Hvordan får jeg min selvtillid tilbage?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg har ingen selvtillid mere. Havde en kæreste, og vi gik fra hinanden. Mig og min selvtillid gik også fra hinanden. Hvad skal jeg gøre for at få den tilbage?

Hjælp mig, tak!

T, 12 år

SVAR:

Kære T

Tak for dit spørgsmål. Det gør mig ondt for dig, det du har oplevet.

Du spørger helt konkret om, hvad du skal gøre for at få din selvtillid tilbage, som du skriver, du mistede, da du og din tidligere kæreste slog op.

Selvtillid

Selvtillid handler om det, man er god til. Man kan styrke sin selvtillid, når man opdager, at man faktisk godt kan et eller andet. Du kan være god til at spille fodbold, være god til matematik, spille wii eller counter-strike eller noget helt andet. Det er de små og store succesoplevelser, man får, der styrker selvtilliden.

Man kan sige, at selvtilliden er det ydre skelet eller stativ, som holder en oppe.

Så for at styrke din selvtillid, skal du fokusere på noget af det, som du er god til og huske at bemærke de sejre, du får. Det er ok at tænke – eller sige højt: “YES, jeg gjorde det!” om et eller andet.

Hvis du har svært ved selv at se, hvad du er god til, kan du evt. spørge dine kammerater eller dine forældre. De vil helt sikkert kunne fortælle dig nogle ting. Måske også noget, som du ikke lige selv tænker over.

Selvværd

Men jeg tænker, at det, du oplever, måske i virkeligheden mere er et lavt selvværd lige nu efter jeres brud.

Hvor selvtilliden er det ydre, som jeg er god til, handler selvværdet mere om det indre, og hvordan man har det med sig selv, og om man føler sig elsket og ikke om, hvad man præsterer eller er god til.

At føle sig elsket af et andet menneske er en helt grundlæggende følelse for alle mennesker. Vi har brug for at vide, at der er nogen, der kan lide os, at der er nogen, der elsker os. I de første år og tit helt op i teenageårene er det mor og far, vi hænger den her følelse på. Senere bliver det mere venner og veninder og kærester og ægtefælle, følelsen hænger sammen med.

Nu ved jeg ikke, hvor længe du og din tidligere kæreste var sammen, men måske sidder du her efter bruddet med en følelse af, at der ikke er nogen, der kan lide dig og ikke nogen, der elsker dig. For at styrke selvværdet hos dig vil jeg opfordre dig til at bruge tid sammen med dine venner af begge køn, så du på den måde ser, at der er nogen, der gider dig, nogen der gerne vil være sammen med dig.

Det kan godt tage lang tid at komme over bruddet med en, som man var tæt på, men det vil helt sikkert hjælpe dig at fokusere mere på vennerne.

Jeg har fundet nogle artikler om selvtillid og selvværd, som jeg synes, du skal læse:
Hvad er jeg værd?
Hvem er jeg?

Læs også dette svar:
Hvordan takler vi på 11-12 år de store følelser?

Jeg håber, du finder svar på dit spørgsmål i det, som jeg har skrevet til dig. Ellers skriv igen, hvis der er noget, du gerne vil have uddybet.

Alt det bedste til dig, det er du værd!

Kærlig hilsen
Steen