Hvordan foregår en gynækologisk undersøgelse?

Vis spørgsmål

Hej :)

Har læst en hel masse om gynækologiske undersøgelser her på siden og ja, bare generelt nettet, og er virkelig blevet i tvivl, om jeg bør få foretaget min. Har nemlig fået en tid til det ...

Jeg har læst, at lægen stikker to fingre op i en – dette kan ikke engang jeg gøre på mig selv, det gør sådan virkelig niller naller – kan ikke engang få en tampon op. Det skal nok lige siges, at jeg er jomfru.

Har så overvejet at spørge min meget gode ven, om han evt. kunne tage min mødom – er virkelig nødt til at få den undersøgelse, men er mega bange for, at jeg ikke kan.

Derudover læste jeg også, at de mærker/presser en på den nederste del af maven – gør det ondt?

For hver gang folk bare rører mig der, så gør det helt enormt ondt, så er sådan virkelig bange. Er også ret bange for alle de der ting, man får op, og hvad lægen mon vil tænke – om man skal barbere sig eller ej, osv osv ...

Håber I vil svare på mine spørgsmål.

Knus, J, 16 år

SVAR:

Kære J

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Jeg er ikke læge, men jeg har selv fået foretaget gynækologiske undersøgelser en del gange, så jeg vil gerne dele ud af mine erfaringer.

Sådan foregår undersøgelsen

I leksikonartiklen gynækologi kan du læse om, hvad en gynækologisk undersøgelse er og se svar til andre, som har frygtet en sådan undersøgelse. Især vil jeg anbefale svaret Muslim og jomfru – hvordan foregår en gynækologisk undersøgelse?
Som du kan se i det svar, tager lægen hensyn til, at du er jomfru, så hun ikke bruger de samme instrumenter som på en kvinde, der har født og dermed har mere plads i skedeåbningen. Lægen stikker ikke nødvendigvis to fingre op – hun mærker efter, hvad der er plads til og vil gøre det så blidt som muligt, så det ikke gør ondt på dig.

Det er ikke nødvendigt, at du barberer dig forneden – lægen kan sagtens se, hvad hun skal alligevel.

Lægen har foretaget sådan nogle undersøgelser masser af gange, så hun tænker ikke specielt over, hvordan lige præcis du ser ud. Hun hæfter sig kun ved det, hvis der er noget galt. Og i øvrigt ser vi allesammen forskellige ud – også i vores kønsorganer.

Ved en underlivsundersøgelse trykker lægen forsigtigt nederst på maven for at mærke, hvor stor din livmoder er og for at undersøge, om der er smerter, som kan tyde på, der er noget galt. Hvis du allerede har smerter der, som du beskriver, vil jeg sige, det er en rigtig god grund til at få foretaget undersøgelsen, så det kan blive klart, om der er noget, som ikke er i orden. Igen vil lægen gøre alt for, at det skal være så lidt ubehageligt for dig som overhovedet muligt.

Din “mødom”

Mht. din idé om at få din meget gode ven til at tage din mødom vil jeg sige: Lad endelig være med det! Når du ved, du er noget stram i skedeåbningen, kan dit første samleje komme til at gøre lidt ondt, da det, man i gamle dage kaldte “jomfruhinden”, hos dig kan være ekstra stram. Og det vil naturligvis gøre ondt og bløde lidt, når den går i stykker. I dag kaldes det kønskransen, da det ikke er en hinde, som dækker hele skedeåbningen men derimod en lille slimhindefold, som sidder et par cm inde i skeden.

Sex er et kærlighedssprog

Du kan nemt risikere, at du får en temmelig træls oplevelse med dit første samleje, hvis du kun gør det for at “få taget mødommen”, som du skriver. Både fordi det kan gøre ondt, og fordi samleje er det mest intime, du kan dele med et andet menneske. Det er ikke bare gymnastik eller en fysisk øvelse men noget, der kræver ro, tillid og tryghed for at blive godt. Og en tidlig dårlig oplevelse med samleje kan nemt give dig problemer med at få nydelse ved sex senere hen.

På AdamogEva.dk er vi overbevist om, at Gud i Bibelen har givet vejledning for det bedste liv, når han anbefaler os at vente med sex, til vi har forpligtet os på hinanden ved at blive gift. I den ramme kan vi sammen gå på opdagelse i hinandens kroppe og have resten af livet til at hjælpe hinanden med at slappe af og blive trygge, så sex bliver det gode og intime kærlighedssprog mellem to elskende, det er ment til at være.

Du kan læse mere om fordele ved at vente med sex i vores artikler
10 gode grunde til at vente med sex
Værd at vente på
Sex og følelser

Snak med nogen

Til slut vil jeg gentage min opfordring til dig om at få foretaget den gynækologiske undersøgelse, du har tid til – ikke mindst så du kan få afklaret, om dine smerter i maven betyder noget. Og tal med din mor eller evt. en anden voksen kvinde, du har tillid til, om alle dine bekymringer for undersøgelsen. De har selv prøvet det og kan forhåbentlig berolige dig lidt. Du må også gerne tage en med ind til undersøgelsen, hvis du føler, det vil gøre dig mere tryg, og du bedre kan slappe af. Og så er det i øvrigt en god idé at fortælle lægen om din frygt for undersøgelsen, så hun ved det og kan gøre det bedst muligt for dig og hele tiden forklare, hvad hun gør.

Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, du vil skrive igen, hvis du har flere spørgsmål eller ikke synes, jeg svarede på det, du spurgte om.

De bedste hilsner
Vibeke