Hvordan overvinder jeg frygten for at samleje gør ondt?
Hej AdamogEva. Jeg har læst alle jeres artikler igennem omkring det at have samleje for første gang, men synes ikke helt at finde svar.
Jeg er en kvinde på 20 år og stadig jomfru, er det normalt?
Min kæreste på 25 (ikke jomfru) og jeg har været sammen i over 4 år nu. Vi elsker hinanden utroligt højt, men vi har ikke haft sex sammen, da frygten for “den første gang” og at det skal gøre ondt, hæmmer mig meget!
Jeg har været til psykologer og har her på det seneste sågar prøvet en hypnotisør for at se, om det kan løsne op for den frygt for, at det skal gøre ondt. Men synes stadig ikke, at der sker noget.
Hver gang vi begge aftaler en aften, hvor vi skal prøve at have samleje sammen, bakker jeg ud i sidste øjeblik, fordi jeg kommer til at tænke på den frygt, om at det skal komme til at gøre ondt.
Dette påvirker begge vores hverdag meget, da han ikke har haft sex i over 4 år, og vi begge ønsker at komme videre, så vi kan få et normalt sexliv.
Jeg håber, at I måske har et råd eller to til, hvordan jeg kan komme over denne frygt for at have sex, og at det nok højst sandsynligt kommer til at være ubehageligt og gøre ondt den første gang.
Hilsen den fortvivlede kvinde ...

SVAR:
Hej fortvivlede kvinde
Det er en stor udfordring at svare på dit spørgsmål, da du både har været forbi flere psykologer og en hypnotisør. Jeg vil alligevel forsøge at svare dig, men formodentlig fra en anden vinkel end de andre har kunnet gøre.
Angsten det reelle problem
Jeg forstår på dit spørgsmål, at det alene er tanken om smerte ved det første samleje, der gør, at du afholder dig fra det. Du skriver, at du er jomfru, så det fortæller mig, at det ikke er, fordi du reelt har oplevet smerte, at du er angst for at mærke det igen. Det er naturligt nok, at der kan være en vis nervøsitet for, hvordan det er første gang, men den angst, du beskriver, svarer slet ikke til, hvad der reelt er at være bange for i forbindelse med at have samleje første gang. Sagt med andre ord, så er dit største problem ikke, at du ved, det vil gøre ondt, men det er selve angsten, der er dit problem. Det er selve angsten, der er din største fjende. Spørgsmålet er så, hvor den angst er opstået? Det vil jeg komme ind på senere i svaret.
Risikoen for smerte er reelt minimal
Jeg vil ikke beskrive, hvad du kan gøre for at reducere risikoen for en evt. smerte og blive mere tryg ved den rent fysiske del. Det kan du læse om andre steder på AdamogEva.dk. F.eks her:
Hvordan får vi første samleje til at fungere?
Du kan også læse artikler og svar til andre i vores tema Den første gang.
Sex og tryghed
Jeg vil derimod spørge, om du reelt er parat til at have samleje med din kæreste? Hvordan har I det i øvrigt, hvis eller når I dyrker andre former for sex? Hvordan har du det i øvrigt med smerte normalt? Har du andre angstproblemer? Har du evt. en frygt for at blive uønsket gravid? Når jeg spørger, er det fordi, jeg undrer mig over, at frygten for smerte kan betyde så meget i forhold til lyst. Det er måske en lidt plat sammenligning, men en håndboldspiller ved inden en kamp, at hun med stor sandsynlighed får nogle hug i løbet af kampen; alligevel glæder hun sig til at komme ind og spille.
Hvordan oplever du i øvrigt, at din kæreste støtter dig? Han er jo noget ældre og ikke jomfru. Støtter han dig, eller oplever du dybest set, at han presser dig til noget, du ikke har lyst til? Måske er han meget respektfuld, til gengæld har du måske et præstationspres, som vejer tungt, for sæt nu at du ikke kan leve op til hans tidligere kæreste(r). Er det noget, I taler åbent om? Læs gerne artiklerne
Sex og følelser
Vejen til god sex
Jomfru som 20-årig
Du spørger, om det er normalt at være jomfru som 20-årig. Det er ikke det mest almindelige, men ikke unormalt, idet der er 20%, der er jomfruer på dette alderstrin. At være jomfru som 20-årig betyder ikke, at man er unormal, og er ikke uhensigtsmæssigt – tværtimod! Faktisk er det sådan, at jeg – og de øvrige medarbejdere på denne hjemmeside – mener, den seksuelle debut bør vente til, man er gift. Det gør vi, fordi vi tror, det er sådan, at Gud ønsker det, og fordi vi mener, at det netop er i de trygge rammer, som et velfungerende ægteskab kan give, at seksualiteten for alvor kan få lov til at blomstre.
Er det også sådan, du egentlig ser på det? I så fald er det måske det, der skaber dine blokeringer, når I skal til at elske? Jeg kender jo ikke din baggrund, men det kan være en mulighed, siden du henvender dig til en kristen hjemmeside. Hvis jeg rammer rigtigt her, synes jeg, du skal overveje alvorligt, hvad der hindrer jer i at blive gift. I har jo kommet sammen i fire år, hvis jeg læser dit spørgsmål rigtigt. Hvis vi er inde ved kernen af sagen her, hjælper hverken psykolog eller hypnotisør; så handler det derimod om, at du skal være tro mod dig selv og dine egne værdier.
Årsagen til angst
Der kan imidlertid også være helt andre årsager til din frygt for smerten. Har du i øvrigt haft andre seksuelle erfaringer end med din kæreste – det kan være gode eller dårlige oplevelser. Er der noget, du har "glemt" eller fortrængt i forhold til andre mænd? Har du haft nogle ubehagelige oplevelser med det seksuelle som barn? Hvilke billeder fylder dig, når du tænker på sex? Er det noget dejligt, føler du begær og vellyst, eller er det noget klamt og fysisk grænseoverskridende?
Hvis det især er det ulækre og måske angstprovokerende, synes jeg, du skal tale med en psykolog eller sexolog, der først og fremmest kan hjælpe dig med at komme dybere ned i årsagerne frem for at hjælpe dig igennem dit første samleje snarest muligt. Hvis du er interesseret i det, vil AdamogEva.dk gerne pege på en kvalificeret person i nærhed af din bopæl. Kig evt. selv her: Ressourcer.
Som du kan se, har jeg meget få svar til dig, men derimod en masse spørgsmål. Jeg håber, du vil standse op for dem og lytte til dem. Bliv ikke for hurtigt færdigt med dem, der "svier". Og så er du altid velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner
Henrik