Hvordan opbygger man det gode og nære forhold?
Hej.
Jeg er en pige i de sidste år af teenagealderen. Jeg er i et godt og sundt forhold – og i takt med det er der er nogle ting, jeg er begyndt at tænke over.
Hvordan opbygger man den der connection? Hvor man bare ved, når den anden er bekymret, trist, sur m.m.
Hvordan udvikler man sit “venskab”, så man lærer hinanden bedre at kende, og hvordan kan man få startet nogle dybe og betydningsfulde samtaler?
Skal man være forelsket hele tiden i et forhold? Eller er det fint, at man også nogle gange ikke er så forelsket – men nyder nærheden og den tryghed, der er i et forhold?
Hvordan kan man bedst muligt snakke om svære ting i et forhold? Fx ting der kan gøre ondt, ting der kan gøre den anden vred, skuffet, bange m.m.
Hvilken måde bliver man bedst gode venner på efter et skænderi (vi har ikke skændtes endnu)?
Hvordan kan man på den bedste måde have en fornuftig diskussion?
Hvor langt må vi som kristne gå kropsligt? Hvor meget må vi udforske ved hinanden?
Hvordan skal jeg fortælle ham om ting, jeg bliver ked af?
Lige et par spørgsmål. Tak for jeres hjælp.
Hilsen
Pigen, der er teenager

SVAR:
Kære pige, der er teenager
Tak fordi du skriver til vores brevkasse. Det er dejligt at læse, at du er i et godt og sundt forhold, og jeg tænker også, du gør dig nogle rigtig gode tanker ved de spørgsmål du stiller.
At opbygge en god “connection”
Du spørger om, hvordan man opbygger en bestemt relation til et andet menneske, hvor man ved, hvordan den anden har det. Prøv at tænke på en person, du kender rigtig godt. Måske har du en søster, bror, far eller mor, som du har kendt i rigtig lang tid. Har du en “connection” med en eller flere af dem? Måske ved du, at din bror bliver sur, hvis han taber i fodbold, eller at din mor bliver bekymret, hvis du kommer sent hjem en aften. Nogle mennesker – og særligt familien – har man brugt mange timer med, og man har set dem reagere i mange forskellige situationer – og måske på samme måde i bestemte situationer. Derved lærer man måske at skrive en sms til ens mor, hvis man kan se, at klokken er ved at blive mange, så hun undgår at blive bekymret.
Jeg tror også, man kan have en connection med mennesker, man ikke nødvendigvis er i familie med, hvis man har brugt meget tid sammen med dem og set dem i forskellige situationer. Derfor tænker jeg, at det er en god idé i et kæresteforhold, at man laver mange forskellige ting sammen. For det første styrker det ens venskab, som du også spørger ind til. Det giver jer nogle oplevelser sammen, som I kan se tilbage på, og måske giver det jer fælles interesser. Det kan også give jer mulighed for at se hinanden reagere på forskellige måder. Jeg tror ikke, der er en opskrift på, hvordan du opnår den connection, som du snakker om, men jeg tror, at forskellige oplevelser sammen er et rigtig godt skridt på vejen.
Forelskelse
Nej, man skal ikke være forelsket hele tiden i et forhold. Forelskelse er en følelse, vi ikke på samme måde har kontrol over, som vi har med kærlighed. Det er derfor godt, at du nyder både nærheden og trygheden i forholdet.
Det kan du læse mere om i artiklerne Kærlighed og forelskelse og Kærlighed i praksis.
Den dybe og betydningsfulde samtale
Jeg vil meget gerne give dig et par råd til, hvordan I måske kan få startet nogle dybere samtaler i jeres forhold.
Rammer for samtalen
Først kan det være en god idé at overveje, om der er noget, der kan forstyrre den samtale, du gerne vil have med din kæreste. Hvis TV’et virker meget fristende at tænde, eller hvis der er andre mennesker omkring jer, så foreslå at I kan gå en tur eller sætte jer et sted, hvor der er mere rolige omgivelser.
Stil åbne spørgsmålMange begår den fejl, at de stiller “ja/nej-spørgsmål”. I stedet for at spørge “Er du okay?” så prøv at spørge “Hvordan har du det?”, “Hvordan går det?”, “Hvad går du og tænker på?” eller lignende. Hvis du har noget bestemt, du gerne vil spørge om, så prøv at vende spørgsmålet, så der ikke kan svares ja eller nej. Fortæl gerne, at du er nysgerrig efter at vide mere om ham; at du ved, der er noget han holder af, og du gerne vil høre ham fortælle mere om det eller lignende. Hvis din kæreste begynder at svare, så LYT. Drop det med at forberede næste spørgsmål, og drop også at afbryde ham med “Det var ligesom dengang, hvor jeg …”.Bliv ikke skuffet, hvis din kæreste begynder at fortælle om noget, som du ikke tænker er ‘dybt’. Lad ham få taletid, og om det så er kort eller lang tid, er I startet på en dybere samtale, og måske vil den med tiden blive meget betydningsfuld for jer.
At fortælle noget der gør ondt på den anden
Du spørger ind til, hvordan man bedst kan snakke om ting, der måske kan gøre den anden vred, skuffet eller bange. Sådan en snak er sjældent sjov at starte, men måske kan netop det at tage snakken hjælpe til, at man kommer tættere på hinanden og kommer igennem det sammen. Hvis snakken ender ud i et skænderi, som du skriver, så gå ikke væk fra snakken, men gør jeres bedste for at lytte til hinanden. Hvis I afbryder skænderiet, er der stor sandsynlighed for, at I på et senere tidspunkt vil skændes om nøjagtigt det samme igen. Derfor vil jeg råde jer til at få snakket ud om det og prøve at forstå, hvorfor I begge blev vrede.
Når et skænderi er godt løst, vil I være bedre udrustet, næste gang I møder en udfordring I jeres forhold. Hvis det aldrig bliver til et skænderi, men til en diskussion i stedet for, så lyt til, hvad den anden har at sige og husk på, at det okay, man mener noget forskelligt, da ingen af os er ens.
På AdamogEva.dk har vi flere artikler og spørgsmål om det. Læs evt. artiklen Få mere ud af dine vennesamtaler.
Hvor langt må vi gå som kristne?
Jeg er glad for, at du gør dig overvejelser om, hvor langt du og din kæreste vil gå rent fysisk som kærester. Bibelen siger, at sex hører til i ægteskabet, men det kan være svært at finde ud af, hvor grænsen så går. Du kan læse meget mere i den artikel og det spørgsmål, jeg har linket til her:
Pas godt på dit sexliv
Hvad må man gøre som kristne kærester?
Selvom man beslutter sig for at vente, kan det stadig være svært at holde. Derfor vil jeg anbefale endnu en artikel, som kommer med nogle gode grunde til, hvorfor det kan være godt at vente med sex, til man er gift: Værd at vente på.
Mit bedste råd til dig er at snakke med din kæreste om, hvor jeres grænser går, og at bede til Gud om hans hjælp til at holde dem. Hvis I sammen beder for det, kan det også hjælpe jer med at huske jeres aftale. Og så vil jeg minde dig om, at I som kærester kan udforske hinanden på mange andre punkter end de fysiske. Nyd at jeres kærestetid giver jer gode rammer for at opnå den connection, du efterspørger, og glæd jer til at komme tættere og tættere på hinanden.
Til sidst vil jeg anbefale jer begge at læse artiklen Sådan kan I få et bedre kæresteforhold. Den indeholder konkrete råd til, hvordan I sammen kan arbejde med at få jeres kæresteforhold til at vokse.
Jeg ønsker jer alt det bedste og håber, I må få en fantastisk kærestetid.
Kærlig hilsen
Christina