Hvordan finder jeg ud af, om min drømmepige kan lide mig?
Hej
Jeg er 16 år og har lige haft sidste skoledag i 9. klasse. Det er derfor ved at være sidste chance for at gøre noget, så jeg spørger jer til råds.
Der er en pige, som jeg haft et godt øje til, som går i min klasse. Jeg vil næsten gå så langt som at sige, at hun er drømmepigen. Jeg føler også, at vi har meget tilfælles som for eksempel personlighed og værdier.
Problemet er, at hun er meget indadvendt, og hun er derfor meget svær at komme ind til. Hun er heller ikke meget på sociale medier. Jeg har skrevet med hende et par gange, men det er stort set altid endt op i korte samtaler med ja/nej svar. Når jeg prøver at snakke med hende i skolen, bliver det altid noget akavet noget, hvor jeg føler, at jeg snakker alt for meget.
Hun har endnu ikke givet noget klart tegn, hverken på at hun er interesseret eller afvisende. Jeg har snakket med hendes veninder, og de siger også, at hun er meget svær at læse nogle gange.
Et andet problem er, at jeg selv er meget indadvendt. Jeg har ofte overvejet at skrive til hende, men ender tit med, at jeg tænker for mange mulige scenarier igennem, som ødelægger det hele, og jeg får derfor ikke skrevet til hende. Burde jeg lade være med at overtænke og analysere så meget, og bare tage chancen og skrive 'Hej'? Jeg har altid været bange for, hvad hun ville tænke. Vi har jo ikke snakket så meget sammen, og så skriver man lige pludselig til hende.
Jeg er meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre, men jeg har sådan et brændende ønske om at snakke mere med hende, inden hun tager på efterskole og muligvis glemmer mig. Jeg har også overvejet at spørge hende, om hun havde lyst til at lave noget sammen engang, men jeg er bange for, at hun synes, det er mærkeligt, at jeg lige pludselig spørger om sådan noget.
Jeg vil bare helst ikke fortryde, at jeg ikke gjorde noget.
N, 16 år

SVAR:
Kære N
Tak for din fine beskrivelse af det dilemma, du står i. Du beskriver fint de modsatrettede følelser, som vi faktisk får en del spørgsmål om. Skal jeg spørge hende/ham, og hvad skal jeg sige? Så du er langt fra alene med de overvejelser, du går med.
Du kan finde andres spørgsmål og svar på hjemmesiden, for eksempel dem her:
Kan han lide mig? Skal jeg spørge min veninde?
Tæt på et forhold, men stopper snart i skolen. Hvad gør vi?
Forelsket og svært ved at snakke med hende - hvad gør jeg?
Jeg kan selvfølgelig ikke skrive præcis, hvad du skal gøre, for at det må lykkes for dig, men jeg vil dele nogle tanker og overvejelser med dig.
Den, der spørger, kommer videre
Jeg kan godt forstå, du synes, det kan være svært at skulle spørge hende, om der er noget imellem jer, eller bare spørge, om I skal lave noget sammen. Du beskriver, at I ikke har talt eller skrevet så meget sammen, så det kan virke underligt at spørge. Men hvis du virkelig gerne vil vide, hvad hun føler og tænker, så er du nødt til at snakke med hende og spørge! Så enkelt er det faktisk.
Jeg ved godt, at det indebærer en risiko for afvisning, men som du selv skriver, vil du helst ikke fortryde, at du ikke gjorde noget. En afvisning gør ondt og kan tage tid at komme over, men så ved du i det mindste, hvad hun tænker.
Spørg, om I kan mødes. Snak om ufarlige ting til at begynde med, fortæl hende, hvad du tænker om hende og jer. Og spørg hende så, hvad hun tænker i forhold til det. Skal I være venner, efter hun er taget på efterskole – eller måske mere end det?
Det er langt bedre at tale med hende, end tale om hende med veninderne.
Det kan være svært at være kærester på afstand
Jeg vil også fortælle dig, at et forhold, hvor I ikke ser hinanden ret meget, kan være svært at bevare gennem længere tid, fordi I oplever forskellige ting og engagerer jer, der hvor I er. Det, synes jeg også, du skal have med i dine overvejelser.
Jeg håber, dette giver dig styrke til at få snakket med hende.
Alt det bedste til dig, Steen