Hvordan får jeg den dejlige følelse ved sex?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en kvinde på 18 år, som har en fast kæreste gennem nu et halvt år. Vi har et langdistanceforhold, så vi ser kun hinanden i weekenderne. Han var min første gang, og jeg har ikke været sammen med andre.

Mit problem er bare, at jeg ikke har den dejlige følelse af, at vores sex er dejligt eller godt. Det er på den anden side heller ikke ubehageligt, for jeg føler mig virkelig klar til et sexliv.

Jeg har læst dit svar til en anden 18-årig, som havde det på samme måde som mig. Mit problem er bare, at jeg har lyst til sex, og jeg tænker tit på min kæreste på den måde. Men stadig føles det bare ikke dejligt. Har taget imod diverse råd fra nettet med at slappe af og kende min partner osv. men jeg ved simpelthen ikke hvad det er jeg gør forkert.

Kan det være, fordi der går en uges tid efter hver gang, at jeg ikke føler, det er dejligt endnu? Jeg ved ikke, hvad der skal til, før jeg kan få den dejlige følelse, som alle snakker om.

Kvinde, 18 år

SVAR:

Kære anonyme kvinde!

Tak for dit brev. Jeg vil forsøge at give dig nogle forslag til, hvad du kan prøve, så du forhåbentlig vil komme til at opleve sex som noget dejligt. Jeg forstår ud fra dit brev, at du har lyst til sex og din kæreste og ikke føler dig presset. Så jeg vil begynde med at give dig nogle tekniske råd.

Find klitoris

Som jeg forstår dit brev, gør det ikke ondt på dig, når I har sex, men du oplever heller ikke at få den dejlige følelse. Når du skriver “den dejlige følelse”, går jeg ud fra, du mener orgasme. Først vil jeg sige til dig, at det er meget normalt, kvinder ikke får orgasme, hver gang de har sex. For mænd er det meget nemmere, og man kan altid se, når de får orgasme.
De fleste piger kan kun få orgasme, hvis de selv eller kæresten rører ved klitoris. Klitoris er den lille kugle, der sidder midt mellem dine kønslæber, lige under stedet, hvor de mødes. Det letteste er at få orgasme, hvis din kæreste kæler for din klitoris. Du kan måske prøve selv, så du ved, hvordan en orgasme føles, og hvordan din kæreste skal gøre det på dig.

Måske har du et g-punkt

Det er meget forskelligt fra kvinde til kvinde, hvad der skal til for at få orgasme. For nogle sker det ved at stimulere g-punktet. Det kan du finde ved at stikke en pegefinger ind i skeden og lave en “kom her” bevægelse med fingeren. Har du et g-punkt, vil det føles som en ru valnød foran i skeden. Der er dog forskning, som viser, at det ikke er alle kvinder, der har et g-punkt, og derfor er det kun nogle kvinder, der oplever, at sex er rigtig dejligt og giver orgasme, når mandens penis kommer ind i skeden. Det kan være derfor, du ikke synes, sex føles dejligt, fordi du ikke kan få orgasme, når han kommer ind i dig. Du kan prøve selv at undersøge, om du har et g-punkt oppe i skeden. Det er lettest, hvis du er seksuelt ophidset. Selvom du måske hører til en af de kvinder, der har et g-punkt i skeden, kan det stadig tage rigtig lang tid (flere år), før du vil opleve at få orgasme på denne måde. Det kræver øvelse.

Forventninger

Jeg tror altså ikke, det er fordi, der går en uges tid mellem hver gang, I har sex. Det burde ikke have nogen betydning, med mindre tiden mellem I ses, gør dig mere utryg og anspændt. Der kan også ligge en uudtalt forventning mellem jer, at I skal have sex hver weekend, fordi I ikke ses i hverdagene. Hvis det er sådan, vil jeg anbefale, at I får snakket om det og sat ord på. Du skal kun have sex med ham, hvis du har lyst, og ikke fordi I bør, når I ikke ses så ofte.

Sex kan være svært

Det er let at tro, at sex bare er nemt, hvis man har lyst og har en sød kæreste. Men god sex kræver øvelse, og øvelse gør mester. Orgasmen kommer ikke, bare fordi du har lyst og tænker på sex. Som du også selv nævner, er det vigtigt, du er afslappet. Men det er også vigtigt, du er rigtig tryg ved at have sex med din kæreste. Det er godt, hvis du tør fortælle ham, hvor du kan lide at blive rørt, og hvis han kan have lidt tålmodighed, så du også kan nå at blive rigtig tændt, når I er sammen.
Mænd bliver hurtigere tændt end kvinder, og de kommer også hurtigere. Så prøv at aftale, I begynder med, at han rører ved dig, så din krop får lov til at blive rigtig tændt. Det kræver fortrolighed og tillid imellem jer. Tør I være åbne og ærlige over for hinanden, også mens I har sex, tror jeg, du med tiden vil opleve, at du bliver rigtig tændt. Når du bliver rigtig tændt, vil du få lyst til, at han rører ved dig og undersøger dig, og I kan sammen finde ud af, hvordan du får en orgasme.

Du kan læse mere i vores artikler Vejen til god sex og Værd at vente på. Måske kan du også finde inspiration i svaret Bedste kæreste MEN kedeligste sex – hvad gør jeg?
Det kan også være en idé, at I køber (eller låner på biblioteket) bogen Bedre sex – og mere af det og læser nogle afsnit sammen.

Vær tålmodig!

Håber mit svar kan hjælpe dig lidt på vej. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Husk: Det er helt normalt, at det tager tid, før kvinder finder ud af, hvordan de får en orgasme. Så hav god tålmodighed og prøv endelig ikke noget, som du ikke er tryg ved i jagten på en orgasme. Gå roligt frem og tag din kæreste med på jagten.

Med venlig hilsen
Miriam