Hvordan kan jeg give min kæreste de nødvendige pusterum?

Vis spørgsmål

Hej adam og eva

Jeg føler virkelig, jeg gør alt forkert for tiden med alt, jeg foretager mig. Jeg har verdens dejligste kæreste, men jeg har været vant til fyre, der svarer hurtigt, inden jeg fandt ham. Jeg ved, at han skal ha lov til at have nogle pusterum, for det har han sagt til mig, og det er jeg glad for, han gør ...

Men problemet er, at nogle gange prøver jeg virkelig at ha tålmodighed, men det er bare ikke let for mig, når man har været vant til noget helt andet.

Han viser i offentlighed, at han elsker mig og kysser mig og holder mig i hånden ...

Men det er bare det med SMS og ringe, er jeg ikke så god til at styre ...

Håber I kan hjælpe mig.

Knus den nervøse pige, 24 år

SVAR:

Kære “nervøse pige”

Tak for dit brev til AdamogEva.dk. Det lyder ikke rart for dig, når du oplever ikke at kunne gøre noget rigtigt for tiden.

Jeg forstår på det, du fortæller, at du har svært ved at vente på svar fra din kæreste, når du har sendt sms til ham, eller du forsøger at ringe til ham. Også selvom han har forklaret dig, at han har brug for pusterum, og det er godt for dig at vide, at det er grunden til, du ikke straks får svar fra ham.

Følelse af at blive afvist

Måske oplever du det som afvisning af dig, hvis der går for lang tid? Det er godt, din kæreste har sagt til dig, at det ikke har noget med dig at gøre, men at pusterummet er noget, han har brug for.

Måske har du været vant til at være i kontakt hele tiden og få svar straks i dine tidligere forhold, og så kommer der måske mange tanker, når det ikke sker med ham, du har nu.

Hold fast i det, du ved

Jeg forestiller mig, at dine tanker løber af med dig, og du straks tænker det værste, når du ikke hurtigt får svar fra ham, fordi du har oplevelser med dig, som netop gør dig bekymret eller nervøs. Hvis det er sådan for dig, er det vigtigt at holde fast i det, du ved:

Du skriver, han er verdens dejligste kæreste, som i offentlighed viser, at han elsker dig (kysser, holder i hånd), og at han ærligt har fortalt dig, at han har brug for pusterum, så det er derfor, han ikke lige svarer dig.

Måske kan du også fortælle ham, hvad du har brug for, så du ikke føler dig så forkert – så han også kan tage hensyn til dig.

Du gør også noget rigtigt

Det er også vigtigt, du ser dig om og ser noget, du gør, som ikke er forkert. Så kan du holde det op imod de tanker, som fortæller dig, at du gør alting helt forkert. Ingen gør alt helt perfekt – og ingen gør alt helt forkert!

Jeg håber, du har andre venner/veninder, hvor du kan få opfyldt dit behov for at være i kontakt med sms og snak (i telefon eller live), så dit liv ikke bliver en ulidelig venten på, hvornår din kæreste er klar til at svare dig.

Og jeg ønsker for dig, at du må opleve, du er god nok, så du får det bedste ud af kærligheden.

Måske kan du få noget ud af at læse vores artikler Du er meget værd!, Kærlighed i praksis og Hvad er jeg værd?

Kærlig hilsen
Else Ø. Andersen