Hvordan kan jeg komme af med mine triste tanker?
Kære AdamOgEva.
Jeg er en ung kvinde på 22 år. Jeg er lige flyttet tilbage til min hjemby efter et par år ude og er startet på en læreplads, hvilket jeg er superglad for. Jeg går meget op i indretning og farver, så jeg har fundet min hylde her.
Jeg har en kæreste på samme alder som mig selv. Han er sød og venlig og meget tålmodig, når det kommer til mig. Jeg forstår slet ikke, hvorfor han stadig er sammen med mig, udover at han nok elsker mig selvfølgelig.
Men jeg føler selv, at jeg er en meget belastende person, for jeg har rigtig mange humørsvingninger, som jeg ikke kan styre, og jeg bliver lynhurtigt ked af det, hvis tingene ikke går efter mit hoved. Jeg går samtidig med en følelse af, at jeg ikke er god nok. Over de sidste par år har jeg tabt mig omkring 20 kilo. Jeg har ikke ændret min kost, men efter jeg er flyttet hjem til byen igen, har jeg taget 10 kilo på, og det gør mig også ked af det.
Min mor bor her; hun er sød nok i små mængder, men hun har det med at blande sig og dømme mig, hvis jeg græder, og siger, at det er min egen skyld, og at jeg skal gøre noget ved det, men jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre ved det!
Jeg har alt for tit dage, hvor jeg ikke har lyst til at stå op om morgenen og tvinger mig selv op, og så har jeg en dårlig dag resten af dagen. For tiden gemmer jeg mig lidt væk i mine frokostpauser, så jeg kan sidde i fred og græde eller bare være trist.
For 3-4 år siden fik jeg en depression pga. en ekskæreste, der ikke behandlede mig godt, og det var hans skyld, at jeg startede med at tage 30 kilo på. Og jeg har kæmpet med min vægt så meget, og nu hvor jeg har taget de 10 kilo på igen, så kommer hele den triste følelse igen.
Jeg vil meget gerne gøre noget ved min tristhed og mine ustyrlige følelser; har I nogle gode ideer? Det skal lige tilføjes, at jeg ikke spiser specielt usundt.
L, 22 år

SVAR:
Kære L
Mange tak for din mail.
Opsøg professionel hjælp
Hvordan gøre noget ved tristhed og ustyrlige følelser? Ja, hvis du ringede til mig i min praksis i Vejle, ville jeg bede dig og din kæreste komme i terapi sammen. Selvom det er dit problem, så er det noget, der har betydning for jer begge, og som han sagtens kan hjælpe dig med, så du ikke står alene.
Her i brevkassen er det jo kun énvejskommunikation, og jeg kan kun give dig lidt generelle tips. Jeg synes, det er vigtigt, du søger professionel hjælp, for så kan du godt finde en vej ud af den negative spiral. Du kan her på siden finde flere terapeuter, som måske har praksis nær dig – kig under fanen Ressourcer.
Du kan gøre noget ved det
Det er IKKE din skyld, at du rammes af forskellige udfordringer, som gør dig trist, bange og ked af det. Men det er dit livsvilkår at gøre noget ved det, og du kan være med til at bestemme, hvor store konsekvenserne skal være fremover. Du nævner fx, at det var din ekskærestes skyld, at du tog 30 kilo på. Det er jeg ikke enig i. Det, at han behandlede dig rigtig slemt, gjorde, at du havde brug for trøst og et plaster. Dette plaster skulle have været gode samtaler med én, der kunne hjælpe dig tilbage til at tro på dig selv og anerkendelse af, at du fortjener noget bedre end ham. Det plaster, du benyttede, var mad. Det hjalp kortvarigt på tristhedsfølelsen. Men efterhånden blev det overtaget af en følelse af utilfredshed med dit udseende, hvilket måske bekræftede, at du ikke var værd at elske. Det er en negativ spiral og på ingen måde styrkende for dig og dit selvværd.
Gør noget der gør dig glad
Dine humørsvingninger er en del af dig, men du skal gå til dem mere direkte end ved hjælp af trøstespisning. Det er forskelligt, hvordan vi prøver at håndtere vores tristhed. Det bedste er at få talt om det – helst med en professionel, og dernæst at fordybe dig i ting, der gør dig glad.
Du fortæller, at du er meget optaget af indretning. Måske kunne du tilbyde dine veninder, kolleger og familier at hjælpe dem med indretning af huse, lejligheder og værelser. Komme med tips og ideer til gode og nye måder at indrette på. Det kunne måske optage din tid og dine tanker på en mere konstruktiv måde.
Dit problem kan være en fælles byrde
Grunden til, jeg ville tage både dig og din kæreste i terapi, er, fordi det påvirker ham, at du har det svært med dig selv. En kærestes vigtigste mission er at gøre sin partner glad, og hvis du har mange humørsvingninger og vil én ting den ene dag og noget andet den næste dag, kan det være meget svært for ham at være i.
Du skriver selv, at du ikke kan forstå, hvorfor han vil være sammen med dig. Hvis I ikke gør noget ved problemerne, kan dine tanker en dag blive en selvopfyldende profeti, og så må han måske give op.
Dit hjerte har brug for et plaster
Lige nu vil han faktisk gerne være sammen med dig, så jeg synes, I skal samarbejde om at få det godt BEGGE to. Han skal være med til at gå på opdagelse i, hvorfor du har det svært, og hvor det kommer fra. I denne undersøgelse vil I også komme frem til, hvad der er godt for dig, og hvordan han kan være med til at styrke dig og dit værd.
Men det allervigtigste er, at du kommer til at elske dig selv, så du behandler dig selv og din krop godt. Forstået på den måde, at når hjertet græder, er det ikke maven, der skal have et plaster (i form af mad). Nej, så er det hjertet, der skal have et plaster i form af samtale og trøst.
Jeg håber, du finder en god terapeut at tale med snart.
Mange kærlige hilsner
Anja