Hvordan slipper jeg af med hadet?

Vis spørgsmål

Jeg havde en sagsbehandler for cirka 10 år siden, som behandlede mig som lort.

Folk, jeg fik støtte fra, sagde, der var ikke noget galt med mig; men han var den værste sagsbehandler, de nogen sinde havde set eller hørt om.

Det eneste ønske, jeg havde til ham, var at blive behandlet som et menneske.

Der er mange gange, jeg har tænkt: Hvis jeg går under, vil han vinde, og så har jeg kæmpet videre; men nu vil jeg stoppe med at hade ham. Hvordan?

Niels 34år

SVAR:

Kære Niels

Tak for din henvendelse til Adamogeva.

Du fortæller, at du har fået en rigtig dårlig behandling af en sagsbehandler for 10 år siden, og at du siden da har gået med et had til denne person.

Nu har du besluttet dig for, at du ikke vil hade ham længere og spørger: Hvordan?

Had går ud over os selv

Lad mig starte med at sige, at jeg synes det er en rigtig god beslutning du har taget. Jeg ved ikke, hvordan du er kommet frem til, at det nu skal være slut med hadet; men jeg tror, det vil få rigtig meget betydning for dig. Had er en følelse, som over tid kan gøre rigtig meget ved os mennesker. Faktisk kan den for nogle være fuldstændig invaliderende og lammende og fjerne glæden ved livet. Jeg ved ikke, om det har været sådan for dig.

Umiddelbart, når vi oplever had til et andet menneske, kan vi have den opfattelse, at vi dermed straffer det andet menneske. Når vi tænker og taler ondt om et andet menneske og udtrykker vores had, oplever vi at få afløb for vores vrede.

Når vreden kommer ud gennem disse hadende tanker og udsagn om det, som er sket, kan vi føle det, som om vi slår fra os eller straffer modparten. Det kan føles som en lindring at få afløb for vreden på denne måde. Det er en lindring, hvor man ikke direkte slår eller skader modparten; men hvor man alligevel føler lidt, at han får som fortjent.

I virkeligheden er det sådan, at den der straffes hårdest af hadet, er den, som hader. Hadet skaber noget hårdt indvendigt, som går ud over den daglige glæde og frihed vi kan have som mennesker. Måske har du også mærket, at hadet er gået ud over din følelse af glæde og frihed, og måske er det netop derfor, at du nu ønsker at slippe fri af den. Uanset hvad din begrundelse er, er det en god beslutning.

Med had straffer vi altså os selv og ikke den, som har såret eller krænket os

Tilgiv - og sæt dig selv fri

Og nu tilbage til dit spørgsmål: Hvordan kan du slippe hadet?

Jeg tror, at dit had er knyttet sammen med en tanke, som ligner denne: ”Jeg tilgiver ham aldrig”. Kan du genkende det? Har du en tanke ind imellem, som siger noget i den stil? Her tror jeg, nøglen ligger til at slippe hadet. Nøglen ligger i, at du beslutter dig for at tilgive.

Når du altså gerne vil opnå at sige: ”Jeg hader ham ikke mere”, så er indgangen: ”Jeg har tilgivet ham det, som han har gjort i mit liv”.

Hverken det at opgive hadet eller det at tilgive, er noget, som man nødvendigvis kan gøre umiddelbart. Det vil ofte være en proces, som man skal arbejde med gennem en periode, inden man slipper helt fri på den anden side. Det første skridt at tage i denne proces er at tage en beslutning om at ville. Som jeg læser din mail, står du lige nu på tærskelen til at tage denne beslutning. Du ønsker ikke længere at hade. Du ønsker at få din glæde og frihed tilbage. Derfor må du nu tage skridtet og beslutningen at sige til dig selv: ”Jeg vil tilgive det, han gjorde mod mig”.

Et ritual kan være en hjælp

Når du skal tage dette skridt, kan det være en stor hjælp for dig, at du knytter en eller anden form for ritual til det. Det kan gøres på mange måder og jeg vil kort skitsere én måde. Det kunne være:

  • Skriv ned på et stykke papir, hvilken betydning sagsbehandlerens behandling af dig har haft for dit liv
  • Skriv ned, hvilken betydning hadet har haft for dit liv, din glæde og din frihed Skriv, så mange punkter du kan komme i tanker om
  • Afslut denne liste med en sætning som f.eks. kunne lyde sådan: ”Fordi jeg nu vil genindtage glæden og friheden i mit liv, har jeg besluttet mig for, at jeg vil tilgive dig x (navnet på sagsbehandleren). Jeg vil ikke længere hade dig; men jeg vil slippe den negative indflydelse, hadet har haft i mit liv. Derfor sætter jeg nu dig, hadet og mig selv fri, ved at tilgive dig. Jeg har nu taget beslutningen at tilgive dig”
  • Det vil være rigtig godt, hvis du nu læser det, du har skrevet, op for en god ven
  • Gå en tur i skoven, find en passende sten, pak det ind i papiret med din liste og vikl et par elastikker omkring
  • Kast nu stenen ud i en skovsø eller en dyb å, så listen er væk for altid

Afvis hadet igen og igen.

Når du har gennemgået dette ritual (eller et andet, som du selv finder på), er du rigtig godt stillet i forhold til, at hadet kan forlade dig. Det sker ikke nødvendigvis lige med det samme, men det vil gradvist ske.

Når du kan mærke, at hadet taler til dig, så vis det bort ved f.eks. at sige til hadet: ”Jeg vil ikke kendes ved dig mere. Jeg har besluttet mig for at tilgive, fordi jeg vil være glad og fri”. Bliv ved med det, indtil hadet til slut giver op og fuldstændig slipper sit tag i dig. Måske vil hadet især forsøge at blande sig, når du taler med andre mennesker om din situation og dine oplevelser.

Vigtigt: Når du har gennemført dette ritual, vil du være nødt til at fortælle om hændelsen med nogle andre ord, som respekterer den beslutning du har taget. Ellers vil hadet blande sig og tage overhånd igen.

Vejen, som ligger foran dig, er ikke nødvendigvis helt nem; men den vil gøre noget godt for dig. Derfor ønsker jeg for dig, at du må tage skridtet fuldt ud og vælge at tilgive.

Læs evt. også

Den nødvendige tilgivelse

De bedste hilsner fra Benny