Hvordan slutter jeg bedst vores forhold?
Jeg er en pige på 18 år, som står i mit livs dilemma. Jeg har gennem 2 ½ år været sammen med min kæreste, som jeg synes er en fantastisk person. Vi har gennem rigtig lang tid skændtes ofte, og han er meget jaloux. Jeg må stort set ikke se eller skrive med andre mænd, jeg ser sjældent mine veninder udover i skolen, og jeg føler mig rigtig nedtrykt. Alt dette til trods, elsker jeg ham virkelig meget.
Nu har jeg så for nylig mødt en fyr, som jeg snakkede med, før jeg fandt sammen med min kæreste, og jeg har indset, at jeg faktisk gennem hele forholdet har haft følelser for ham. Jeg har ikke været sammen med ham, end ikke givet ham et kram, men jeg er bare så sikker på, at det er ham, jeg vil være sammen med, og han har de samme følelser for mig.
Jeg ønsker ikke at såre min kæreste, men det kan blive nødvendigt, hvis jeg igen skal blive glad og lykkelig. Jeg ved bare ikke, hvordan jeg skal gøre det?
Jeg synes ikke, han bør vide, at det er, fordi jeg har følelser for en anden, men ville det være rigtigt af mig at undlade det?
Jeg går virkelig og har det svært lige nu, for min kæreste elsker mig helt op til skyerne og vil dele resten af sit liv med mig, og jeg har det så dårligt med mig selv over at være sammen med ham.. Jeg håber virkelig på nogle gode svar..
Hilsen hende den meget fortvivlede..

SVAR:
Kære fortvivlede
Jeg vil starte med at tage udgangspunkt i slutningen af dit brev. Du skriver at din kæreste elsker dig helt op til skyerne, men at du har det så dårligt med dig selv over at være sammen med ham.
Du udtrykker dermed meget klart, at du ikke har det godt i dit nuværende forhold. Du kan ikke få lov at være den, du er, men bliver bundet af din kærestes problem med jalousi.
Hvis du er meget afklaret i dette, må det være dét, du skal tage udgangspunkt i, når du skal afslutte forholdet .
Kernen i sagen må være, at du ikke som andre unge kan have et almindeligt socialt liv med kontakt til både mænd og kvinder pga hans problematik.
Der er smerte forbundet med et brud
At afslutte et forhold vil altid gøre ondt, og ikke mindst når I har haft lang tid sammen. Du vil ikke kunne slippe for at gøre ham ondt. Men samtidig kan et brud også være grobund for udvikling, og ikke mindst i lyset af din unge alder, kan det blive rigtig sundt, både for ham og dig, at få visket tavlen ren.
At der så er dukket en tredje person op på scenen, er i og for sig irrelevant.
Måske har dit møde med din gamle ven i virkeligheden kun givet dig det sidste skub i retningen af at tage en beslutning.
Vigtigt at være ærlig
Hvis du og din kæreste bor i nærheden af hinanden, og han dermed nemt vil kunne høre om din eventuelle nye kæreste, vil det være mest barmhjertigt, at du selv fortæller ham om det. Jeg tænker også, at det vil være mest respektfuldt overfor din kæreste, at du er åben og ærlig omkring din ven og hvilke følelser, du har fået for ham. Det vil klart såre ham lige i øjeblikket at høre om det, men i sidste ende vil det måske hjælpe din kæreste til at se i øjnene, hvor ødelæggende hans jolousi har været for jeres forhold og forhåbentligt lærer han af det, så det ikke gentager sig. Det at kende sandheden kan også hjælpe ham i hans proces med give slip på dig og komme igennem den sorgproces, det vil være, at miste dig.
Det er fint, at du tænker meget på din kærestes tilstand og hans oplevelse af et brud. Men du kan jo ikke forblive i et forhold pga medlidenhed .
Mvh Birgitte