner, fx en let rysten i ansigtet eller en let rysten på hænderne. Og når disse ting opleves i angstens lys, så bliver de enormt store, og vi får ligesom en "storskærms-oplevelse", dvs en oplevelse af at alle kan se alle reaktioner i os og kan se lige gennem os. Og at de ser fx svaghed, kontroltab, uduelighed, osv. Men virkeligheden er, at det er en falsk alarm, dvs angsten har ikke ret i det, den forsøger at bilde os ind. Den har ikke ret i, at vi ikke slår til, at vi ikke har styr over tingene, osv.
Angst for angsten
Når først vi har reageret med angstreaktioner i en situation, så er der risiko for, at vi kan opleve angst for angsten. Dvs at vi bliver bange for at komme i en situation, som ligner den, vi var i sidst, hvor vi oplevede angst. Det er jo forståeligt nok. Men samtidig er det meget uhensigtsmæssigt, fordi vi med undgåelse af lignende situationer ikke får mulighed for at opleve, at vi kan vinde over angsten. Undgåelsen betyder også, at vi ikke får mulighed for at opdage, at det er en falsk alarm.
Hvordan komme videre
Jeg tror, det er vigtigt, at du ikke er alene om at arbejde med angsten. Derfor vil jeg foreslå, at du opsøger en terapeut eller en psykolog med speciale i at arbejde med angst, og at du sammen med denne behandler gennemgår et behandlingsforløb. Det er rigtig vigtigt, at du får en oplevelse af, at du kan vinde over angsten, og derfor tror jeg, der er brug for mere end bare at læse en bog. SÅ hvis du virkelig er indstillet på at ville overvinde angsten, så er jeg helt sikker på, at det kan lykkes. Men det er hårdt arbejde, og det er vigtigt, at du ikke er alene, men i stedet inddrager en behandler.
Du er værdifuld
Her på Adamogeva har vi afsæt i det kristne livs- og menneskesyn. I det kristne livssyn er hver enkelt menneske skabt helt perfekt og værdifuldt, som den det er. Uanset om man oplever at livet lykkes eller ej, og uanset om man kæmper med det ene eller det andet, så er man et værdifuldt menneske, som den man er. Derfor er det også mit ønske for dig, at uanset om det lykkes for dig at arbejde med angsten eller ej, og uanset om det lykkes for dig at forfølge dine drømme om at blive model, at du så må kunne holde fast i, at du er et værdifuldt menneske, som den du er her og nu.
Du ønskes alt godt i livet.
Kærlig hilsen
Ole Rabjerg, psykolog