Hvordan slipper jeg for trangen til kropslig intimitet?
Jeg vil prøve at være meget ærlig og direkte her, da jeg mener, at dette kan være et forum, hvor det er tilladt.
Jeg er single og har været det i noget tid. Når jeg er uden for et forhold, hvor kærtegn, kys og holden-i-hånd ikke rigtig er en mulighed, har jeg en tendens til at blive... ja... ret våd.
Et par gange i mit liv har jeg forsøgt at komme af med "presset" vha. onani, men det kan ikke rigtig lykkes for mig.
Det ser ud til her på siden, at jeres holdning til onani hos singler er, at det er ok, så længe at det ikke fører til en afhængighed. - Dette kan jeg kun tilslutte mig!
Ud over at blive ved med at søge efter manden i mit liv; har I så et forslag til, hvad jeg kan gøre for at komme videre? Bør jeg forsøge mig mere med onani, eller er det et mere "fromt" svar, at jeg skal hengive mig til bøn og bibellæsning - og derved slippe for min trang til at føle en kropslig intimitet?
Venligst,
Singlen, 26 år

SVAR:
Hej Single,
Det er rigtig hårdt at være single og undvære berøring og omsorg fra et andet menneske.
Du skriver, at du ikke rigtigt kan lykkes med at komme af med ”presset”. Det er ikke klart udfra dit spørgsmål, om det ikke kan lykkes for dig at få orgasme, eller om presset bliver ved med at være der, selvom du onanerer og får orgasme.
Det er i hvert fald klart, at onani ikke hjælper på al ”presset”. Det hjælper ikke på ensomheden eller på savnet af en kæreste. Det kan ikke erstatte det tætte samvær, med et menneske du elsker. Det kan kun lindre savnet/udskyde savnet i et par minutter.
Hvad kan du gøre for at komme videre?
Du kan være aktiv med andre. Du kan forsøge at være sammen med dine venner til sport, dans eller andre fysiske aktiviteter. Jo mere du lader dig optage af andre ting – uanset om det er ”from” bibellæsning eller fysiske aktiviteter, kan de hjælpe dig med ikke at blive opslugt af at skulle tilfredsstille dig selv.
Som du selv skriver, er du klar over, at du ved at dyrke onanien kan blive afhængig, således at du har brug for det hver dag. Så ved at blive optaget af andre interesser og ikke selv søge efter at fokusere på tilfredsstillelsen, kan du nedjustere dine behov for at ”lette presset”.
Men det er vigtigt for os mennesker at blive rørt ved og holdt om, så hold dig ikke tilbage fra vennerne. Giv og tag alle de knus og kram du kan få, så du stadig mærker kontakt med andre mennesker.
Prøv at søge på siden under onani, der er skrevet rigtig mange svar/artikler omkring emnet.
Du er altid velkommen til at skrive igen
De bedste hilsner fra Anja