Hvordan får jeg min kæreste tilbage igen?
Hej adam og eva. Jeg er en 14 årig dreng, som havde en kæreste på 13. Ja... Hun og jeg var ALTID sammen næsten... Og vi elskede hinanden.
På et tidspunkt blev det bare for meget for mig... For på et tidspunkt følte jeg, jeg var blevet lidt træt af hende. Og jeg fortalte hende, om vi ikke kunne holde en pause. Og så begyndte hun at græde, og jeg sagde til hende, at det bare kunne være et par måneder... Så svarede hun mig ikke rigtigt og så gik vi ligsom hvert til sit. og en måned efter, kommer hun så sammen med sin bedste ven. Og jeg er klar til at genoptage forholdet, men nu har hun en ny.
Og nu savner jeg hende virkelig, og hun skriver alle steder på facebook, at hun ELSKER ham.
Og så ville jeg bare høre, hvad jeg kan gøre, for at få hende tilbage?
Hilsen M, 14

SVAR:
Kære M
Det må være rigtig hårdt for dig at læse på facebook, at din x-kæreste skriver, at hun elsker en anden. Nu er du klar til at genoptage forholdet, men det er hun ikke, for hun er i et andet forhold.
Kan du få hende tilbage?
Din x-kæreste har fået en ny kæreste og er derfor ikke ledig. Derfor tænker jeg, at der ikke er så meget at gøre. Da du slog op med hende, fortalte du hende, at du tænkte det som en pause. Derfor må hun have været klar over, at du ikke nødvendigvis var færdig med hende. Alligevel har hun fået en ny kæreste og altså ikke ventet på dig. Hun har taget et valg, som er rigtig svært for dig lige nu. Men et valg du må respektere.
Lad ikke livet gå i stå ved at vente forgæves på hende.
Du kan vælge at vente på, at de slår op og så melde dig på banen, HVIS de en dag slår op. Men jeg tænker ikke, at det vil være nogen god idé, for på den måde går dit liv i stå, og du kommer måske i en forgæves venteposition. I stedet vil jeg opfordre dig til at leve dit eget liv og hygge dig med venner og veninder.
Det er godt at have gode venskaber - læs mere om det her:
Pigevenner og drengevenner
Gode venner
Hold fast i din selvstændighed
Når jeg læser dit spørgsmål, oplever jeg, at du er rigtig god til at sætte ord på din situation, og at du er meget bevidst om, hvad der skete mellem jer – altså bevidst om, hvorfor du ikke kunne være i jeres forhold mere. Selvom du står i en svær situation lige nu, så tænker jeg, at det var godt, at du mærkede efter, hvordan du havde det, da I var kærester og at du fik fortalt, at du trængte til en pause.
Du oplevede, at du blev lidt træt af hende – sandsynligvis fordi I næsten hele tiden var sammen. Måske opdagede du netop, at man som kærester også kan være for tætte. At det kan være ødelæggende for forholdet, hvis der ikke er plads til indput andre steder fra, og hvis andre venner og veninder bliver skubbet for meget væk. Du oplevede måske, at det blev lidt for indelukket - at du også trængte til at leve dit eget liv? Tag det med dig, når du igen kommer i et kæresteforhold.
Jeg ønsker dig det bedste.
Kærlig hilsen
Lene Esmarch