Hvordan kan man se, om en dreng kan lide en?

Vis spørgsmål

Hej ...

Jeg har det her crush på en dreng i min parallel klasse, men jeg ved ikke, om han kan lide mig. (Det skal siges, at jeg lige er startet på skolen.) Vi har smilet lidt til hinanden, og talt sammen meget få gange (3 gange præcist).

Men det har kun været små drillerier og aldrig alene. Jeg har spurgt mine veninder, om de tror, han kan lide mig eller ej. To af dem ved det ikke helt, men den tredje siger indtil videre, at hun tror, han kan lide mig 5 ud af 10. Men jeg er ikke selv sikker, for han er meget sammen med piger, der altid flokkes omkring ham. Og han ser ud, som om han godt kan lide deres opmærksomhed. Så han er en meget eftertragtet dreng.

Jeg tænker nærmest hele tiden på ham og bliver ret skuffet, hvis han ikke kommer i skole eller snakker/er sammen med andre piger. Jeg ved sådan cirka, hvad han godt kan lide at lave i fritiden, men ellers kender jeg ham knap nok.

Jeg ville derfor virkelig gerne få svar på, om hvordan man kan se, om en dreng kan lide en.

Jeg håber, at jeg får svar, for jeg er en meget forvirret pige :)

J, 13 år

SVAR:

Kære J

Dit spørgsmål er lidt svært at give et præcist svar på. Jeg håber alligevel, du kan bruge mit svar til noget. Tak fordi du vælger at skrive herind og være ærlig om, hvordan du har det.

Jeg ved ikke, om du har prøvet at have følelser for en dreng før. Det kan være en meget voldsom oplevelse – og som du så fint beskriver, bliver du bl.a. skuffet, når han ikke er i skole. Som jeg læser dit spørgsmål, kender du ham ikke særlig godt, men er tiltrukket af hans udstråling. Derfor tror jeg, du skal forsøge at fokusere på at blive klogere på, hvem han er.

Interesseret eller ej?

Som tidligere skrevet kan jeg ikke give dig klare svar. Nogle gange viser drenge det tydeligt, og så er det den pige, de snakker mest med, de er interesseret i – og andre gange er det lige omvendt. Nogle gange er de også – som vi piger – generte og kan blive usikre på, hvad vi tænker og kan have brug for bekræftelse. Når du lærer ham lidt bedre at kende, vil du måske have lettere ved at finde ud, hvilken type han er.

Prøv at læse svaret til en 15-årig pige, som også er usikker på en fyr:
15 år og forelsket – er følelserne gengældt?

Pigernes ven

Du beskriver, at han tit er sammen med mange piger og tiltrækker sig en del opmærksomhed. Derfor tror jeg også, du skal forsøge at holde fokus på, hvad du kan lide at lave i fritiden, og hvordan du gerne vil have, at en eventuel kæreste skal være – hvad der gør dig glad. Det er let at blive fanget ind i, hvad alle de andre piger synes om ham. Det bliver også let et fælles projekt for jer piger at få hans opmærksomhed.

Måske er han også lidt forvirret over al den opmærksomhed. Prøv at forestille dig, at det ikke er sikkert, han ved, hvad han vil, eller hvem han har følelser for. Giv det derfor god tid – og nyd den spændende tid du er i lige nu.

Prøv at læse artiklen Plusser ved at vente med at få en kæreste. Den kan give dig nogle svar på, hvorfor det kan være ide at overveje, om du skal vente med kærestetanker.

Kære J, følelserne vælter rundt lige nu, og det kan føles, som om det er svært at holde ud. Men det skal nok blive lettere med tiden – og det er vigtigt, at du passer godt på dig selv og dine følelser.

Jeg ønsker dig alt godt.

De bedste hilsener
Susanne Ertbølle