Hvordan får jeg ham til at se mig som kærestepotentiale?

Vis spørgsmål

Jeg har i lidt under et år kendt en super sød fyr, som er kristen og har alle de rigtige prioriteter og er så perfekt, som man kan være. Lad os kalde ham Dennis.

I de første måneder jeg kendte fyren, var jeg sammen med en anden. Han var også sød, men han var ikke nok kristen og prioriterede ikke vores forhold særlig meget ... Det var mest mig, der holdt os på sporet. Efter et par måneder valgte jeg at tage mod til mig og slog op med fyren. Vi er dog gode venner den dag i dag, men ser ikke hinanden privat.

Men tilbage til Dennis. Han er blevet en rigtig god ven, men bestemt også en jeg rigtig gerne vil være sammen med. Jeg har prøvet at vise min interesse og givet ham en hel del komplimenter. Han har også været hjemme ved mig – hvor vi sad og snakkede og hyggede os sammen. Den dag sad vi også utrolig tæt – der var også meget kropskontakt, og vi lo og grinte en masse sammen – alt i alt en dejlig dag. Men vi har også deltaget til en masse andre arrangementer sammen.

Efter et par måneder, hvor jeg havde tænkt på Dennis, valgte jeg at fortælle ham om mine følelser – det var svært og krævede virkelig en masse mod fra min side at gøre. Men jeg gjorde det! Jeg snakkede med ham på enehånd, uden der var andre i nærheden. Jeg fortalte ham, hvad og hvordan jeg følte for ham. Det var desværre ikke gengældt, da han havde noget kørende med en anden pige. Han havde aldrig nævnt før, at han var interesseret i en pige, så jeg blev lidt overrasket, men kunne selvfølgelig ikke ændre på, at tingene var som de var. Jeg har dog stadig en masse følelser for ham og han giver stadig en masse komplimenter og er en utrolig sød fyr.

Mit spørgsmål er: Hvordan får jeg ham til at se mig som kærestepotentiale? Hvad skal jeg gøre med de følelser, jeg bærer for ham? Hvordan skal jeg finde ud af, om det bliver noget med hende den anden pige – uden at virke, som om jeg snager?

Mine forældre og jeg er enige om, at Dennis vil være super god for mig – men jeg har heller ikke lyst til at vente på ham, hvis han ikke kommer til at se mig som en potentiel kæreste. Hvordan skal jeg forholde mig til alt det her?

PS. Han afviste mig på den allersødeste måde, man kan gøre det på, og han respekterede mig virkelig meget for at sige det og var med på, at vi kunne forblive virkelig gode venner.

Pige, 19 år

SVAR:

Kære 19-årige

Du fortæller, at du har kendt din ven i et års tid, og at I har et godt venskab, hvor I både mødes til nogle fælles arrangementer og kan have det rart og godt med hinanden, hvor der ikke er andre tilstede.

Er du kærestepotentiale?

For dig udviklede det sig i en retning, hvor du fortalte ham om dine følelser for ham – som dog ikke var gengældt fra hans side. Det er godt at høre, du oplevede, at han afviste dig på en sød og respektfuld måde. Alligevel håber du på, at jeres venskab kan udvikle sig til et kæresteforhold og spørger, hvordan du får ham til at se dig som kærestepotentiale.

Det kan du ikke! Du kan ikke på en kunstig måde få ham til at se noget i dig, som han ikke allerede har set. Det er ikke en leg, en rolle eller et skuespil – det er noget meget større. Det handler om at være sig selv, at vove at være den du er – at stå ved sig selv og at modnes som menneske, ved fx at kende egne gode og mindre gode sider og vokse i egen identitet.

Kend dig selv

Jeg tænker, du først må kende dig selv. Hvem er du? Du har givet din vurdering af ”Dennis”, men hvem er du selv? Er du den, der vurderer andre – siger pæne ting (måske for at opnå noget bestemt) og smigrer, uden du nødvendigvis mener de ord, du sender ud? Hvis du viser interesse for ham “fordi det kan han nok godt lide” – og ikke fordi du har en ærlig interesse i hans liv – så stop!

Ægte kærlighed handler også om, at du ved hvem du selv er. “Hvordan kan du lide dit æg?” Elsker du det blødkogt, hårdkogt, spejlæg eller røræg, hvis du bliver spurgt – eller siger du: “Hvis du elsker det blødkogt, så gør jeg også – for din smag er vigtigere end min – bedre end min?” Vil du tilpasse dig din ven, for at han skal blive din kæreste? Det er ikke kærlighed.

Er han fx til camping og udeliv – og du hader at få jord under neglene – vil du så følge ham for at glæde ham, selv om du selv hader det? Det er eksempler – fortsæt selv på livets mange områder.

Læs mere i vores artikler Den eneste ene, Slå koldt vand i blodet og Ridderen på den hvide hest.

Ingen er perfekt

Du beskriver din ven som perfekt med alle de rigtige prioriteter. Ingen er perfekt eller har altid de rigtige prioriteter. Og hvad med dine egne?

Når du og dine forældre er enige om, at han vil være super god for dig – og du i næste sætning skriver, at du ikke vil vente på ham, hvis han ikke ser noget kærestepotentiale i dig – så bliver jeg forvirret. Er det kærlighed? Han giver dig en masse komplimenter, og det er dejligt for dig – men er det kærlighed?

I forhold til det, Dennis har fortalt dig om hans interesse i en anden pige: Du hverken kan eller skal finde ud af, hvad hans forhold er til den anden pige – det kommer simpelthen ikke dig ved.

Vent og se

Du må vente og se – tåle dine egne ikke gengældte følelser – og leve dit liv. Du skal ikke lade dig presse af dine forældres synspunkter om “Dennis” eller andre, ej heller diskutere det med dem – find din egen vej og mærk efter, hvad der er rigtigt for dig. Og du har tid nok, både til at blive mere moden og finde den rigtige kæreste.

Jeg ønsker dig alt godt i livet fremover.

Kærlig hilsen
Else Ø. Andersen