Hvordan gå fra nyforelskede til kærester – step by step?

Vis spørgsmål

Først vil jeg sige tak for en rigtig god hjemmeside. Jeg har fået svar på mange ting, men jeg har dog et spørgsmål, som jeg umiddelbart ikke kan finde noget konkret svar på herinde.

Jeg er en dreng på 15 og er vild med en pige, som jeg går i klasse med. Vi har gået i klasse sammen i 3 år, og jeg har været forelsket i hende i 1 år. Problemet er bare, at jeg har aldrig gjort noget ved det, for jeg aner ikke, hvordan jeg skal "score" hende.

Hun er ikke klassens "diva" som alle drengene i klassen er ude efter, så mener (og håber) der er en okay chance. Problemet er bare, at vi nærmest aldrig har snakket sammen, og jeg aner ikke, hvordan jeg skal tage det første "step". Jeg ville aldrig bare kunne gå hen til hende og snakke med hende, og jeg vil heller aldrig kunne gå hen og invitere hende ud, selvom jeg godt ved, at man er nødt til at tage chancer, men hun skal på samme gymnasium som mig efter niende (dog ikke samme linje), så det ville være virkelig pinligt at fået et "nej" og samtidig skal omgås hende 3 år endnu.

Kan I give mig nogen konkrete bud på, hvordan vi (måske "tilfældigt") kan komme til at snakke sammen? Det skal lige siges, at vi nogenlunde skal samme vej hjem efter skole, og at jeg derfor godt kan have muligheden for "tilfældigt" at møde hende på vej hjem, men jeg aner ikke, hvad jeg skal sige til hende og snakke om, hvis det var, for jeg kender hende ikke så godt, da jeg aldrig rigtigt har snakket med hende.

Jeg frygter også, at hvis vi engang skulle komme sammen, at vi ikke vil have noget at snakke om. Jeg håber, I kan svare på mit spørgsmål, som kort sagt er: "Hvordan er det egentlig, man får en kæreste: Fra nyforelskede til kærester (step for step)."

M, 15 år

SVAR:

Kære M

Tak for dit spørgsmål, som du selv formulerer kort til sidst: “Hvordan er det egentlig man får en kæreste: Fra nyforelskede til kærester – step by step.” Først vil jeg lige sige, at nogen opskrift eller step-by-step-guide findes ikke, for det er noget, man skal lære med tiden, men jeg kan give et par forslag, som du måske kan bruge og arbejde videre med.

Første step er at lære hinanden bedre at kende

Du skriver, du er forelsket i hende, men at I aldrig rigtig har snakket sammen. Det, tænker jeg under alle omstændigheder, er første skridt: Du skal snakke med hende – finde ud af, hvem hun er og vise hende, hvem du er.

Du er blevet fascineret af den person, du oplever, ved at betragte hende, men i virkeligheden ved du ikke med sikkerhed, om du kan lide hende “indeni”. Hun kender jo heller ikke dig og alt det fantastiske, du sikkert indeholder – det skal du også vise hende.

Vis hvem du er og og spørg ind til hende

Du har jo allerede selv en idé: Fint at prøve at arrangere et “tilfældigt” møde på vej hjem fra skole. Du skriver, at du ikke aner, hvad I i så fald skulle snakke om, men jeg synes, du bare skal slappe af og være naturlig omkring det. Spørg hende til ting, som hun interesserer sig for, eller hvad hun synes om ting fra jeres fælles hverdag. Snak mindre om dig selv og spørg mere til hende. Giv det god tid. Hvis jeres første snak er lidt langsom, og I begge er lidt generte, gør det jo ikke noget; bare på den igen næste gang I mødes.

Gør noget sammen med andre

Du kan også invitere hende med til noget, som I er nogle stykker, der gør sammen; noget som du tror, I begge vil have det sjovt med. Du kunne måske også opsøge noget samarbejde i klassen omkring opgaver og projekter – det er også en fin måde at lære hinanden at kende på.

Siden kan I gøre noget bare jer to

Senere, når I kender hinanden bedre, og du føler dig mere sikker, kan du måske invitere hende ud til noget, I gør sammen bare jer to. Det behøver ikke være noget romantisk og par-agtigt. En gåtur og en is, en badmintonkamp osv. – Jeg tror, det er vigtigt, du hele tiden tænker, at du gør det for at lære hende bedre at kende og ikke for at “score”. På den måde bliver det mere naturligt for jer begge.

En dag kommer så det step, der gør sårbar

Du skriver, at du gerne vil undgå, at det bliver pinligt. Min første tanke er, at det kan du ikke undgå at risikere på et tidspunkt. Man åbner sig jo og bliver sårbar, når man viser en anden, at man er forelsket. Det er jo det absolut fantastiske ved det – du viser mod og mandshjerte ved at risikere noget! På den måde er der ingen vej uden om, så du må gøre op med dig selv, om hun er risikoen værd.

Husk at være opmærksom på undervejs, om hun synes, den ekstra opmærksomhed fra din side er behageligt. Hvis hun på nogen måde giver udtryk for, at du skal bakke lidt, så er det vigtigt, du respekterer det.

Uanset udfaldet vil jeg råde dig til at snakke med en anden, som er ældre end dig og lidt mere erfaren, og som kender dig bedre. På den måde får du en mere præcis vejledning, som passer til den, du er.

Læs også svar og artikler under temaet Fra venner til kærester

Her er nogle artikler, du måske kan bruge:
Hvad kan man skrive til en pige, man er forelsket i?
Slå koldt vand i blodet

Venlig hilsen
Benjamin