Hvordan kan jeg lære at tale om mine følelser?

Vis spørgsmål

Jeg er en 18-årig pige, der har været sammen med min nuværende kæreste i snart fire år. Da vi begyndte at komme sammen, var jeg utrolig genert. Jeg havde rigtig svært ved at tale om mange ting – især generelt om mine følelser. Og det har jeg stadigvæk og er stadig genert over for ham. Det gælder dog ikke kun ham, men også familie og venner.

Men det er, som om det er blevet værre og værre med tiden at snakke med ham om mine følelser. Han har sagt til mig flere gange, at han føler, jeg er ligeglad med, hvad han siger, og det bliver han sur over. Han har temperament, så han kan ofte fremstå som meget dominerende, og det gør ofte, at jeg ikke ønsker øjenkontakt, og jeg egentlig bare gerne vil væk fra situationen.

Pointen er, at jeg bliver ked af det og frustreret over, at jeg ikke kan snakke med ham, men jeg er næsten bange for det. Jeg bryder mig slet ikke om det, og han har pointeret over for mig meget på det sidste, at jeg skal begynde at snakke med ham, for ellers kan vores forhold have svært ved at fortsætte.

M, 18 år

SVAR:

Hej M

Tak for dit spørgsmål til Adam og Eva. Det er godt og modigt af dig, at du tør skrive til os om, hvor svært det er for dig at tale om følelser.

Svært at tale om følelser

Det er svært for mange mennesker at tale om følelser, og det er en forudsætning, at man føler sig meget tryg, når man skal tale med nogen om de inderste tanker og følelser. Jeg kan se af dit brev, at du har det rigtig svært og ofte er ked af det. Jeg får også en fornemmelse af, at du ofte føler dig utryg og genert både i samvær med venner og familie, men også sammen med din kæreste.

Du skriver, at din kæreste har temperament og kan virke dominerende, og jeg får en fornemmelse af, at det øger din ængstelse og utryghed og gør dig mere tavs. Jeres forhold virker ikke som et helt ligeværdigt forhold, og jeg tror, du har brug for at tale med en anden person om, hvordan du har det, og hvilken hjælp du har brug for.

Find en at tale med

Er der en af dine nærmeste, du har tillid til? Det kan f.eks. være en bedstemor, en moster, en lærer eller din læge. Jeg ved ikke, hvad du er i gang med studiemæssigt eller arbejdsmæssigt. Hvis du er på et studiested, er der ofte studievejledere, man kan tale med. De har nogle gange også mulighed for at vise dig videre til anden hjælp.

Som du ser, tænker jeg, at din kærestes krav om, at du skal tale om dine følelser, er for stort et krav lige nu. For mig at se er han selv med til at forstærke dine problemer ved at gøre dig mere ængstelig og utryg, så du slet ikke kan tale. Derfor vil jeg opfordre til, at du overvejer, hvem du kan tale med om din situation, så du kan komme til at være mindre ængstelig overfor andre og blive mere glad igen.

Du kan måske få noget ud af at læse artikler og svar til andre i vores tema Selvværd og identitet.

I håb om at du snart må få det bedre.

Med venlig hilsen
Inge Munk Møller