Hvordan får jeg genertheden væk?
Hej. Jeg er en pige på fjorten, som har et problem, der går mig meget på, på den måde, at jeg har svært ved at kontakte andre og spørge ind til andre, fordi at jeg er genert.. Jeg har i rigtig længe gået rundt og troet, at jeg har haft en sygdom. Evt socialfobi, fordi at jeg virkelig er så genert. Og så har jeg læst en masse symptomer på det, og de fleste af dem kan sammenlignes med mig. Jeg går ikke i skole lige nu og det er også en smule pga., at jeg er genert, fordi at når jeg skal læse højt i klassen, begynder og ryste med kæben og får svært ved at trække vejret, så jeg ligesom ikke kan. Men det er endnu værre med fremlæggelser og præsentationer, osv. Da jeg rødmer og begynder at ryste i hele kroppen.
I et år er jeg begyndt at være mindre og mindre sammen med nogen og tager ikke rigtigt kontakt mere. Jeg er overhovedet ikke genert over for min familie, kun andre. OG så er det det sidste - Jeg har en kæreste, som jeg elsker utrolig højt! Men problemet er bare, at jeg ikke ''tør'' være sammen med ham, så hver gang vi ligesom laver en aftale, så bliver det aldrig rigtigt til noget alligevel. Det er meningen, at jeg skal til hans fødselsdag om ikke så længe, og jeg kan slet ikke klare tanken. Jeg vil rigtig gerne, men er for genert! Håber at I kan sætte jer ind i det.
Mit spørgsmål til jer er bare, hvad man kan gøre for at få sin ''generthed'' væk og blive mere udadvendt? Jeg har været sammen med min kæreste i syv måneder nu, uden rigtigt at være sammen :/ Men har set ham et par gange.
Trine, 14 år

SVAR:
Kære Trine
Tak for din henvendelse. Du beskriver, hvordan din generthed er blevet et stort problem for dig. Din generthed afholder dig fra at gøre ting, du ellers har lyst til, og er medvirkende til, at du lige nu ikke går i skole. Jeg kan godt forstå, at det er et stort problem for dig, og jeg er enig med dig i, at det kan lyde som en form for social fobi/angst.
Angst
Når man lider af en eller anden form for angst, sker det tit, at angsten for angsten næsten kan blive det værste. Tit er det angsten for angsten, der gør, at man lader være med at gøre ting, som man egentlig har lyst til. Man er bange for at komme i en situation, hvor man ryster, får vejrtrækningsproblemer eller andet, og prøver derfor at undgå situationer, hvor man tidligere har oplevet angsten. Det er ikke rart, når det går sådan, for man går glip af en masse.
Når først angsten har fået for stor magt i ens liv, kan det være rigtig svært selv at bekæmpe angsten og generobre kontrollen over sit liv. Er angsten rigtig slem, kan det være nødvendigt at få hjælp af en psykolog eller en form for terapeut.
Tanker og handlinger kan være med til at bekæmpe angsten
Angst er en følelse, som også kan mærkes i kroppen (rysten, vejrtrækningsproblemer mv.). Følelsen af angst og den måde kroppen reagerer på kan ikke bekæmpes ved at fokusere på selve angsten og det kropslige ubehag. Derimod kan man bekæmpe angsten bid for bid ved at ændre på sine tanker og vælge at gøre ting, som angsten for angsten helst vil have én til at lade være med (fx gå i skole, læse højt, holde oplæg osv.).
Det er ikke let at ændre sine tanker og begynde at gøre ting, som angsten i en periode har fået én til at lade være med. Derfor kan det være en rigtig god idé at få hjælp til det.
Søg hjælp
Du skriver ikke, om du har fortalt andre, hvordan du har det. Hvis du ikke har, vil jeg helt klart anbefale dig at fortælle det til nogen. Gerne dine forældre, så de kan hjælpe dig. De kan tale med dine lærere om dit problem, og/eller de kan kontakte en psykolog fx hos PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning), som enten selv kan hjælpe eller også rådgive dine forældre om, hvordan de kan hjælpe dig.
Hjælp skal du i hvert fald have. For det går jo ikke, at du kun kan være sammen med din familie. Du skal også kunne passe din skole og ikke mindst have det sjovt med dine jævnaldrende kammerater.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig i din kamp mod genertheden.
Jette