Hvordan fortælle, hvorfor jeg elsker hende?

Vis spørgsmål

Når min kæreste spørger mig, hvorfor jeg elsker hende, kan jeg ikke sætte ord på hvorfor? Hvad kan man sige?

Søren 44

SVAR:

Kære Søren

Tak for dit spørgsmål, der på en god måde viser din udfordring, som jeg gætter på er ordknaphed :-). For det er ikke mange ord, du giver til at beskrive den situation, du står i; men jeg vil alligevel forsøge at sige noget til dig ud fra dit spørgsmål. Så håber jeg, at mit svar rammer noget, som du kan bruge.

Hvorfor elsker du mig?

Det er jo egentlig et relevant spørgsmål, din kæreste stiller dig. Alle mennesker har et dybtliggende behov for at føle sig elsket og føle sig set og anerkendt. Jeg gætter på, at din kæreste stiller spørgsmålet, fordi hun måske ikke altid føler sig netop set, anerkendt og elsket, som den hun er – og derfor efterlyser hun det!

Hvad skal du svare?

Måske er du en person, som ikke er så tydelig med at vise dine følelser, og måske har du også svært ved at sætte ord på dem. Ofte handler det om at prøve at lytte mere til kroppen end til hjernen. Hvordan reagerer min krop på det og det – bliver jeg anspændt, nervøs, begynder jeg at svede, bliver jeg glad, irriteret, ked af det, vred, bobler maven af glæde osv. Alt sammen noget, der ligger i kroppen, og som skal mærkes med kroppen. Men det kan godt kræve øvelse at mærke efter, hvad kroppen fortæller…

For at komme i gang med at formulere et svar til din kæreste, så prøv at tænke tilbage på den første tid, I havde sammen, da I blev forelsket i hinanden.

Hvad var det da, du faldt for hos hende? Og prøv at tænke tilbage på, hvad det gjorde ved dig.

Var det hendes charme, hendes smil, hendes beundring af dig, hendes venlighed eller hvad var det, du faldt for – prøv at tænke tilbage og se det for dig.

Skriv det ned?

Når du har fundet frem til, hvad det var, du faldt for, så kan du prøve at skrive det ned på et stykke papir, måske bare som enkelte stikord, hvis det stadig er svært for dig at fortælle det til hende mundtligt. Det kan tit være lettere at skrive nogle ord ned end at sige dem direkte til en person. Når du så ser ordene på skrift foran dig, så kan det måske være en hjælp for dig til at fortælle det til hende.

Kærlighedssprog

Vi har som mennesker forskellige måder at opfatte kærlighed på, såkaldte kærlighedssprog. For nogle betyder det rigtig meget, at de møder anerkendende ord fra deres partner. Det er det, som gør, at de føler sig elskede.

Måske er dette lige præcis din kærestes kærlighedssprog, hvilket gør det endnu vigtigere, at du finder frem til det, som gør, at du elsker hende…

Du kan læse mere om kommunikation og kærlighedssprog her:

Kærlighed i praksis

Jeg håber, du kan komme lidt videre ved at følge mit svar. Måske kan du læse svaret sammen med din kæreste, så kan hun jo bekræfte eller afkræfte de ting, som jeg har gættet mig frem til.

Samtidig vil hun kunne støtte dig i processen.

Har du brug for mere, så er du altid velkommen til at skrive ind igen.

Kærlig hilsen Steen