Hvordan ser man på det at flytte sammen før ægteskab?

Vis spørgsmål

Hej :-) Vi er et par på omkring 40. Han er vokset op i kristen hjem, skole m.m. Har været gift, men ingen børn. Jeg er ikke vokset op i kristent hjem, har været kristen spejder, men ej med fokus i livet. Først gået ind i det kristne liv for 1½ år siden. Har haft kærester og boet sammen før. Været gift og har en søn på 7 år.

Vi har været sammen 1 års tid, han er flyttet tættere på og vi er kommet til at lære hinanden godt og kende. Vi kan sove sammen ved besøg, nyde hinandens kroppe, men vi har endnu ikke haft samleje. Men for at det praktiske kan gå op, tyder det på, at vi måske flytter sammen først, men ikke har samleje og bliver gift efterfølgende. Hvordan ser "man" på det???

Hilsen Den forvirrede pige.....

SVAR:

Kære ”voksne par”

Der er to niveauer i jeres spørgsmål. Det er rigtig godt, at I er bevidste om, at seksualitetens fulde forening hører til i ægteskabet. Sådan har Gud ønsket at ”servere” det for os – i troskab, hengivenhed og kærlighed. Og det er fint! At vente, til I bliver gift , er derfor rigtigt i forhold til Guds vilje.

Men I forhold til mennesker, har I ingen værn for jeres troværdighed, hvis I flytter sammen. Alle vil antage, at I lever sammen – både i den verdslige og den kristelige verden. Og I bliver nødt til at se det helt i øjnene: Er det, hvad I ønsker, folk skal tro om jer? I kan godt sige til nære venner og i menigheden, at I ikke sover i samme seng, men dels vil nogle simpelthen ikke være til stede, når I siger det – dels vil nogle ikke tro på jer. Derudover er I med til at sløre rådgivning til unge i tilsvarende situationer. Hvis I som modne gør sådan, hvorfor skal andre – unge – så vente med at flytte sammen? Igen bliver I nødt til at drøfte med hinanden: Er det det forbillede I vil være?

Dels er der simpelthen den helt simple fristelse ved at skulle dele alt i samme husholdning undtagen den fulde forening. Det vil kræve en høj moral at gennemføre – og givetvis være noget kompliceret...

Så mit korte råd vil være: Find en udvej til at vente med at dele adresse, til I bliver gift; eller gift jer på rådhuset og vent med festlighederne – og en evt. kirkelig velsignelse – til tiden er moden.

Læs også artiklen: Ægteskabet og Bibelen

Bedste hilsener

Jørgen