Hvordan snakke med mor om sex og p-piller?
Hej A&E. Jeg har prøvet at finde nogle, som havde samme spørgsmål som mig, men kunne ikke finde det, jeg ville have svar på.
Jeg har en dejlig kæreste, som jeg har været sammen med i otte måneder, og inden vi blev kærester, havde vi haft noget kørende i godt og vel et halvt år. Han respekterer mig og er så sød og kærlig over for mig! Han er to år ældre end mig. Men jeg er dog lige så moden.
Jeg har det så godt, når jeg er sammen med ham. Vi fortæller hinanden alt; han er en af de eneste, jeg stoler virkelig meget på. Vores forhold er meget seriøst og virkelig fantastisk. Det er ham, jeg vil dele hele mit liv sammen med. Jeg ved, at det er store ord at bruge af en på kun 14 år, men han er virkelig min eneste ene. Vi er som et nyforelsket par, som ikke kan leve uden hinanden, og det er så dejligt!
Nu til sagen. Da vi havde været sammen i tre måneder, begyndte vi at kæle med hinanden, og han gav mig finger, og jeg gav ham blowjob og handjob. For nylig spurgte han mig så, om jeg havde lyst til at have sex med ham.
Jeg vidste godt, at jeg var klar inderst inde, men det er altid godt at tænke en ekstra gang over det og være helt sikker. Det var jeg, så jeg sagde ja. Og han var meget sådan: "Er du sikker? Du skal føle dig helt klar." Og jeg vidste, jeg var klar. Så da vi havde været sammen i over et halvt år, skulle vi sove sammen en aften. Vi lå sammen, kælede og sådan noget, indtil jeg sagde: "Jeg vil gerne have sex nu. Jeg føler mig 110% klar til det."
Han var stadig sådan: Er du sikker? Men vi gjorde det, og han var helt rolig med det. Han sagde til mig, at jeg skulle sige stop, hvis det gjorde alt for ondt, og det var en perfekt første gang!
Vi har gjort det mange gange nu, men der skete noget sidste gang. Imens vi gjorde det, og han trak sig ud, var kondomet revnet. Jeg græd meget og var bange, for mine forældre ved ikke, at jeg har mistet min mødom. Men min kæreste fik fat i en fortrydelsespille til mig hurtigt, og han støttede mig meget igennem det.
Mit problem er bare, at jeg virkelig gerne vil på p-piller og fortælle mine forældre det. Men jeg kan ikke ... Jeg er 14 og lidt over et halvt år, og loven er, at os under 15 år ikke må have sex. Men jeg er klar, så hvorfor ikke? Hvorfor følge den regel, når jeg ved, at han er min eneste ene?
Jeg ved ikke, om jeg skal fortælle i hvert fald min mor, at vi har haft sex, og jeg gerne vil på p-piller. Hvad hvis hun bliver skuffet over mig? Hvad hvis hun siger, at jeg ikke må være sammen med min kæreste mere? Min mor er ikke en heks, og vi kan snakke om mange ting. Vi har et godt forhold, men jeg kan ikke snakke med hende om det her.
Håber I kan give mig svar, og hjælpe mig lidt videre på, hvordan jeg kan få det sagt.
M, 14 år

SVAR:
Kære M
Mange tak fordi du betror dig til os. Jeg håber bare også, at du vil betro dig til din mor, for du har brug for én at tale med i hverdagen.
Loven kan ikke diskuteres
Vi kan diskutere mange ting her i livet, men lovgivningen er klar på mange områder, og det kan jeg se, at du faktisk godt er klar over. Og det er nu engang sådan, at lovgivningen ikke tager hensyn til, hvad du synes er OK.
Straffelovens paragraf 222 beskriver hovedreglen:
• Stk. 1. Den, som har samleje med et barn under 15 år, straffes med fængsel indtil 8 år.
• Paragraf 225 præciserer, at reglerne også omfatter "andet seksuelt forhold end samleje", dvs. oralsex (mundsex), onani og at kæle for hinandens kønsdele.
Det betyder, at alt det, I har været i gang med, er imod loven, og jeg synes, I bør respektere loven. Loven er ikke givet for at straffe, men for at beskytte, da man ikke mener, børn under 15 år hverken fysisk eller psykisk er klar til at tage det ansvar, der følger med at have sex.
Jeg er helt sikker på, at jeg er moden
I forhold til, at du er bange for at blive gravid, og du er bange for at tale med din mor, så hænger det for mig ikke helt sammen med, at du beskriver dig selv som moden og parat til at have sex med din kæreste.
Hvis du er moden nok til at have sex, skal du også være moden nok til at tage det, der følger med: Det er blandt andet at stå ved, HVAD du laver. Også over for den person, der har myndigheden over dig fire år endnu (din mor).
Det er hende, der har ansvaret for dig, hende der skal gå med dig til en læge for at forsøge at udskrive p-piller til dig, når du er under den seksuelle lavalder; det er hende, der har ansvaret for det barn, du evt. kommer til at få. Det er ikke særlig sundt at være nødt til at spise fortrydelsespiller, hver gang kondomet brister. Du skal være opmærksom på, at det ikke er helt uden bivirkninger at spise fortrydelsespiller, og der er også et etisk dilemma i det, da det kan risikere at være tale om en meget tidlig abort.
Jeg er helt med på, at det er dejligt og hyggeligt, at I går i seng sammen, og du føler dig helt klar til hyggen. Men der følger bare meget mere med. Jeg håber, du vil vise din kæreste, hvad jeg har skrevet, ligesom jeg håber, du vil vise din mor det.
Mor bliver skuffet
Ja, det kan du selvfølgelig risikere, men det, der skuffer en mor mest, er at blive løjet for. Jeg tror helt klart, at din mor langt hellere vil høre sandheden fra dig nu end senere, hvor du måske kommer hjem og fortæller, at du er blevet gravid. Det kan lade sig gøre at være en ung mor, men det har også nogle konsekvenser og vil få stor indflydelse på dine fremtidsplaner og gribe ind i det teeageliv, du ellers står overfor.
Modenhed og konsekvens
Jeg kan godt forstå, hvis du synes, jeg er lidt skrap. Sådan er det nogle gange, når unge mennesker bare gør, som de har lyst til og så spørger bagefter. Du bliver nødt til at spole lidt tilbage og begynde at lave andre ting med din kæreste, fordi loven siger, som den gør, men faktisk kan der også være fordele ved at fokusere på at være sammen på en anden måde. Og ja, det er da træls, at der er aldersregler nogle gange. Man må først køre bil, når man er 17 år. Jeg kender mange drenge, der er opvokset på landet, som har kunnet køre bil, siden de var 10 år, men det MÅ de ikke. Det er surt. Men sådan er det, og det er der en grund til.
Når du bliver 18 år, bliver der rigeligt, som du selv skal tage ansvaret for, så jeg synes, du skal bruge din modenhed til at begynde at vise, at du kan tage ansvar. Start med at være ærlig over for din mor. Fortæl hende hvad du laver, og vær moden nok til at tage konsekvensen.
Du siger, I ikke kan tale om dette her. Jeg tror ikke, du har prøvet nok. Hun ved med garanti ikke, at du er så langt, som du er. Det tror jeg gerne, hun vil tale med dig om. Hun ønsker det bedste for dig. Ikke en barndom, der pludselig slutter og går direkte over i en mor-rolle.
Vær moden overfor din kæreste og fortæl ham, at du ønsker at vente med sex og tal om, hvilke fordele der kan være ved at fokusere på at være sammen på andre måder.
Læs også artiklerne
Sex og følelser
10 gode grunde til at vente med sex
Sådan kan I få et bedre kæresteforhold
Pas godt på dig selv, din kæreste og din fremtid, og få nu den snak med din mor.
Kærlig hilsen
Anja