Hvordan kan jeg lære at bruge tampon?

Vis spørgsmål

Jeg har aldrig brugt den her hjemmeside før, men har hørt om den på forskellige kristne lejre og ville gerne prøve den.

Jeg har haft menstruation i lidt over et år nu og har haft lidt problemer, så jeg går til læge med det. Og det ville hjælpe utrolig meget, hvis jeg kunne begynde at bruge tamponer, men jeg er virkelig i tvivl og ved ikke engang, hvordan man gør.

Jeg har prøvet et par gange, men jeg har svært ved at finde ud af, hvor den skal op ... Kan det have noget at gøre med, at jeg ikke har haft sex med en dreng, at jeg ikke kan få den op?

Har I nogle gode råd, som kan hjælpe mig?

E, 14 år

SVAR:

Hej E

Tak for dit spørgsmål.

Kraftige menstruationer

Det kan godt være svært at finde ud af de praktiske ting omkring menstruationen, så det ikke bliver for besværligt i hverdagen. Du skriver, at du har haft problemer, og jeg tænker, om det måske er, fordi dine menstruationer er kraftige, du har talt med lægen? Både hygiejnebind og tamponer er dog lavet så smart, at de kan klare temmelig store blødningsmængder.

Lær din krop at kende

For at det skal lykkes at bruge tampon, er det vigtigt at kende sin krop og sine kønsorganer. Undersøg, hvordan en kvindekrop ser ud indvendig. Kig dernæst i et spejl, så du kan se, hvordan du ser ud forneden. Du kan fx læse artiklen Pigens kønsorganer. Mange har udfordringer med at få lært at bruge tampon, og ofte kræver det en del forsøg. For mange lykkes det først senere i livet. Man kan ind imellem føle, at noget blokerer i skeden. Det kan være din jomfruhinde, som du mærker, og som kan sidde lidt i vejen. Det er helt normalt.

Prøv dig frem

Du kan prøve at købe en pakke tampax i den mindste størrelse. Der er som regel en god vejledning med, som viser, hvordan du fører en tampon op i skeden. Det er vigtigt at slappe godt af, mens du forsøger, da du ellers nemt kommer til at spænde i skeden. Hvis det ikke lykkes alligevel, synes jeg, du skal holde en pause, inden du prøver igen. Måske vil det lykkes for dig bedre senere. Ellers er der også mange, der klarer sig fint med at bruge bind.

Måske kan du også få noget ud af at læse det her svar til en anden: 13½ – er det for tidligt at bruge tampon?

Held og lykke med det.

Venlig hilsen
Maria Fischer-Nielsen