Hvordan finde ud af om forelskelsen er gengældt?
Hej. Jeg er en pige på 17. Jeg ”mødte” den her fyr i min klasse, som jeg efter lidt tid forelskede mig i. Vi var så begge med til en scorefest på vores skole, hvor han og jeg endte med at snave og kysse det meste af slutningen af festen, derefter tog vi ned i byen, hvor det forsatte.
Jeg ved med sikkerhed, at jeg er forelsket. Fsk ting gør, at det ofte er akavet mellem os og alligevel oplever jeg, han viser mig en speciel interesse. Ved ikke om forelskelsen er gengældt. Jeg synes det virker forkert, hvis det er mig der skal spørge. Så hvad kan jeg gøre for at hjælpe det lidt på vej?
Pigen på den lyserøde sky.
(forkortet af red.)

SVAR:
Kære dig på den lyserøde sky
Jeg tror også, du er forelsket!
Allerførst mange tak for din henvendelse. Det er super, at du søger et råd, og jeg håber også, det kan være med til at hjælpe andre, der måske har det lidt på samme måde som dig – så tak fordi du har skrevet til os!
Du skriver, at du med sikkerhed er forelsket i ”ham”. Det tror jeg du har ret i. Du nævner flere ting, der viser tegn på forelskelse; det kildrer i din mave, når du tænker på ham, du drømmer om ham, du kan svæve på en lyserød sky, men også føle dig næsten deprimeret, fordi du ikke ved ,om følelserne er gengældt – så tillykke med din forelskelse :-)
Læs mere om kærlighed og forelskelse her:
Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Kærlighed og forelskelse
Et nej kan være bedre end at gå i usikkerhed
Forelskelse er en fantastisk ting, men det kan også være noget af det mest uudholdelige, når man ikke ved, om det er gengældt. Du nævner flere ting, der kunne virke, som om han også kan lide dig. Du nævner, at I ikke helt på samme måde som tidligere kan tale sammen, og at det nogle gange godt kan virke lidt akavet. Du føler ”han” har en interesse i dig, og det du siger, og at han kigger meget på dig.
Vi ved ikke, hvordan han har det. Nogle gange kan man ønske den anden også er forelsket i én så meget, at man begynder at se ting, der faktisk slet ikke er. Du lægger mere og mere mærke til, at han stirrer på dig, at han er blevet mere genert overfor dig, og at han søger din opmærksomhed. Det kan sagtens være, at han har samme følelser overfor dig, som du har overfor ham, men jeg tror, det er vigtigt at være opmærksom på, at det også kan være ting, du ser, fordi det er noget, du gerne vil have. Du nævner da også, at du er i tvivl, om forelskelsen er gengældt, og at det hele foregår op i dit hoved.
At snave og kysse er ret intimt og ikke bare harmløst
Du skriver, at I til en fest endte med at snave og kysse. Selv om det umiddelbart kan virke meget harmløst at kysse med en fyr, man kender lidt, så tror jeg, det har en stor betydning. At være sammen på den måde er ret intimt og kan være med til at skabe nogle stærke følelser og længsler i os.
Du er efter lange overvejelser nået frem til, at du i hvert fald er forelsket i ham. Og som jeg læser det, så er det ikke kun tale om en lyst til bare at kysse med ham, men at han faktisk bliver din kæreste, og at det, I har sammen, er ægte.
Tag selv initiativet
Du er i tvivl om, hvor I står i forhold til hinanden, og du synes, det virker forkert, hvis det er dig, der skriver til eller kontakter ham først.
Mit råd til dig er dog alligevel at tage det første skridt. Prøv at se om I ikke kan få en lejlighed til at tale sammen. Det kunne være på vej hjem fra skole. Hvis han har samme følelser for dig, men også er i tvivl, om det bliver gengældt, så kan det også være utrolig svært for ham at tage det første skridt. Det at gå rundt i uvished kan være enormt nedbrydende. At få vished kan blive en stor befrielse.
Hvis det viser sig, at din forelskelse ikke er gengældt, kan det være, du kan hente hjælp i vores andre svar. Hvis du ikke har fået nok svar, skal du være velkommen til at skrive igen!
Mvh. Thea