Hvordan kan forelskelse bare forsvinde?
Hej
Jeg er en pige på 19 år. For nogle år siden havde jeg en kæreste, og efter et halvt år sammen med ham vågnede jeg en dag og havde mistet mine følelser for ham. Jeg forlod ham dog ikke, da jeg stadig elskede ham.
Det er nu nogle år siden, vi slog op.
Jeg har fundet en ny fyr, som jeg har været fuldstændig forelsket i. Jeg har været vild med ham i et par år, men jeg blev først forelsket i ham for et halvt år siden, da vi rigtigt begyndt at snakke sammen. Men han er nogle år ældre end mig og forlovet med en anden. Det tog hans følelser dog ikke særlig meget hensyn til, og for mere end en måned siden blev det fastlagt, at det skulle være mig og ham.
Jeg sidder her næsten halvanden måned senere, og han er ikke gået fra hende endnu. Men for en uge siden vågnede jeg igen op og var tom for følelser.
Jeg er klar over, at en forelskelse ikke varer evigt, men jeg er virkelig tom. Jeg føler intet. Men jeg er ulykkelig. Jeg vil så gerne have mine følelser tilbage.
Men hvordan forsvinder de bare fra den ene dag til den anden? Er det, fordi vi ikke har “plejet” vores forelskelse? Vi har jo ikke opbygget noget sammen, mens jeg har været forelsket. Er der en chance for, at jeg kan få dem tilbage, eller skulle disse ting være sket under forelskelsen? Eller er mine følelser måske rent faktisk bare forsvundet, og jeg er bare bange for at såre ham?
Jeg føler mig ekstremt nede og græder næsten hele tiden.
Hilsen C, 19 år

SVAR:
Hej med dig!
Tak for dit åbenhjertige og tankevækkende brev! Du er en pige, der er rigtig god til at lægge mærke til sammenhænge i dit eget liv!
Følelser bliver væk
Når du undrer dig over, at dine følelser “bare kan forsvinde”, lyder det næsten, som om du er vågnet op fra en drøm. Hele to gange er det sket, at dine følelser for en kæreste er blevet væk. Men denne gang er du blevet rigtig trist. Det er helt normalt, og det vil jeg skrive lidt om senere.
I dit fine brev peger du selv på et par mulige forklaringer, hvoraf den ene lyder, som om han virkelig har skuffet dig ved ikke at holde sit løfte om at forlade sin nuværende kæreste, selvom han over for dig har givet udtryk for, at det skulle være jer to. For det andet tænker du på, om I måske har forsømt at pleje jeres forhold.
Forelsket i en forlovet
Selvom du ikke virker som en pige, der bare hopper fra det ene forhold til det andet, er der alligevel et par røde lamper, der blinker, når jeg læser dit brev. Umiddelbart virker det usundt på mig, at du tillader dig selv at have følelser over for en mand, der er i et så seriøst forhold, som en forlovelse jo er. Personligt mener jeg, at det er en meget farlig kurs, som kun kan føre til sorg. Det er en “lose-lose-situation”.
Hvis hans nuværende forhold er ulykkeligt, har han brug for at finde ud af det i fred og ro uden at have en pige “til venstre hånd”, som trækker i ham. Det er rigtig vigtigt for alle parter, at det ene forhold er afklaret og afsluttet, inden et nyt forhold indledes. Ellers vil de uafsluttede følelser skabe usikkerhed og måske ødelægge det nye forhold, som du desværre har oplevet. En rimelig kurs vil være at holde sig på afstand – og hvis man har svært ved at styre sine følelser: på lang afstand – af et fast forhold. Det kræver viljestyrke, men der er den belønning med, at du undgår den hjertesorg, du nu gennemlever.
Forelskelse er som en rus
Nogle sammenligner forelskelse med en rus. Nogle gange erstattes denne tilstand af ægte kærlighed, og andre gange forsvinder den igen. Det er derfor, det er så utrolig vigtigt at bruge kærestetiden til at finde ud af, om man virkelig passer sammen og kan blive bedste-venner, eller om man bare “tripper lidt” på nogle gode – men flygtige – følelser.
Du kan læse meget mere i artiklen: Forelsket – en fantastisk følelse.
Du kan blive forelsket igen
Da du skrev til os, følte du dig ekstremt nede og græd næsten hele tiden. Mon ikke du allerede nu har fået det bedre? Selvom det er den mørke tid, håber jeg, du har nogle søde veninder, du kan hygge dig med, mens du kommer dig. Hvem ved, om ikke den helt rigtige fyr er lige rundt om hjørnet? Du skal ikke være urolig: Følelserne kommer tilbage – men være kritisk med, hvem du investerer dem i.
Mit råd til dig er altså at give dig tid til at være single og NYDE det! Der er mange gode grunde til at vente lidt med “kæresteriet”, men det vigtigste er at passe på det aller-dyrebareste, du har: Dit hjerte!
Jeg ønsker dig alt muligt godt på din vej fremover!
Venlig hilsen
Tove