Hvordan lærer jeg at tage imod opmærksomhed?
Hej Adam og Eva. Jeg har aldrig haft en kæreste før, og nu er jeg blevet forelsket i en fyr. Det er egentligt ikke noget problem for mig, at jeg aldrig har haft en kæreste, for jeg har tænkt, at det kommer, når det kommer.
Jeg synes, denne forelskelse er rigtig spændende, og jeg glæder mig altid til jeg skal se ham; men problemet er, at jeg ikke rigtigt får sagt noget af det, jeg gerne vil, og jeg bliver rigtig genert. Jeg siger til mig selv, at det er helt normalt, det er bare at springe ud i det, og det går over; men det er ikke overbevisende nok.
Jeg bliver også rigtig genert, når han giver mig komplimenter, og jeg har rigtig svært ved at tage i mod det. Det gælder f.eks. også, da han ville invitere mig i biografen. Det blev jeg glad for, men alligevel ikke, for jeg har så svært ved at modtage den opmærksomhed, som han giver mig, fordi jeg bliver så genert, og det irriterer mig ret meget.
Jeg ved godt, at al begyndelse er svær, og at det er nyt for mig; men jeg er overrasket over, hvor svært det virkelig er for mig. Det troede jeg egentligt ikke, det ville være.
Håber I har nogle gode råd.
Hilse Elise, 23 år

SVAR:
Hej Elise
For det første lyder det til, at du langt hen ad vejen har begge ben solidt plantet i jorden, og du ikke lader dig vælte, men i stedet nyder og udforsker din forelskelse.
Dette er i sig selv rigtig vigtigt og vejen til at slappe mere af omkring hele situationen, du beskriver.
Forelskelse = sommerfugle i maven
En del af forelskelsen er at være lidt nervøs og have sommerfugle i maven, ellers tror jeg ikke, man ville kunne kalde det en forelskelse. Men det er klart, at når du føler, det går ind og hæmmer dig, så bliver det til et problem for dig.
Læs mere om forelskelse her: Forelsket - en fantastisk følelse
Find årsagen til din usikkerhed
For mig at se er der to måder at komme omkring problemet på. Den ene er at finde ud af, hvorfor du bliver så genert, dvs. hvad er det, du er så bange for. Dette kunne eksempelvis være, at du finder ud af, at du er meget bange for, at han ikke synes, du siger nogle kloge ting og derfor ikke vil synes om dig. For så at udfordre dig selv på dette område, kan du undersøge nogle ting, du mener ville være klogt, og så bringe det på banen næste gang, I ses. Det kunne også udmønte sig i, at du direkte spørger ham eller andre, om de mener, du siger kloge ting og hvis ikke, hvad du så eksempelvis kunne gøre for at blive bedre.
Spring ud i det, der er svært
Den anden måde at komme omkring problemet på, ville være en form for "Yes Man" politik, hvor du hver gang, du oplever, at der er noget, du har det svært med og bliver genert over, så udfordrer du dig selv til at gøre/sige det alligevel og tage chancen. Denne måde er mere angstprovokerende og udfordrende og kan derfor også være svær at gennemføre.
Valget mellem ovenstående muligheder handler meget om person og temperament, og du skal følge din mavefornemmelse for, hvad der er den rigtige vej for dig.
Forbered dig på samtaleemner
Desuden vil jeg give dig en handlemulighed, når du bliver genert og trækker dig lidt tilbage. Inden du skal være sammen med ham, skal du tænke nogle scenarier igennem og komme frem med nogle handlemuligheder. Eksempelvis, hvis I skal mødes i biografen, og du ved, at du har svært ved at sige noget, når du ser ham, så har du på forhånd fundet samtaleemner, du kan gribe til, når du bliver genert. F.eks. har du fundet ud af, hvad den film, I skal se, har fået på Imdb, hvad instruktøren tidligere har lavet, eller hvilken film du næste gang vil ind og se. På denne måde giver du dig selv en "udvej", når du bliver genert og kan lidt nemmere komme videre og nyde tiden sammen med ham.
Tag imod og øv dig i at sige tak
Til sidst vil jeg minde dig om, at hans komplimenter er en måde at vise kærlighed på, og det er vigtigt for afsenderen af kærligheden, at den bliver modtaget, for ellers stopper man med at afsende. Man giver ikke gaver til folk, der ikke vil have dem, og således er det også med kærligheden. Så du skylder dig selv og ham at blive bedre til at modtage. Start med at øve dig i at sige tak, og så kan du hen ad vejen blive mere komfortabel med det. I sidste ende er det jo en fantastisk ting at kunne dele og modtage Guds kærlighed gennem andre mennesker.
Jeg håber ovenstående er behjælpeligt for dig, og I får nogle goder stunder sammen og finder ud af, hvor det hele bærer hen.
Med venlig hilsen
Anne Højgaard Kjær