Hvordan får jeg fortalt ham, at jeg løj om min alder?
Hej
Jeg skriver med en 16-årig dreng for tiden. Han er det dejligste nogensinde, men da vi startede med at skrive sammen, sagde jeg, at jeg er 14 og går i syvende, fordi jeg på en måde har haft svært ved at fortælle min rigtige alder. (Der er en længere historie bag.)
Men har lige fået lov af min mor til at være sammen med ham hjemme hos mig (og kun hos mig) så det er mega fedt. Men ikke så fedt, at jeg har sagt, at jeg er 14, og har utrolig svært ved at snakke om ting og sådan. Jeg leder egentlig efter en måde at sige det til ham, uden han vil tænke "F... hende, jeg er skredet!" hvis du kan følge mig?
T, 13 år

SVAR:
Kære T
Jeg kan godt forstå, du synes, det er svært at skulle fortælle din rigtige alder. Uanset hvad det drejer sig om, kan det være svært at fortælle sandheden om en løgn.
At fortælle sandheden
Som du skriver, kender jeg ikke hele historien og kan derfor kun gætte mig til, hvordan det hele er gået for sig. Umiddelbart tænker jeg, det nok ikke er alderen, der gør, at han gerne vil være sammen med dig. Hvis han ønsker at være sammen med dig, må han også være tiltrukket af meget mere end din alder. Jeg tror derfor, du skal prøve at sætte dig i hans sted. Hvordan ville du reagere, hvis det var ham, der havde løjet om sin alder, fordi han var bange for at blive afvist af dig? Måske vil du blive charmeret af, at han har løjet, bare for at være sammen med dig. Det er også en mulighed, at du vil synes, det er lidt mærkeligt.
Derfor er det vigtigt, du forklarer årsagen til, at du har løjet. At du fortæller sandheden – måske at du var bange for at blive afvist. Der skal nok meget mod til at fortælle det. Omvendt tror jeg, at du vil have det bedst med at fortælle sandheden. Og netop fordi du tør fortælle ham sandheden, kan det være, han får endnu mere respekt for dig.
Muligheder for at fortælle det
Hvis du er bange for at fortælle ham det, kan du, inden I mødes, skrive til ham, at der er noget, du gerne vil fortælle. På den måde vil han spørge ind til det, og du vil få mulighed for at fortælle det. Hvis du er bange for at fortælle det, kan du skrive det ned og læse op for ham.
Det er også en mulighed, at du skriver det til ham, inden I mødes. Skriv, at du har løjet om din alder, og hvorfor du har gjort det.
At være sammen første gang
Første gang, man skal være sammen med én, som man er tiltrukket af, kan godt være lidt kikset. Derfor har jeg lyst til at sige til dig, at det er helt normalt. I skal lige lære hinanden at kende, og I er ikke trygge ved hinanden endnu, hvilket gør, at man kan have svært ved at slappe af og være sig selv – også fordi man hele tiden tolker hvad den anden gør.
Hvad betyder alder for dig?
Ud fra det du skriver, synes jeg at fornemme, at alder betyder meget for dig. Det kan også være, jeg tager fejl. Jeg har bare lyst til at stille dig spørgsmålet, om du gerne vil være sammen med ham, fordi det er “sejt” at være sammen med én på 16 år? Overvej, om du er så betaget af, at han er ældre end dig, at du egentlig glemmer at se, hvem han virkelig er bag sin alder.
Måske kan du få noget ud af at læse artiklerne Få mere ud af dine vennesamtaler og Et trin ad gangen er det mest sikre.
Jeg håber, du har mod til at fortælle ham sandheden, og at han modtager det på en god måde. Held og lykke med det.
Mvh. Malene Futtrup Fibiger