Hvordan kommer jeg videre efter et usundt forhold?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva

Gennem de sidste to års tid har jeg haft noget, der lignede en flirt. Vi kommunikerede rigtig godt sammen – mest via sms. Vi bor i hver sin ende af landet. Mens vi har flirtet, har han også haft et sidespring med en anden pige, men det holdt ikke.

Jeg har hele tiden tænkt, at han ikke var god for mig, men jeg blev ved med at dvæle ved ham og føle mig tiltrukket. I løbet af det sidste år har vi kun set hinanden to gange, og sidste gang var det rigtig hyggeligt. Jeg følte en boblende fornemmelse i kroppen, når der var kropskontakt i form af kram og kærtegn; men da vi kyssede, følte jeg absolut intet og tænkte kun på at få kysseriet stoppet. Under hele hans besøg havde jeg det fysisk dårligt i kroppen, det undrede mig meget, for jeg har ikke tendens til at blive syg. Da han rejste igen, gik der kun få timer, og så havde min krop det helt fint igen.

Jeg har spekuleret meget over ham og mig og det mulige kæresteforhold, der kunne komme ud af det. Jeg føler mig på en og samme tid tiltrukket af ham, men også en vis væmmelse. Til sidst gik det mig så meget på, at jeg skrev til ham, jeg ikke kunne være i denne relation til ham. Til min overraskelse svarede han, at det var helt okay, hvilket jeg syntes var meget underligt, for hvordan kunne han kysse mig osv. og så nu være så overbærende?

Efter dette svar cuttede jeg kontakten helt. Da jeg havde truffet beslutningen om at bryde relationen til ham, var jeg nærmest helt høj og lettet, men nu er der gået et par uger, og jeg er faktisk begyndt at savne ham. Eller jeg tror, jeg savner hans nærvær. Det med at vide, at der er en, som holder af en – jeg tror, det er det, jeg savner. Men hvordan kan jeg komme videre herfra?

M, 24 år

SVAR:

Hej M

Tak fordi du deler din problemstilling! Jeg kan fornemme, du har følt dig splittet mellem at være tiltrukket af og savne din flirt – og samtidig vide, at han ikke var god for dig. Jeg vil bare starte med at sige, at det er rigtig sejt, du har afbrudt kontakten med ham, når du kunne mærke, han ikke var god for dig. Det kan være rigtig svært at afbryde kontakten, når man oplever opmærksomhed, flirt og tiltrækning.

Krop og sind hænger sammen

Du beskriver, hvordan du havde en boblende fornemmelse, da I krammede og kærtegnede hinanden. Du beskriver også, hvordan du fik det fysisk dårligt i kroppen, da I kyssede. Kroppen og sindet er stærkt forbundet, så oplevelser i det ene “område” kan påvirke det andet. Her tænker jeg specielt på, at fysisk berøring kan være med til at aktivere noget i hjernen, der gør, at det føles rart og bidrager til en forelskelsesfølelse (boblende fornemmelse). Omvendt kan dine tanker om, at han ikke er god for dig, påvirke din krop, så du fik oplevelsen af at have det fysisk dårligt.

Savn giver tomrum

Du beskriver, hvordan det at bryde relationen til ham gjorde dig lettet, men at der efterfølgende opstod et savn. Jeg tænker, savnet kan skyldes, at der nu er et tomrum efter en relation, som I trods alt har haft gennem to år. Du skal vænne dig til, at der ikke længere er en at få opmærksomhed fra samt kommunikere og flirte med.

Komme videre

Du spørger konkret til, hvordan du kan komme videre herfra. For det første tror jeg, det er vigtigt at anerkende savnet og tomrummet efter ham, men ikke dvæle ved det. Nogle gange hjælper det at få sat ord på sine oplevelser og sit savn til fx en veninde. Da du har brudt kontakten med ham, formoder jeg, at du fortsat ikke ønsker kontakt med ham. Du kan fjerne fristelsen til at kontakte ham ved at slette hans nummer og fjerne ham som kontakt på de sociale medier. Det kan hjælpe dig til at fastholde din beslutning og anerkende din oplevelse af, at han ikke er god for dig.

Derudover vil jeg anbefale dig, at du beskæftiger dig selv. Deltag i nogle aktiviteter, lav aftaler med dine venner, kom ud af hjemmet og lav noget, der gør dig glad. På den måde distraherer du dine tanker, og med tiden vil savnet forhåbentlig blive mindre.

Måske kan du få noget ud af at læse artikler og svar til andre i vores tema Kærestesorg.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Med venlig hilsen
Charlotte