Hvordan opnå orgasme under samleje?
Hej. Vi er et ungt kristent ægtepar, som har været gift i ½ års tid. Vi har det rigtigt godt sammen, og har nydt at begynde at have sex, efter vi er blevet gift.
Der er dog et lille "problem", jeg kan ikke opnå orgasme, ved at han er inde i mig. Det er ikke et problem for mig at komme ellers. Er der noget, man kan gøre for at få den stimulering, der skal til, så jeg kan komme ved, at han er inde i mig? Jeg føler mig 100% tryg og afslappet, når vi har sex, og nyder det på mange måder ellers.
Han er også god til at stimulere mig, inden han kommer ind. Det er dog frustrerende, at det ikke kan lykkes at få orgasme, ved at han er inde i mig. Håber I kan hjælpe med nogle praktiske råd. :)
Mvh. J, 24 år

SVAR:
Hej J
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det glæder mig, at du bruger os til at få svar på et så vigtigt spørgsmål, som du har, og som mange andre også går med.
I er allerede langt seksuelt som par
Det er virkelig dejligt at høre, at du føler dig 100% tryg og afslappet, når du og din mand har sex. For mange par er det at have sex noget, der tager tid at lære, og mange er anspændte længe efter, de har haft deres seksuelle debut. I har altså et rigtig fint udgangspunkt for at lære hinandens kroppe endnu bedre at kende og give hinanden det bedste.
Du fortæller, at I er et kristent ægtepar, som har været gift i ½ år, og som har det problem, at du ikke kan få orgasme, når din mand er inde i dig (skede-orgasme). Du fortæller også, at du godt kan få orgasme ellers, men du fortæller ikke hvordan. Jeg går ud fra, at du mener, at du kan få klitorisorgasme. Det er ikke alle kvinder forundt at få skede-orgasme, men nogle kvinder kan igennem årene træne det.
Skede-orgasme – hvordan?
Jeg kan anbefale dig først at prøve selv af mærke efter inden i dig selv med langemanden og finde det punkt, der kaldes G-punktet, og som sidder ca. 4 cm oppe ud mod din mave. Det føles lidt, som om du skal tisse, når du rører det punkt, men hvis du bliver ved med at stimulere det, kan du mærke, at det føles rart.
Det er ikke den samme intense følelse, som når du rører ved din klitoris. Punktet kræver en kraftigere berøring end klitoris. G-punktet kan du også blive stimuleret på ved hjælp af din mands penis, hvis du f.eks. ”rider” ham (dvs. sidder oven på ham og bevæger dig frem og tilbage med lidt kraftige bevægelser). Nogle mærker punktet på andre måder, fx når deres mand trænger ind i dem bagfra (i skeden). I er nødt til at prøve jer frem og se, om du kan mærke det punkt. Det er som sagt ikke alle, der kan få orgasme på den måde, men med træning er der mange, som opnår den glæde.
Klitorisorgasme mens manden er inden i kvinden
Når manden ligger oven på kvinden og rejser sig lidt på armene, så kvinden kan røre ved sin klitoris, er der mulighed for, at hun kan få klitorisorgasme, mens han er inden i hende. Enten kan I vælge, at du først får orgasme (inden ham), mens han ikke bevæger sig inde i dig (men er oppe i dig), eller også kan han ”suge op” (spænde op i mellemkødet mellem penis og anus), så han venter med at få orgasme, til du er ved at få din og så komme sammen med dig. Det kan være en skøn fornemmelse at få orgasme sammen. Denne teknik kræver, at du tør give dig selv en orgasme sammen med din mand, og at I ser det som en helhed, hvor I er sammen, selvom det er din hånd, der stimulerer dig.
Manden kan også give kvinden orgasme ved at slikke på eller røre med fingrene på hendes klitoris eller ved at berøre hendes klitoris med hans lem (slå med små hurtige slag med penis på hendes klitoris). Mange kvinder oplever, at de får forstærket deres orgasme ved, at de bliver berørt på ders brystvorter samtidig med, at de bliver kælet for på klitoris. Kvindes erogene zoner er mange, og det er bare om at prøve jer frem, hvor du/I mærker mest nydelse.
Rigtig god fornøjelse med den dejlige leg, Gud har givet jer. Husk at glæde jer i Herren over den gave, det er, og nyd alt det som lykkes i stedet for at ærgre jer over det, som ikke lykkes nu. For mange kvinder forandrer seksualiteten sig gennem årene, og nogle erogene zoner bliver mere følsomme.
Tal om det I oplever
Det er en god ide at turde tale i detaljer om det, I oplever, når I er sammen. Ingen er tankelæser, og mange kvinder oplever, at det, som er rart i dag, måske ikke er så rart næste gang, de har sex. Derfor må du mærke efter og guide din partner undervejs, så han kan give dig det, du længes efter, og som han længes efter at give dig. Den kvindelige seksualitet har en særlig mystik over sig.
Her er et par artikler, som du måske kan have glæde af at læse:
Sex den første tid - i praksis
Værd at vide om skeden
Vejen til god sex
Kærlig hilsen fra
Lise Berggren Smidt