Hvordan kan jeg afslutte forholdet og føle mig fri?
Hejsa.
Jeg har i noget tid gået og overvejet min kærestes og mit forhold. D. 25/11 har vi været sammen i et år. Det er mit første seriøse forhold, og det længste. Det er helt nyt, men jeg føler ikke rigtig det samme mere, som i starten. Vi har ikke rigtig tid til hinanden mere, og jeg bliver mere og mere irriteret på ham, over ingenting! Jeg har ondt af ham, fordi han gør så meget for mig, han behandler mig mere end perfekt, og jeg går og er træt af forholdet!
Flere gange har jeg prøvet at sige, at jeg sådan.. Ligesom ikke rigtig ville mere, men hver gang jeg har set ham græde, har jeg fået skyldfølelse og medlidenhed.. Og så sagt, at jeg ville give det en chance.. Men fra min side, er det kun bygget op på skyldfølelse og medlidenhed.. Jeg er glad for ham, og han er uden tvivl en dejlig kæreste, men det er som om at mine følelser så småt brænder ud..
Jeg er blandt andet også vild med en af hans venner, (vi går alle 3 i klasse sammen) og nok hans ven mere end ham..:/ han interesserer mig meget mere!
Jeg har utrolig svært ved at tale med min mor om det her, da jeg er bange for, at hun bliver sur på mig.. Hun holder meget af min kæreste..
Jeg føler mig også som en fugl i et alt for lille bur.. Jeg savner at kunne "gøre, hvad der passer mig", altså skrive med andre drenge osv... Det kan jeg jo ikke rigtigt med en kæreste.
Jeg har rigtig meget brug for et råd, til hvordan jeg måske kan fortælle ham, at jeg mangler følelser eller at være lykkelig i forholdet. Jeg har rigtig meget brug for at være mig selv, og være "fri".
Anonym, 14 år

SVAR:
Kære pige på 14 år.
Jeg synes, du beskriver det rigtig fint. Du har det som en fugl i et alt for lille bur. Det må virkelig være ubehageligt.
Jeg kan ikke lade være med at tænke … Er det kæresten, der får dig til at føle dig sådan, eller er det mere de forventninger, du og han har til et kæresteforhold? Du skriver, at det hele ligesom har forandret sig med tiden – og det er nok uundgåeligt. Følelserne af forelskelse vil aftage med tiden, og det bliver mere et valg om at gøre noget godt for den anden end en følelse af, at man altid har lyst til det. Sådan er det i alle forhold.
Set med din kærestes øjne
Hvis vi forsøger at vende det hele rundt: Hvordan mon din kæreste har det? Jeg tror, at han mærker, at dine følelser har ændret sig – og du har også sagt det til ham. Derfor gør han sig ekstra umage overfor dig! Han behandler dig ”mere end perfekt” og bare det, tror jeg, irriterer dig! Jeg tror virkelig ikke, han ved, hvad han skal gøre, for at jeres forhold bliver godt igen.
Hvordan kan I løse det?
Du svarer selv på, hvad der skal ske, når du skriver, at du føler dig skyldig overfor ham og har medlidenhed. Det tror jeg bestemt heller ikke, at han ønsker, at du skal have det sådan. Og du har virkelig forsøgt at være ærlig og sige det. Det er rigtig flot! Og det må du gøre igen og igen. Han har udelukkende fortjent at få ærligt at vide, hvordan du har det. Din kæreste og du har forpligtet jer til at høre sammen det sidste års tid, og derfor fortjener I begge to, at alt det, der sårer i jeres forhold, bliver minimeret. At han viser det ved at blive ked af det, må være fordi du og I virkelig har betydet meget for ham. Jeg har ikke nogen ”opskrift” på, hvordan du siger det – andet end at du må holde fast i at forklare, hvordan du har det – være ærlig, ligesom du har forsøgt.
Forelskelse forandrer sig
Umiddelbart tænker jeg ikke, at dine manglende følelser kun har noget med din kæreste at gøre. Forelskelser vil altid aftage med tiden, og måske har det gjort dig lidt forskrækket? Derfor er du begyndt at tænke over, hvad du vil … Hvad kan få følelserne tilbage? Hvordan vil du allerhelst bruge din fritid osv.? Det er rigtig gode ting at tænke over. Måske må du bare indstille dig på, at du nok står i en lignende situation næste gang, du har en kæreste i længere tid. Det kan være en rigtig god ide at beslutte sig for, at tage en pause fra det med kærester i en periode. Og det er muligt at beslutte sig for, at man ikke vil lade sig rive med – også selvom man bliver forelsket. På den måde giver du dig selv tid til at komme dig ovenpå en svær situation.
Du kan læse mere her: Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?
”Jeg vil gerne kunne gøre, hvad der passer mig”
Du skriver, at du gerne vil gøre, som der passer dig. Eller måske nærmere gøre hvad du vil, uden at skulle tage så meget hensyn til en anden. Det vil blive lettere, hvis du ikke længere har en kæreste, men der vil altid være andre hensyn, du skal tage. Du vil gerne skrive med andre drenge osv. og hvis du starter med det, vil du stadig have et ansvar overfor de drenge, du skriver med. Det vil naturligvis ikke være på samme måde, som når man er kærester og ”har en aftale med hinanden”. Men du må ikke se livet uden kæreste, som et liv, hvor du bare kan gøre, som du vil med andres følelser.
Prøv derfor at overveje, om ikke du skal tage en pause fra alt det med drenge og kærester, når du netop har det sådan. Du er 14 år – og der er masser af tid til at udforske det senere. Det er meget tidligt at være bundet af kæresteforventninger osv. Jeg tror, du skal overveje, om du måske bare skal være lidt mere sammen med veninderne og pleje venskaberne. Du skriver, at din kærestes ven er rigtig spændende. Lige nu fokuserer du nok en del på alt det, der er svært i dit forhold, og vennen er derfor let at se som alt det, din kæreste ikke er – bare husk, at det kan være farligt at have idealbilleder af andre mennesker. Jeg tror, det er en god ide, at beslutte dig for, at han ”bare” er en ven til din kæreste – også selvom dine følelser fortæller dig noget andet. Det er sjældent lykken at lytte til følelserne, når man er i en presset situation. Læs mere om det her: Slå koldt vand i blodet.
Læs evt. også andre artikler under temaet Fra venner til kærester.
Din mors forventninger
Det er så svært, når man tror, man kommer til at skuffe dem, man holder af. Men du er alligevel nødt til at fortælle din mor det, som det er. Hvis du bliver i forholdet af de forkerte grunde, vil du nok komme til at såre din kæreste og måske begynde at behandle ham med mindre og mindre respekt. Det tror jeg bestemt heller ikke, din mor ønsker, når hun holder meget af jer begge. Der findes desværre heller ikke nogen let måde at tage den snak med din mor på! Men jeg er sikker på, at din mor vil forstå det, hvis du forsøger at forklare, at det ikke er en hurtig beslutning, og at I har forsøgt at reparere det, der var muligt. Prøv at starte med at spørge din mor, hvordan hun har set, at hans og dit forhold har forandret dig igennem det sidste år. Måske har hun set andre forandringer, end du selv har. Og ligesom du skrev til mig – prøv så at forklare hende det med fuglen i det alt for lille bur.
Kære pige på 14 år – jeg håber, du finder en vej i alt det her. Det er ikke let, når du gerne vil gøre det rigtige for alle andre og samtidig passe på dig selv.
Jeg håber, du har kunnet bruge mine tanker til lidt – ellers er du velkommen til at skrive herind igen.
De bedste hilsener
Susanne Staunstrup Ertbølle