Hvordan hjælpe min forelskede veninde?
Hej Adam & Evas brevkasse. Jeg har en veninde, som er forelsket i en fyr, men fyren prøver at gøre hende jaloux ved at få det til at se ud som om, at han kan li en anden. Og min veninde har sagt til ham, at hun har en kæreste. En aften sagde han så: Skulle til at tage mod til mig og spørge dig, om vi skulle være kærester, men pga. hendes ''kæreste'' kunne de jo ikke blive kærester.
Håber virkelig at I vil hjælpe mig, for jeg prøver på at bakke hende 100 procent op, og det er mig, der næsten altid plejer at kunne finde en god løsning for hende, men her kan jeg ikke, så derfor har jeg VIRKELIG brug for hjælp!!!
- mange gange tak på forhånd ;
Mig den forvirrede, 12 år

SVAR:
Kære dig den forvirrede.
Tak for dit spørgsmål til os. Det er rigtig godt, at du spørger, der hvor du ikke selv kan finde vej. Nu er det jo sådan, at vi ikke kan yde akut hjælp eller svar, så måske er der sket mere siden du skrev ind…
En god veninde
Det første jeg vil skrive til dig er, at din veninde er heldig, at have dig som ven. En der bekymrer sig om hende og hjælper hende, når hun har nogle udfordringer. Det er rigtig godt, at vi kan hjælpe hinanden. Jeg tror, at du er en rigtig god veninde.
Samtidig vil jeg også sige til dig, at din venindes udfordringer eller problemer jo netop er hendes. Du skal passe på dig selv, og ikke gøre problemerne til dine.
Det er jo ikke dig, der SKAL løse hendes problemer og dermed er det ikke dit ansvar – det skal du huske. Super fedt at du bekymrer dig om hende og hjælper hende, men ansvaret for det er ikke dit.
Forelskelse
Ja, forelskelse er somme tider noget underligt noget. Når man kan lide en anden, tør man somme tider ikke vise det. Måske fordi man er bange for at blive afvist.
Det ville jo være meget lettere, hvis din veninde bare sagde til fyren, at hun er forelsket i ham, i stedet for at ”lyve” og sige, at hun har en anden kæreste. Men måske hun er bange for at få et nej og blive afvist. Tror du, at det er det, som sker med din veninde? – Det kan du jo spørge hende om.
Du skriver ikke om fyren rent faktisk kan lide din veninde, men det ved du måske heller ikke.
Du kan læse mere om forelskelse her:
Kærlighed og forelskelse
Forelsket - en fantastisk følelse
Hvad skal du gøre
Ofte er det en, som er i din venindes situation, der skriver ind til adamogeva og fortæller, at han eller hun er forelsket i en person – og hvad skal de så gøre.
Og svaret er rigtig tit det samme. Nemlig, at hvis du vil vide med sikkerhed, om den anden kan lide dig, så er du nødt til at spørge!
Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært, fordi man lukker op for sig selv, og viser sin sårbarhed, men der er ikke rigtig nogen vej uden om. Ikke hvis man vil være helt sikker.
Så det synes jeg, du skal snakke med din veninde om. Hun skal sige det til ham, måske igennem dig, det må I finde ud af. Hvis hun ikke siger det, så finder hun jo ikke ud af, om fyren kan lide hende.
Samtidig kan I snakke sammen om, hvad der sker, hvis nu han siger nej. Det er nok det værste, der kan ske i den situation, og hvad vil hun så gøre?
Hvis I snakker om det, så kan det være nemmere at håndtere, hvis det rent faktisk sker.
Så det er altså det, jeg vil råde dig til – de to skal snakke sammen.
Og husk, at uanset hvad der sker, så er det ikke dit ansvar. Du skal bare blive ved med at være en god veninde…
Måske kunne din veninde og dig også have glæde af at læse disse artikler sammen og I kunne snakke lidt om, hvad I vil ift. det med kærester og venner.
Kærestepotentiale… eller en god ven?
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Alt det bedste til dig, kærlig hilsen Steen