Hvordan kommer jeg over, at min kæreste slog op?

Vis spørgsmål

Halløj.

Jeg skriver herind, fordi min kæreste, som er på efterskole, for 4 uger siden slog op med mig. Jeg er sønderknust, og jeg kan slet ikke komme over ham. Vi havde det utroligt godt, og jeg havde virkelig slet ikke set det komme, at han slog op.

Han var selv meget ked af det, og han fortalte mig gang på gang, at det ikke var min skyld, men at han bare ikke kunne “rumme” efterskolen og mig. Jeg tiggede og bad om, at han ville ændre sin beslutning, men han var helt sikker. Han sagde han allerede var kommet over mig, og at man ikke selv er herre over ens følelser. Jeg var mundlam. Jeg var ikke vred, men jeg følte mig bare så ligegyldig, misbrugt og værdiløs. Han har bare brugt mig i de weekender, han har været hjemme, og egentlig også de 2 år vi har været sammen, siden han kan smide mig væk så hurtigt og hoppe på en ny. Det er så hårdt altsammen.

At jeg er den eneste der lider og savner, den eneste der sidder tilbage med alle minderne, mens han fjanter rundt i en helt anden verden, med en helt anden pige. Jeg lider samtidig af depression og har derfor endnu sværere ved at komme videre. Jeg kan på ingen måder komme op om morgenen, jeg spiser ingenting, jeg kan slet ikke koncentrere mig i skolen.

Jeg kan ikke undgå at stalke ham, hans efterskole og hans nye flirt på de sociale medier. Jeg kan ikke slette ham nogen steder, og har virkelig ikke lyst til at give slip på noget. Jeg prøver at være meget sammen med mine veninder, venner og ikke mindst min dejlige mor, men ligeså snart jeg er alene igen, så vælter min verden sammen.

Jeg ved ikke, hvad det egentlig er, jeg vil have svar på, men jeg har bare virkelig brug for at høre en mening om det hele. Jeg er så forvirret, og kan slet ikke komme ud af det her sorte hul.

Mvh. E, 17 år

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære E

Det er helt ok at skrive til os, selvom der ikke nødvendigvis er et konkret spørgsmål. Nogle gange kan det være rart bare at dele sine oplevelser og få nogle tanker tilbage. Og det vil jeg meget gerne give dig.

Når jeg læser dine tanker, kan jeg næsten mærke, hvor meget du er tynget af din situation, og det er meget forståeligt. At bryde med nogle, man holder af, er bestemt ikke særlig rart.

Ud af det blå

Du skriver, at din ekskæreste virkede, som om han kunne lide dig, og pludselig slog han op. Det er ikke til at vide, hvorfor han har handlet, som han har. Det ved kun han. Men at det gør ondt på dig og får dig til at føle dig ført bag lyset og valgt fra, det giver god mening.

Når man går ind i et forhold, knytter man bånd – og har man som jer været kærester i flere år, kender man hinanden rigtig godt. I har delt liv igennem lang tid. I har været igennem op- og nedture og har set dybe sider af hinanden. I har også delt sex. Altså har du givet meget af dig selv væk til en anden person. Det vil gøre ondt, hvis alt det pludselig bliver taget fra dig. Og det er dét, du oplever lige nu.

Hvad gør du nu?

Mit bedste råd til dig er, at du sætter alle sejl ind på at komme over ham på den bedst mulige måde. Som du selv beskriver, gør det ondt at hænge fast i fortiden. For hver gang, du tjekker hans profil ud, bliver du mindet om det, du har mistet. Og det vil give stik i hjertet.

Selvom det ikke virker sådan lige nu, så kan et knust hjerte heles igen. Det kræver først af alt tid. Tid til at komme over sorgen. Hvor lang tid er desværre ikke til at vide, men du kan selv gøre noget for at komme videre. Jeg har nogle forslag – og måske har du selv flere gode ideer:

  • Når du får lyst til at skrive til ham eller tjekke hans profil, så vælg noget andet, som du gør i stedet. Det kan være at skrive en besked til din veninde, gå ind til din mor, sætte en film på eller noget andet.
  • Hvis han skriver til dig, så overvej meget nøje, om du skal svare – det kan også være med til, at du sidder fast i dine følelser og tanker.
  • Hvis du har dage med tunge og triste tanker, kan du arbejde på at få dem ud af kroppen – fx ved at skrive dem ned, fortælle dem til én eller danse dem ud igennem en god sang.
  • Fyld dine dage med ting, som du kan lide. Om det er gåture, bagning, caféture eller noget helt andet, så tænk over at have én ting hver dag, som du glæder dig til. Måske også med folk, som du holder af.
  • Når du bliver alene igen, og det bare er ekstra svært, så hav evt. en liste liggende med alternative tanker, som kan være med til at løfte humøret. Eller en liste med ting, som kan opmuntre dig – som du kan gøre, selvom du er alene.

Vi har et tema, som hedder Kærestesorg. Her kan du klikke dig rundt og læse meget mere, som forhåbentlig kan give dig endnu flere redskaber og tanker med på vejen.

Jeg ønsker dig alt det bedste i tiden, som du går ind i nu. Og håber, at du om noget tid kan se tilbage og finde ud af, at du er kommet dig eller er godt på vej.

De bedste tanker fra
Mai