Hvordan får jeg følelserne tilbage?

Vis spørgsmål

Hej

Mit navn er Mathilde og jeg er 15 år gammel. Jeg har en utrolig sød og charmerende kæreste. Problemet er bare, at jeg har mistet følelserne for ham.

Han er kun 14, så jeg er lidt i tvivl, om han er moden nok. Jeg har virkelig ikke lyst til at miste ham. Jeg vil stadig være i et forhold med ham. Kort sagt, jeg vil gerne have følelserne tilbage. Hvordan får jeg det? Please hjælp! Jeg vil ikke miste ham, vil bare gerne have følelserne tilbage for ham.

Mathilde, 15 år

SVAR:

Kære Mathilde.

Mange tak for dit brev til vores brevkasse! Du stiller et spørgsmål, som er meget relevant, og som alle i et parhold før eller siden må forholde sig til. Hvad skal bære et forhold? Er det de varme følelser, eller er det en viljesbeslutning eller måske en god blanding?

Jeg kan fornemme på dig i dit brev, at du er oprigtig glad for din kæreste, som du beskriver som utrolig sød og charmerende. Du skriver godt nok, at han er lidt yngre end dig og måske lidt umoden, men alligevel skinner det tydeligt igennem, at du med dine egne ord "virkelig ikke vil miste ham". Nu søger du nærmest desperat efter forelskelsen og de tidligere så varme følelser, du havde for ham!!

Vi påvirkes alle af "tiden"

Vi befinder os i en tid, hvor der er meget fokus på "hvad jeg føler". Medierne og samfundet er tilbøjelige til at reducere og gradbøje virkeligheden i parforhold, så man får en fornemmelse af, at der er noget galt, hvis ikke man er super forelsket hele tiden. På film og på "facebook" m.m. kan andres forhold se perfekte og rosenrøde ud, når man ser og læser, hvad de lægger ud om sig selv. Konklusionen bliver let, at hvis ikke mit eget parforhold ligner det, jeg ser, så er det nok fordi, at min kæreste ikke er den rigtige for mig!

Flyt fokus til det, du er glad for

Dette store fokus på følelser kan være med til, at følelserne helt forsvinder!! Den bedste måde at genfinde de varme følelser er at slappe af og acceptere, at det er sådan, at det er lige nu. Dernæst; se på din kæreste, som du synes, er et dejligt menneske, fokusere på det gode ved ham: Hvad er det, du værdsætter ved ham? Hvad var det du faldt for i sin tid? Vær optaget af, hvordan du kan glæde og opbygge ham, og du vil få det tifold tilbage.

Kærlighed kræver også vilje

Jeg har engang fået at vide, at et ægteskab/forhold er 90 % vilje og 10 % følelser. Jeg ved ikke, om det er sandt, men der er utvivlsomt noget om snakken. Der skal en stærk viljesbeslutning til, hvis et forhold skal vare ved. Det er også derfor, at man skal afgive et løfte til hinanden, når man bliver gift i kirken. Følelser er der som regel mange af i begyndelsen af et forhold. Så kræver det ikke den store vilje at elske den anden. Med tiden aftager forelskelsen, og så er det, at det kræver en mere bevidst og aktiv indsats for at opbygge og holde kærligheden levende.

Måske kan du også have glæde af at læse andet her på siden. Her er et par forslag, og du kan selv finde flere:

Kærlighed og forelskelse

Hvorfor kan jeg ikke mærke, at jeg elsker min kæreste?

Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget! Held og lykke med det hele!!

Kærlig hilsen Gurli