Hvordan styrker jeg min selvtillid?

Vis spørgsmål

Jeg er en til dels udadvendt dreng, som egentligt lever et sundt og tilfredsstillende liv. Meen, jeg er forelsket på andet år i en pige fra min klasse, som så er forelsket i en anden person fra parallelklassen, men mere om det senere. Vi er venner og snakker ret godt sammen. Problemet er bare, at jeg bliver utrolig nervøs når jeg snakker med hende. Det gælder ikke kun hende, men generelt piger som bruger 75b+ i bh størrelse. Derfor tænkte jeg, at jeg skulle ud og finde noget erfarenhed, charme og selvtillid.

Jeg fandt hurtigt denne pige, som jeg havde kysset et halvt år tidligere. Jeg kom så hurtigt i kontakt med hende, og vi har så mødtes 5-10 gange nu. Jeg følte mig også utrolig selvtillidsfyldt, og kunne snakke med hende og få hende til at grine, efter jeg havde mødtes med hende og kysset. Det er utrolig vigtigt for mig, at være selvtillidspræget og udadvendt, da jeg og min bedsteven lige er blevet uvenner, så jeg føler mig nødsaget til at vinde det ''break-up''.

Nu er pigen, som jeg har kysset med et par gange, gået fra mig. Det er sådan set fint med mig, fordi jeg nok ikke var den ideale kæreste for hende. Men nu har jeg lagt mærke til, at nervøsiteten er blomstret stille og roligt op i mig igen. Jeg vil betragte mig selv som en person med et udmærket udseende, ret muskuløs og har flere gange fået at vide, at jeg har en god røv. Nok om det. Så mit spørgsmål er sådan set: Hvor kan jeg hente min selvtillid tilbage?

Jeg har også selv tænkt på, om det er hende som dræner alt mit selvtillid.

Vh 15 år

SVAR:

Kære 15 årige:

På mange måder tror jeg, der er mange 15 årige drenge der har det som dig. Når man er i puberteten er der mange hormoner, der ræser rundt i kroppen, og så er det svært at reagere rationelt på de følelser, man har.

Bryster påvirker drenges hormoner

Som jeg læser dit brev, er du normalt en dreng, som tror på dig selv, og har nemt ved at komme i kontakt med pigerne. Det tænker jeg fordi det lyder som om, du bare kan finde en at kysse, når du vil. Men for alle i puberteten er de normale regler sat lidt ud af spillet, fordi hormonerne og seksualiteten spiller med, og påvirker dig. Du beskriver det selv meget godt, når du skriver at du mister selvtillid ved alle piger, som har størrelse 75+ i bh størrelse. Det er fordi, at pigers bryster påvirker drenge hormonelt. Bryster er en af de mest synlige tegn på pigers seksualitet og udvikling, og det reagerer drenge generelt meget på. Det er følelser man ikke rigtig har kontrol over, de kommer bare ved synet af brysterne, og så er det svært at vide, hvordan man skal reagere på det fordi det er nyt og anderledes.

Forelskelse gør sårbar

Samtidig fortæller du om en pige, du har været forelsket i rigtig lang tid, og når man er forelsket, kommer der følelser på spil, som også er svær at kontrollere. Man bliver sårbar og bange, for hvad hvis følelserne ikke bliver gengældt? Hvad hvis hun ikke kan lide mig? Du fortæller, at du tror hun er forelsket i en anden, så når du har den fornemmelse, vil det skabe stor usikkerhed hos de fleste. Så der er flere grunde til, at du har mistet din tro på dig selv, og ikke kan slappe af og være dig selv sammen med hende.

Selvtillid kan styrkes.

At have selvtillid bygger ofte på ting, vi ved vi kan, og er gode til, eller som du selv oplever det, at du ser godt ud, og er udadvendt og nemt kan komme i kontakt med andre. Men som jeg har beskrevet, oplever du, at de ting du ved, du kan og indeholder ikke rigtig kan komme frem p.g.a. pubertet, følelser og usikkerhed, så du føler at du har mistet din selvtillid og derfor blomstrer nervøsiteten.

En selvtillid som bygger på disse ydre ting, er skrøbelig, fordi den er afhængig af at andre ser det, og giver dig noget tilbage. Så det er vigtigt, at du prøver at få en mere holdbar sikkerhed, og tro på dig selv.

Når du skal prøve at hente sin selvtillid tilbage, tror jeg først og fremmest, det er vigtigt, at du bliver klogere på dig selv. Som jeg skrev før er puberteten, som du nu er midt i, en tid med store følelser og forandringer, og det kan være svært at følge med og kende sig selv i det. Derfor er det godt, at give dig tid til at prøve at mærke, hvad der sker med dig. Kan du måske genkende noget af det jeg har skrevet ovenfor? Det er godt på den måde at finde ord for det, som sker med kroppen, og dermed at det ikke er dig, der er mærkelig, men helt normalt i din alder.

Dine egne ønsker og mål

Men også på andre måder kan du forsøge at blive klogere på dig selv, som f.eks. hvad er det du kan lide og ikke lide, både m.h.t. venner, kærester, o.s.v. Hvad gør dig glad, og hvad gør dig usikker? Ting som kan gøre, at du bliver klogere, og dermed mere sikker på dig selv. Det er en mere holdbar sikkerhed, end den du får ved at se godt ud, og at du kan finde en pige at kysse. Det er også godt, hvis du mærker efter i dig selv, hvad er det du ønsker af en kæreste? Er det først og fremmest udseende, eller er det også vigtigt at kunne snakke og grine sammen, som du jo kunne med hende, du lige har været sammen med. På den måde kan du opbygge en større tro på sig selv, fordi du bedre forstår dig selv og dine handlinger.

Tanker om godt venskab

Til slut vil jeg lige give dig et par ord med ang. dit ”break up” med din ven. Det er altid svært at blive uvenner med sin bedste ven, det skaber usikkerhed, og savn, og det tror jeg også, at det har gjort for dig. Jeg vil opfordre dig til også der, at tænke over, hvad det har gjort ved dig, er du ked af det, vred, eller bange for at du ikke finder en igen, eller hvad sker der i dig? Det er vigtigt, fordi det ikke er nogen god løsning bare at ville vinde, og se ud som om du er glad og udadvendt. Det bliver man ikke gladere af indvendig, bare mere såret og ked af det, og så kan det være svært for dig at turde lade en ny ven komme tæt på dig, fordi du er bange for at det sker igen. Så jeg vil opfordre dig til at tænke igennem, hvad der er gået galt med jer, og kan det repareres? Kan I snakke om det, eller er det løb kørt? Det er altid bedre at løse konflikter end at lade som om, de ikke findes.

Her er nogle links om selvtillid og selvværd og venskab. Måske du også kan have glæde af dem.

Gode venner

Er der nogen der kan lide mig?

Hvad stiller jeg op når min selvtillid svigter?

Jeg vil ønske dig alt mulig held og lykke med det hele.

Hilsen Kirsten K. Christensen