Hvordan får jeg talt med min mor om P-piller?
Hej Adam og Eva. Min kæreste og jeg har været sammen i næsten 9 måneder. Vi har sex regelmæssigt, og vi har snakket om, at jeg skulle begynde at tage p-piller.
Dette vil jeg rigtig gerne, men ved ikke hvordan jeg skal snakke med min mor om det? Vi har aldrig rigtig talt om sådanne ting, og jeg ved ikke, om hun ved at min kæreste og jeg har sex.
Har I nogle forslag eller ideer til, hvordan jeg kan starte samtalen med min mor, og hvordan jeg kan snakke med hende om det?
På forhånd tak for hjælpen.
S, 16 år

SVAR:
Hej S
Tak for dit spørgsmål til A og E. Det er godt at få sat ord på det, der fylder, og som man går og spekulerer på. Jeg vil forsøge at svare efter bedste evne.
Ved mere end du tror
Jeg synes, det er rigtig positivt, at du gerne vil involvere din mor i dit liv. Ja, det er svært at tale om sådanne ting med sin mor, også når du ikke har talt med hende om det før. Måske ved din mor mere, end du tror – det gør de ofte de mødre :-)
Sig det lige ud
Jeg tror ikke, der er så mange måder at sige tingene på. Jeg tror bare, det er at springe ud i det og sige det til din mor, som det er. Det kan være en god ide at forberede hende på, at der er noget, du gerne vil tale med hende om. Så kan du jo spørge, hvornår hun har tid og om hun har lyst til at drikke en kop the med dig en eftermiddag. Så kan du i ro og mag fortælle din mor om jeres planer.
Godt at tage ansvar
Jeg kan godt forstå, at du og din kæreste gerne vil bruge fast prævention. Det er godt, I er ansvarlige ifht. uønsket graviditet. Jeg ved ikke, hvem I har talt med for at blive klare på hvilken præventionsform, I tænker at bruge. Men det er vigtigt, at I taler med en læge eller sygeplejerske, om det er den rigtige beslutning. .
Selvom de fleste p-piller er meget afprøvede, er det jo hormoner, kroppen udsættes for. P-piller beskytter heller ikke mod kønssygdomme og aids. Endelig er der ingen præventionsform, der er 100 % sikker. Det kan du læse mere om i vores tema om prævention.
En lille udfordring
Nu er jeg nok noget provokerende: Der er et alternativ til p-piller mod uønsket graviditet, det er at lade være med at gå i seng sammen. Jeg kan så godt forstå ,at I har lyst, og at det føles naturligt, når I har været kærester så længe. Det er så meget oppe i tiden at gå i seng sammen, når vi har lyst. Men der er noget godt og sundt i at vente på hinanden også længere tid, end man lige havde tænkt. I er meget unge, og det er svært at vide, om det lige skal være jer for resten af livet. At dele noget så intimt med et andet menneske er at udlevere sig selv, og det koster mere, end man skulle tro.
Tag denne udfordring i bedste mening. Det er nogle gange sundt at vende det hele på hovedet og tænke helt andre tanker om det, man troede, var så selvfølgeligt.
Læs evt. også lidt mere om sex og kæresteforhold her på siden. Her er nogle forslag:
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Sex og følelser
Vejen til god sex
Værd at vente på
Jeg håber, mit svar giver lidt mening for dig.
Kærlig hilsen
Marianne