Hvordan får jeg min ekskæreste tilbage??
Jeg er en dreng på 17, og jeg har lige mistet min kæreste for 5 dage siden. Min ex og jeg havde været sammen i 16 måneder og var begyndt at skændes mere i løbet af den sidste halvanden måned.
Fire dage, inden min kæreste slår op med mig, har vi en diskussion. Hun har været til klassefest, (har fået noget at drikke), og kommer hjem og vil have sex. Jeg lå og sov, da hun begynder at kysse mig, til jeg vågner. Hun bliver ved i et stykke tid, imens jeg bliver ved med at sige stop. Det ender med, vi har et skænderi til langt ud på natten (hun nåede dog at blive ædru). Vi har det her skænderi og ender med, vi bliver begge gode igen, og giver konstruktivt kritik til hinanden, om hvad vi skal gøre for ikke at blive uvenner hele tiden. Det ender så med, vi har sex næste morgen, og har det som om skænderiet aldrig var fundet sted.
Næste dag igen prøver jeg at lægge op til sex, men får et nej, ligesom jeg gav to dage tidligere. Det ender med, at min kæreste bliver sur, og vender sig om og falder i søvn. To dage efter ringer hun til mig og siger, hun ikke kan mere. Hun kan ikke holde skænderierne ud, når vi bor i hver sin ende af landet og ser hinanden sjældent. Hun siger bl.a., hun ikke vil mere, fordi hun også har brug for at være ung og ikke føle sig bundet til en masse. Jeg prøver desperat at overtale hende til ikke at gå. Dog uden held.
Dagen efter skriver jeg lange beskeder til hende, at hun ikke skal gå fra mig, og alle vores skænderier nok skal stoppe. Hun er meget beslutsom og holder fast i sin mening/valg.
Nu fem dage efter, skriver vi om, hvordan vi skal aflevere ting frem og tilbage. Jeg føler det ene øjeblik, jeg vil komme over hende, og så det næste øjeblik fortryder jeg.
Hvordan kan jeg få hende tilbage, uden at jeg skal ''tvinge'' hende til at give os/mig en chance mere, da jeg ikke er klar til at give slip på min elskede??
HJÆLP MIG HURTIGT!!
- Tak
N, 17 år

SVAR:
Kære N
Du har mistet din kæreste ved, at hun har slået op med dig. Det gør ondt, og det er smertefuldt at blive forladt. Så naturligvis vil du gerne have hjælp hurtigt; sådan afslutter du dit brev, og lige inden spørger du om, hvordan du kan få din eks. tilbage uden tvang.
Kærlighed kan ikke tvinges frem
Kærlighed er en gave som ikke kan tages, kun gives, så tvinge hende tilbage kan du ikke, og det vil du heller ikke. Du har forsøgt at overtale hende, men hun vil være fri, ung og ikke bundet, og hun holder fast i sin beslutning /valg. Det lyder, som om du er nødt til at acceptere det, selvom det er svært.
Hun har besluttet sig og du må give slip
I er også ved at aftale, hvordan I afleverer hinandens ting tilbage. Så jeg tænker, hun har truffet sit valg og holder ved det. Du har forsøgt at overtale hende til at blive – uden held – så jeg tænker, du må acceptere hendes valg. Hvordan kommer du så videre?
Gem på de gode erfaringer og minder
Du oplever at svinge mellem tanken om, at du nok skal komme over hende, og at du ikke kan leve uden hende. Det er helt naturligt. Du er ved at bearbejde og forlige dig med, at hun er gået fra dig.
I har givet hinanden konstruktiv kritik efter diskussioner/skænderier – det er godt gået.
Det er en god erfaring, du har gjort dig, at uvenskab/uenighed/skænderier kan vendes ved samtale, så der bliver en positiv stemning – det må du tage med dig videre i dit liv.
I har haft en god tid sammen – glæd dig ved de minder og oplevelser, I har haft sammen i de 16 måneder, I var kærester. Kærestetid er en prøvetid på, om forholdet er levedygtigt; om det er den eneste ene, som du skal leve resten af dit liv sammen med.
Lær af egne og andres erfaringer
Mange andre oplever, at et forhold ophører. Det er ingen trøst, men jeg vil opfordre dig til at læse disse artikler. Jeg tror, du vil kunne finde meget hjælp i dem:
Den eneste ene
Konflikter i parforholdet
At flytte sammen
Kærlighed i praksis
Den nødvendige tilgivelse
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Jalousi og kærestesorg
Jeg ønsker dig et godt liv.
Kærlig hilsen
Birgit Rahbek