Hvordan finder jeg en at elske?

Vis spørgsmål

Kære adamogeva.

Jeg er en 17-årig kristen pige, som går på efterskole.

Jeg har aldrig haft en kæreste, selvom jeg gerne ville. Jeg har før været forelsket, men der er aldrig sket noget med nogen af dem. Jeg har før prøvet at holde i hånden og sidde meget tæt med drenge (men aldrig kysset en, da jeg vil vente til det er ægte), bare ligesom for at håbe, at jeg ville blive forelsket i dem, for så ville det jo være så nemt – hvis de også elskede mig tilbage?

Jeg er så forvirret – det er, som om jeg kun forelsker mig i dem, jeg aldrig vil kunne få ... Jeg savner en at elske, og jeg beder ofte til Gud om at hjælpe mig med at finde den rigtige. Jeg ved ikke, om det er noget, I kan hjælpe mig med, men jeg ville bare så gerne høre jeres mening. Bør jeg tage flere chancer? Eller?

Kærlig hilsen L, 17 år

SVAR:

Kære L

Én at elske

Du skriver, at du savner én at elske og vel også én, der elsker dig? Du er 17 år, og mange af dine veninder begynder sikkert at få kærester. Når det så ikke lige sker for dig, selvom du virkelig ønsker det, kan det være rigtig svært. Gør jeg noget forkert? Finder jeg nogensinde én, som jeg vil være sammen med, og som også vil være sammen med mig? Jeg fornemmer, det er den slags spørgmål, der trænger sig på hos dig.

Is i maven

Du deler allerede dine ønsker og frustrationer med Gud, og det er helt rigtigt at gøre. Du spørger om vores mening om din situation, og til det vil mit bedste råd være tålmodighed. Det lyder helt vildt kedeligt, men jeg tror ikke på, at der findes smarte strategier eller mirakelkure, når det kommer til den slags. Prøv i stedet at være dig selv, og fortsæt med at værne om dine grænser.
Det er ikke sikkert, din store kærlighed findes på efterskolen. Måske dukker han op, når du kommer hjem og skal starte på ungdomsuddannelse eller lignende. Indtil han dukker op, må du så nyde de andre relationer, du er i. Brug din energi på veninderne og familien. Der er også masser af kærlighed at give og få her.

Jeg ved godt, det ikke var noget færdigt svar på dit spørgsmål, men jeg håber alligevel, du kan bruge det til noget.

I øvrigt vil jeg anbefale dig at læse lidt under vores tema At finde den rigtige. Her kan du finde spørgsmål og svar til andre, der har nogle af de samme tanker som dig.

Held og lykke med kærligheden!

Johanne