Hvordan kommer jeg tættere på Gud og væk fra homosex?
Hej
Jeg er 23, og jeg tror, jeg er homo. Jeg har været i tvivl i lang tid, om jeg var homoseksuel, og jeg begynder at tro mere og mere på, jeg er det. Jeg har længe tænkt på homosex og prøvet at holde mig fra det, men efter mange år er jeg bare blevet mere og mere optaget af det. Nogle af mine venner ved det, og de siger, at de er okay med det.
Min familie ved det ikke. Jeg er vokset op i en kristen familie, og jeg har altid været kristen. Jeg tror på Gud, og jeg tror også på, at jeg ikke skal være homoseksuel. Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg vil gerne være tættere på Gud og komme længere væk fra homosex, men det er svært.
Hvad skal jeg gøre??? Kan I hjælpe mig??
Mand, 23 år

SVAR:
Hej mand
Tak for dine spørgsmål. De er meget vigtige, for som du selv skriver, er der en stor spænding i at være kristen og samtidig have homoseksuelle følelser/lyst.
Vigtigt at skelne
Det er vigtigt, du skelner mellem at have en homoseksuel orientering og at være homoseksuel. Det første berører en del af dig, mens det andet får seksualiteten til at fylde så meget, at det kommer til at herske over dig og definerer dig som menneske. Som kristne er det Kristus, der definerer os, og alt andet kommer i anden række – også seksualiteten, selvom den kan fylde meget.
Det betyder, at det ikke behøver at være et større problem at være kristen med homoseksuelle følelser end at være kristen med andre problemstillinger, som for eksempel afhængighed af alkohol eller spil. Mange kristne alkoholikere eller ludomaner er godt klar over, at de har et problem, men de ved forhåbentlig også, at Guds kærlighed til dem er større end deres udfordringer.
Med andre ord: Du er ikke homoseksuel, selvom du har en homoseksuel orientering. Du behøver ikke at gøre det til din identitet. Din seksualitet er omskiftelig. Du kan ændre orientering med tiden.
En udfordring blandt flere
Den skelnen vil hjælpe dig til ikke at se dine homoseksuelle følelser som problemet, men som én udfordring blandt flere. Det vil også hjælpe dig til at forstå, at Guds kærlighed til dig og troen på ham ikke er afhængig af, om du kommer af med dine homoseksuelle følelser, men hvad du gør ved dem.
Det er godt, at dine venner ikke tager afstand fra dig. Jeg håber, at du også på et tidspunkt kan få en god snak med dine forældre om det.
Porno forstærker seksuel lyst
Vores seksualitet er meget påvirkelig af det, vi ser og oplever. Din homoseksualitet bliver stærkere af at se porno. Så det er afgørende, at du ikke ser det. Det er ikke nødvendigvis let, og du har brug for et pornofilter på din telefon og computer (se vores artikler Sådan undgår du porno på nettet og Filtre på netværk og smartphones), og nogen at stå til ansvar for. Det kan være en præst/sjælesørger eller en god ven.
Du skal også undgå kontakter med mænd med henblik på homoseksuel sex. Hvis du opsøger homosex, vil det gøre det sværere for din seksualitet at finde heteroseksuelle veje.
Forstå dine seksuelle følelser
Dernæst må du i gang med at arbejde med dig selv for at finde og forstå de kilder, som giver dig homoseksuelle følelser. Det er ikke sikkert, at du slipper af med dem, men så må du finde veje at leve med dem, så de ikke kommer til at dominere dig.
Her har du brug for professionel hjælp og et kristent netværk til at støtte dig. Du er velkommen til at kontakte en af de personer, vi på AdamogEva.dk anbefaler.
Du må også begynde at søge viden om homoseksualitet som fænomen. Du kan få en introduktion til emnet i flere artikler, som du finder i vores leksikonopslag om homoseksualitet.
Gud er med dig
Det er rigtig godt, at du ønsker at være tættere på Gud. Han vil helt sikkert være med dig, hvis du overgiver din sag og dine kampe til ham. Du vil næppe klare denne rejse uden ham. Det er vigtigt, at du inddrager ham i din rejse hele vejen. Det er dybest set ham, der leder dig.
Må Gud være med dig i din rejse videre mod seksuel helhed.
Bedste hilsner
Peter